Friday, December 28, 2007

Berfikiran dan berjiwa besar...


Seharian melungsuri perumahan yang baru siap, tidak jauh dari kediaman pondok pokcik amatlah meletihkan. Namun kerana keterujaan yg menggunung, sayugialah pokcik berjalan2 menonong2 melihat deretan umah2 yg cantik bentuknya dan kaler yg mempersonakan. Dan ianya sudah sedia untuk diduduki bila2 masa saja.
Untuk maklomah seme, tanah dah umah di Shah Alam ini sangat2lah tinggi harganya. Walaupun begitu… sebarang usahaniaga yang melibatkan material yg ini tetap juga mendatangkan hasil yang berlipat ganda untungnya. Zaman sekarang ni, oang semakin banyak duit, oang semakin mampu membeli.

Dalam pada melihat2 sekeliling perumahan yg cuma ada empat baris sahaja itu, pokcik jadi terperanjat apabilaterpandangkan umah yg rasanya sudah siap itu, semakin jadi tak siap. Dipecah sana sini dengan batu serta pasir yg berlonggok2. Oh, rupa2nya kebanyakan pemiliknya ingin mengubahsuai rumah2 mereka. Yg tambah depan lain, belakang lain, atas lain, bawah lain.. pendek kata selagi ada duit selagi tu la boleh di alter sana sini mengikut citarasa yg tak pernah puas.

Melihatkan sahaja pengubahsuaian kebanyakan rumah2 di sini yg ibarat berlumba2 itu, sudah cukup untuk menaikkan bulu roma pokcik. Ngeri gitu rasanya.

Dalam masa yg sama, jenuh jugak la pokcik menolak serta melarikan diri dari sang2 kontraktor yg ramah menyapa, menyuakan bisnis kad selain menghambur kata2 manis, menawarkan kemampuan terbaik mereka demi menyampaikan hajat si pemilik umah untuk jadi lebih luar biasa selesanya.
Agaknya mereka ingat pokcik salah seorang pemilik umah di situ kut. Hmm.. kalaulah pokcik dapat umah kat situ, maunya tak sempat masuk.. Asik terkoma2 jek kat depan pintu.. hik hik

Lagipun, pokcik pernah terbaca kata2 seorang motivator barat supaya kita perlu sentiasa berjiwa dan berfikiran besar dalam mengharungi kehidupan ini.

Agaknya, itu juga perlu untuk memiliki umah yg besor...

Alahaiii.....

( Yg berpondok kecik tapi... berperigi besor dibelakang. )

Thursday, December 27, 2007

Bolehlah boleh...


“Cubalah try tuka ini pula pocii… “ mamak itu kian memujuk.

“Tak mahu.. tak sedaplah, tak macam yg ni… “ pokcik menyanggah.

“Ini pun sama juga. Lagi bagus apa.. semua boleh, lagi ada umpphh kalu...” balas mamak itu lagi.

Pokcik hanya menggeleng. Tetap dengan pendirian asal. Mamak tu terkulat2 jadinya

Pokcik terus mengambil kopi Tongkat Ali seperti selalu dan mamak itu dengan hampanya menarik kembali kopi “abang boleh “ yang disuanya sebentar tadi.

Biasalah, oang tua.. kadang2 takut gitu akan perubahan.. hik hik..

Alahaiii.....


Nota Cagu :

Buku Dol Leman telah mula dilihat menyelinap masuk di gedung2 dan toko2 buku besar seperti MPH, Popular dan juga yg tak berapa popular seperti di gerai mamak.

Jika anda melihat sengihan mamak itu lebih lebar dari biasa, bermakna buku Dol Leman ada disitu... hik hik hik

Thursday, December 20, 2007

Selamat Hari Raya Aidil Adha


Pokcik ucapkan ,

buat pengunjung semua yg dikasihi sekelian.

Semoga di hari raya korban tahun ini, kita akan lebih memahami makna korban yang sebenar.

Jaga diri anda semua baik di musim2 sementalaah kita sedang berada di musim hujan.

Sentiasalah memantau keadaan banjir setempat...

Dan juga berhati2 di jalan raya kalau memandu pulang ke kampung.

Tuesday, December 18, 2007

Inilah harinya...

Hari ini genap lagi setahun pokcik diberikan peluang untuk hidup dibumi ini.

Selamat Hari Jadi, pokcik !


Pokcik panjatkan syukur dan berdoa banyak2 supaya hayat ini akan terus sihat dan sering mengingati sang pencipta dalam reda yang tak pernah surut.

Kini, apabila mengimbau sejarah kehidupan berpuluh tahun yang lampau, umpama melihat kereta F1 meluncur didepan mata. Tak sempat tergedip mata, ianya susah jauh meninggalkan, dengan bunyi yg bingit serta asap berkepul2 lagi menyesakkan dada. Namun kita masih mampu tersengih suka serta puas. Domkianlah dunia pada hakikatnya. Ada dugaan, cabaran yang penuh warna warni.

Bagi seorang tua cam pokcik ni, tiadalah yang lebih indah daripada dapat mengingati segala kenangan manis dan serba nostalgia. Moga kewarasan dan fikiran ini mampu kekal lama melayan indahnya saat itu.

Pokcik tak de apa2 nak dimeriahkan, nak beriya celebrate atau berjamu2. Takat Kopi tongkat Ali dan sekut kering tu.. ada la hik hik..

Semoga kalian semua sudi untuk mendoakan pokcik yg baik2 saja, yg enak2, yg sihat2, yg manis2 serta gebu2 gitu hik hik.

Terima kasih kerana sudi bertandang ke mari walau kadang2 cerita pokcik amat hambar dan acapkali berulang tayang. Semoga kalian seme dirahmati dan kekal ceria.

Pada yang barangkali malu mengucapkan disini bolehlah menulis pada pokcik di
mersik40@yahoo.com atau YM sahaja , mersik40 .

Maklom la.. seronok gitu bila sesekali hari jadi dimeriah2kan dengan sapa2an atau ucap2an yang meremajakan... kekekek

Alahaii…


* Ni kek yang noushy bagi. mekasih byk2..

Monday, December 17, 2007

Jangan lupa...


ESOK !

Sejarah pasti akan berulang...

Friday, December 14, 2007

Geram...


Pokcik sedang duduk2 di taman berhampiran flat sambil memandang suasana petang yang indah dan ceria. Kanak2 meriah bermain ditemani abang kakak, ayah ibu serta bibik. Sekali sekali mata ni melirik juga yg seseorang wanita yg duduk bertentangan tidak jauh dari pokcik dengan hati yg penuh tanda tanya.. adakah dia sudah berpunya atau pun janda... hik hik..

Skreettttt !

Bunyi tayar mencengkam jalan mematikan lamunan pokcik hingga jadi terperanjat beruk pokcik dibuatnya. Pokcik berpaling.

Sebuah kereta kancil berhenti tidak jauh dari seorang kanak2 yg berdiri kaku kerana terperanjat. Si pemandu, seorang gadis sekolahan turun memeriksa. Nampaknya budak itu tidak apa2. Ini mesti kes nak jemberang ke taman tak toleh kanan kiri.

Namun, dari jauh kelihatan si ibu bersungguh2 berlari dengan wjah gusar bercampur marah. Dia membebel2 pada gadis itu sebelum beberapa oang lain turut mengerumuni. Dan tentunya sahih benor bahawa si gadis itu bersalah. Si gadis tadi, terguman dan terpinga2 bila diserang sebegitu, seolah2 dia telah membuat satu kesalahan yang besor... iaitu menekan brek.

Inilah senario setempat yg pokcik paling menyampah sekali nak tengok. Rasanya di mana2 pun sama.

Apabila ada insan kurang upaya seperti kanak2, budak sekolah, oang tua, wanita mengandung atau sesiapa saja yg terlibat dalam kemalangan, tentu mereka kurang atau tidak akan dipersalahkan. Ini yang melekap pada minda tiap insan bila mana berlaku sesuatu kejadian yg tidak diingini. Serta merta oang ramai sudah menjatuh hukum tanpa memikir akan logik dan kebenaran disebalik cerita. Tak de nak fikir2 atau kaji2 , seme ikut perasaan hati.

Kalau si anak mengidolakan superhero Superman dan berlari menghentam lori, maka pemandu lori itulah yg dipersalahkan. Dituduhnya pemandu itu mabuk bila matanya kelihatan merah , walhal dia terkena sakit mata.

Bila mana seorang tua tergigil2 menyeberang jalan dan disauk dek motosikal, maka penunggang motosikal yg baru mendapat lesen P itu yang dilepuk2 orang, sedangkan penjaga yang membiarkan oang tua itu berjalan sendirian dibiarkan lepas.

Manusia memang suka menyalahkan oang lain diatas apa yang berlaku. Budaya membela yg lemah kekadang terlalu melulu hingga menyebabkan sebelah pihak teraniaya.

Berbalik pd cerita si ibu tadi, maka riuh rendahlah dia mengkhabarkan kepada semua tentang keburukan dan kealpaan si gadis pemandu kancil itu. Hakikatnya, dia tidak salah langsung kerana membiarkan anaknya berkeliaran, jemberang tanpa menoleh kanan kiri dan bermain sendirian tanpa diperati. Gadis itu diam sahaja tanpa bersuara. Barangkali, terkejut ataupun malas hendak melayan.

Agaknya pada fikiran si ibu, satu dunia perlu menjaga anaknya. Apa2 hal terjadi, oang lain yg patut disalahkan selain diri sendiri. Geleng kepala pokcik melihat telatahnya. Kalau dalam hal sekecik2 anak ini pun tak terjaga, apatah lagi bila anak itu dewasa? Takkan orang lain juga yg akan dipersalahkan nanti?

Ramai ibu bapa kadang2 lupa akan tanggungjawabnya yg sebenar. Ini amat mengecewakan sekali hati pokcik. Zaman sekarang ni tidaklah sama dengan zaman dulu2 dimana semangat kejiranan dan rasa tanggungjawab amat tinggi. Sekarang ni.. hanya ada hidung dan dada saja yang barangkali tinggi2.

Berapa banyak kes jenayah yang berlalu sekarang ni. Bunuh, rogol, rompak… berlaku dimana2 . Sampai naik takut dan ngeri hati pokcik untuk hidup dizaman ini.

Bila difikirkan patplo kali, tentang kejahatan manusia masa kini, hati jadi geram dan marah. Belum lagi tentang pemikiran dan sifat2 baik yg mula pudar. Apakan daya... manusia akhir zaman ini bukan mudah untuk berubah.

Alahaii...

Eh, mana wanita yg duduk di depan pokcik tadi?

Ni yg buat pokcik jadi bertambah geram ni…. kekekekek

Nota Cagu :

Selamat berhujung minggu untuk sekelian pengunjung. Hati2 bila keluar berjalan, jangan main hujan... nanti demem.


Jangan lupa boli dan baca Dol Leman.. kekekek…

Monday, December 10, 2007

Asik-asik...


Tah apalah nak jadi dengan oang-oang skg ni..

Asik-asik, ajak makan..
Asik-asik, ajak makan

Ajak makan, asik-asik
Ajak makan, asik-asik

Nak suo pokcik mati terlebih makan ke hapo..

Hik hik..

(Sambil mempersiapkan diri utk ke majlis kenduri kahwin yg ke patplo pat, dalam dua minggu ini )

Alahaii…

Aneh...


Aneh sungguh perasaan ini.

Apabila pokcik merehatkan diri dari menulis dipondok ini, pokcik seolah2 merelakannya untuk terus2 begitu. Walau hati ini bagai menggigit2 untuk bertamu, namun sengaja fikiran ini berkata, ah, biarlah saja ia berlalu..

Zaman ini oang datang dan pergi hampir setiap masa. Datang tanpa disuruh, pergi pun tanpa di syoh.. syoh...

Apatah lagi bagi seorang tua yg menapak2 cuma di hujung maya ini. Siapalah yang mau ambil peduli. Rasanya, zaman mengharap2 sudah lama pergi, pada waktu ini hanya perlu memberi2 saja.

Racauan ini sangat pedih untuk difikiri..

Mungkin,

Demam pokcik kali ini, terlalu berinformatif sekali..

Alahaii…

Sunday, December 02, 2007

"Dedoran" masa...


Bila dedor sudah melarat di segenap tubuh, maka demam la pokcik pada hujung minggu yang indah cuacanya ini . Alahaii.. dugaan sungguh ni. Kalau nak diikutkan, tak kena hujan pun.

Mungkin juga kerana terkejut campur gumbira, apabila Dol Leman sudah pun di jual2..

Maaf kerana pokcik tidak berada disana, kerana kemashlatan ini lah jua.

Tak apa.. boleh baca cerita Vnieta. Dia ada gii sana... meriah katanya , lebih2 lagi bila dia jumpa Dol leman.. hu huu..

Adehh.. tambah deman la pokcik ni plak. grr.. grr.. grr.. hik hik

Friday, November 30, 2007

Mari kita terjah..


Salamz sejahtera dan ceria di hari jumaat yg indah ini. Pokcik tidak dapat menulis banyak kerana badan agak dedor2 sikit. Macam nak demam pun ada.. mungkin pokcik nak tumbuh gigi lagi agaknya hik hik..

Semoga anda semua sihat, santai dan gumbira selalu di hujun minggu ini.

Kalau ada masa terluang, pergi laa jalan2 ke Dataran Merdeka , sabtu dan ahad ini, kerana di sana ada " Fiesta Ushawan Luar Bandar " yang dianjurkan oleh Kemas. Banyak pameran dan booth yang disediakan.

Termasuklah booth bernombor 31 yg ada "Dol Leman" didalamnya. Dari sumber angin2 yg boleh dipercayai, Dol Leman akan mula dijual di situ... Sudi2lah mendapatkannya, kalau tak sudi pun maka sudi2kan la jua.

Jangan kata Dol Leman, penulisnya pun barangkali ada, kalau tak de pun.. iksh.. iksh.. bior pokcik jek la yg pergiii....

Mari kita terjah.. yihaaaaaaaaaa

( Lari sambil angkat kain tinggi2.. )

Thursday, November 29, 2007

Mereka dan cinta...


(i)

Mereka kata

Cinta boleh dibeli begitu saja

Dimalam hari.

Murah dan mewah.

Aku makhluk malang kerana tidak mampu membeli jua


(ii)
Tuan ku,

Yang sebatang kara itu, berkata


Dunia jadi sepi tanpa cinta yang huru hara

Tidak ku damba cinta yang mahal harganya

Ketaksampaian bukanlah dosa

Sekurang2nya

Aku boleh tetap merindu…


(iii)

Ah! Pedulikanlah dia..

Apa bisa dia menilai cinta dalam diriku

Jikalau hakikatnya

Kami tidak sebulu...


Nota Cagu :

Sajak ini dinukilkan sebagai menyelami hati Cik Tom yang semakin dingin pada pokcik gara2 pokcik menegurkan selalu keluar2 di malam hari. Apatah lagi dalam musim2 mengawan ini.

Wednesday, November 28, 2007

Rindu Dol...


Pokcik amat merindu pada Dol Leman.

Ini kisah benar. Musim sekolah yg menjelma kadang kala meragut keheningan pagi pokcik yg acapkali riuh dengan suara2 Dol yg menganggu serta mengagau. Walau pun selalu pokcik panas hati dan rasa ingin menempelengnya, tapi apalah nak dimarahkan pada budak graduan tadika tu.

Sejak seminggu yang lalu entah ke mana hilangnya. Mungkin mengikut keluarga pulang ke kampung dan tertinggal disana.

Benar kata pujangga. Kita selalu merindu pada yg tiada.

Kata-katanya yg dibalas dengan cebik-cebikan oleh pokcik sedikit masa dulu kembali terngiang2 dihujung telinga. Menyiksa diri sendiri..

“ Nanti Dol tak ada, atuk mustiiii winduuuu punya... kekekekek “

Alahaii…


Nota Cagu :


Mujur Dol Leman yg lagi satu ada, dan tak lama lagi akan muncul



.


Friday, November 23, 2007

Menara Gading... (2)


Tersipu-sipu , tersengih-sengih dan termalu-malu ayam.

Domkian la aksi oang tua itu tatkala dipakaikan baju labuh graduan yang serba berkaler2 itu. Tak lupa juga, topi hitam empat segi diatas kepala.

Dia adalah insan yang entah ke berapa kali dipakaikan jubah tersebut. Dari sekecik2 budak, abg kakak, mak ayah serta atuk nenek sekelian, seme kena merasa pakaian “sakti“ tersebut.

Memakainya sahaja membuatkan kita melihat masa depan dengan rasa lebih bagus dari biasa. Begitu juga yang memandang2nya, akan menganggap insan ini akan jadi luar biasa kelak.

Dan, saat itu perlu dikenang2 dan dirakam supaya beberapa tahun lagi , kita dapat membuat perbandingan dalam hidup bertitik tolak dari tarikh bersejarah ini. Apa yg telah dikecapi, hadapi , urusi, koleksi ( dr perkataan collect ) , dan hargai dalam hidup ini. Adakah akan menjadi insan hadari atau sebaliknya. Pakaian keramat itu telah memlilih insan tertentu, memberikan kuasa dan peluang. Terpulang pada si pemakainya untuk mencorak hidup seterusnya dengan sebaik mungkin.

Dan pakcik tua itu.... terus mendoakan yang baik2 sahaja.


Sehingga selesai majlis, kelihatan tergigl-gigil pakcik itu turun semula ke bawah. Lenguh lutut dan letih tubuh sudah tidak terkira lagi siksanya. Nyaris2 dia terguling2 dek kerana tersilap langkah.

Dan topi empat segi masih ada lagi di atas kepalanya . Barangkali kerana sangat teruja atau terlupa.

Domkian la fitrah ibu dan bapa, sentiasa hendak memberikan yang terbaik pada hidup anak-anak mereka.

Alahaii…



Nota Cagu :

Selamat bercoti hujung minggu. Ceria2 selalu..

Wednesday, November 21, 2007

Menara Gading...


“Inilah tempat acik belajar… mak, ayah” ujar anak muda itu tatkala kereta sewaan ayahnya melintas ke beberapa bangunan yang tersergam indah dalam kampus UiTM yang berbukit-bukit itu.

Si ayah yang sudah penat berjalan jauh hanya tersengih, mengangkat2 dagu sambil sesekali bernafas kencang. Tiba di hujung jalan, kenderaan tidak dibenarkan masuk. Dengan lutut yang bergoyang, terpaksalah mereka memanjat2 pula tangga untuk ke dewon besor, melihat si anak bongsunya mengambi Diploma atau Ijazah.

Kalau diikutkan kederatnya, memang tak berdaya sangat. Namun kerana anak bongsu yang manja ini ( dari berbelas2 adik beradik yg lain) kini sudah berjaya menamatkan pelajarannya dan memiliki sijil pengiktrafan dari Universiti yang popular di M’sia, maka terpaksalah ayahnda dan bonda mengagahi juga. Oh, mereka sungguh bangga sekali...

Domkianah secebis senario yg saban tahun berlaku dipekarangan Uitm ini. Sengaja pokcik memanjangkan perkara ini kerana menyampaikan cerita2 yg baik serta molek2 memang dituntut dalam pondok pokcik ni. Dan lagi untuk melihat situasi ini dari prospek pengorbanan mak ayah yang tidak putus2 sejak daripada kita mula menangis sampailah besor panjang dan berjaya.

Sebab itulah tidak dikisahkannya akan halangan yang mendatang, kerana halangan yg tersedia bahagia yg nyata amatlah berbaloi untuk diusahakan selain halangan menempuh hasil yang tak pasti. Cuma yang pasti, apabila berada lama didalam dewan tersebut, mereka akan tertidur keletihan.

Selepas itu dibawanya mereka berjalan2 di sekitar Shah Alam yang penuh dengan bulatan2 menyebabkan leher mak ayah selalu tersenget2an mengikut korner kereta. Dan mereka juga duduk bersila direstoren Mek Donol di Seksyen 2 itu sambil terkebil-kebil bertanya "Makan lauk je ke? Nasik2 tak de ?"

Ditunjukkan pula segala tempat yang mereka pernah ziarahi atau pergi supaya mak ayah yang asalnya dari kampung, turut teruja dan merasa bangga.

Cuma tidak ditunjukkan saja tempat mereka mengenal kasih, berjanji temu, membuang masa serta menghabiskan duit pinjaman untuk membeli cinta hatta bersantai2 sahaja. Menghilang stress kekununnya...

Domkian la fitrah anak2, sentiasa hendak menunjuk yang baik-baik sahaja dalam hidup mereka.

Alahaii…

Tuesday, November 20, 2007

Ojo Kesandung , Alih bahasa Melayu...


Terima kasih daun keladi diucapkan kepada jowopinter yang sudi menggunakan ke"pinter"annya dalam berbahasa ibonda untuk mengadaptasi lagu latar pondok pokcik ni ke bahasa melayu. Nanti pokcik cari lagu jawa banyak2 lagi kekekekek.. acah jek tuh.

Apapun, diharap sekalian akan senang faham dan dengan itu akan lebih menyelami melodi serta makna yang terkandung dalam lagu itu. Jangan sampai tersandung sudah... hik hik

Ojo Kesandung
- Jangan tersandung / tersepak

Batu neng dalan awan awan
- Batu di jalanan siang hari

Kuii nandang Ne Ora karuan
- Itu tandanya tidak keruan


Karang enom mesti ne Dadi golek ann
- Yang muda mestinya menjadi carian

Ayu Nggarang di karang Gawe pawitan

- Yang cantik dan tampan dijadikan pilihan

Ojo kok fikir
- Jangan difikirkan

Rai mbancer golek an mu
- Muka yang 'hensem' kau cari

Rai kelimis rame seng nunggu
- Muka yang cantik licin ramai yang menunggu

Melerak melerok meripate alis se ciut
- Jeling menjeling matanya alis matanya kecil

Moro teko seng nunang Ora keterimo
- Pergi datang yang meminang tidak diterima

Chorus

Mbok perawan karo joko podo ae
- Anak dara dan jejaka sama saja

Ora terimo duding ngane uwong tuo
- Tidak menerima pilihan orang tua

Nek seng wadon
- Kalau yang perempuan

Pile hane bondo kerjo
- Pilihan mesti berkerja/berharta

Nek seng Djoko
- Kalau yang jejaka

Raii kelimis arepane
- Dahi licin cantik kehendaknya

Ayo podo di cekedi
- Marilah kita berpegang/menerima

Kersane pengeran kuoso
- Apa yang dikurniakan Allah Yang Kuasa

Terimo oppo ae seng di wehi (2X)
- Terima apa sahaja yang diberi

Bapak lan emak
- Bapak dan emak

Seng nggedek ake kawet bayi
- Yang membesarkan sedari bayi

Cilik di gedong Nangis di bopong
- Kecil dibedung , menangis didokong

Pengen Njalok neng kue Ora keweton
- Ingin meminta2 dari anak2 tidak tersebut

Karek kue wes gerang
- Tinggal anak yang dah dewasa

Timbang ngono
-
Timbanglah sendiri



Saturday, November 17, 2007

Ucapan..


Selamat jalan diucapkan buat 26 ribu jemaah haji Malaysia yang akan mengerjakan haji tahun ini. Semoga dipermudahkan urusan dan diterima ibadahnya

Tahniah dan syabas buat penuntut UiTM, yang sedang sibuk memanjat bukit kampus induk di Seksyen 1, Shah Alam, seminggu dua ini bersama keluarga masing2, untuk menerima sijil sempena majlis konvokesyen. Lepas ni janganlah eksyen2 aaa

Pada kanak-kanak sekolah, selamat melompat2, beriang ria sempena cuti sekolah. Semoga anda semua tidak melupakan sekolah serta apa yg diajar selama ini, termasuk juga pakcik yg jaga trafic light semasa kalian memikir bahawa jemberang jalan tidak harus pandang kiri dan kanan, hanya meluru ke depan sahaja. Tak lupa juga tukang kebun sekolah sekali.

Yang untuk yang lain.. selamat bercoti hujung minggu... Salam ceria

Thursday, November 15, 2007

Jauh tapi mesra...


Kebiasaannya , bagi kita2 yg bermasyarakat melayu penuh dengan budaya dan tinggi adat susilanya, amat menitikberatkan akal hal2 berkaitan dengan tandang bertandang ni. Sudah menjadi kemestian pabila kita di katakan mesra atau perihatin, maka sayugia la kita jadi sering ingin bertandang2.
Selain mengeratkan siratulrahim, kita juga ingin berborak lebih lama sambil mengisi sebarang slot (hiburan, usikan, godaman, gossipan , umpatan dll ) dengan maklumat2 yg terkini.

Begitulah juga dengan adat mengenal peribadi terutama bagi oang yg muda remaja termasuk juga yg muda jiwanya. Bertandang untuk melebih kenal adalah menjadi seakan perlu pula.

Pokcik sedikit susah hati pabila dikatakan orang kurang bertandang sejak2 akhir ini. Memang, apabila kita mula dikenali dan dikasihi, maka segala yg ada didalam hati akan dipecah2 untuk memberi. Setiap insan yg selalu menjenguk ke sini harus dibubuh namanya dlm garisan kalbu serta otak ini supaya tidak lupa. Bukan bermakna terpaksa, namun kerana rasa menghargai yang tersangat2 mendalam lebih2 lagi pada yg sudi meluangkan masa mampir ( atau hampir ) ke pondok ini, melayan karenah dan keletah pokcik yang bergigi dua ini.

Ditambah pula dalam dunia maya yang serba menyentuh2 hati dan perasaan. Hinggakan orang boleh jadi terkesima , terleleh air mata dan terusik jiwanya hanya dengan mengadap skrin tiwi saban hari. (sambil geleng2 kepala)

Walau apa pun dugaan yang diterima, pokcik tetap mengingati. Kerana setiap pagi pokcik akan bersantai dianjung dan seringkali melihat pondok dari atas sampai ke bawah, lebih2 lagi tempat di mana tiang dicacakkan. ( Kira cam ala2 di mana bumi di pijak la gitu hik hik )

Lagi pun, perlukan kita bertandang selalu, sedangkan bicara sering ketemu dan perasannya, bagai sudah kenal berkurun dulu ? hu huu *wink*

Agaknya itulah yg dinamakan “ Kemesraan sejalur pandang “

Oh! Pokcik tidak berdaya menghalangnya..

(sambil menunduk wajah dengan kerlingan penuh pesona )

Alahaii…

Tuesday, November 13, 2007

Asyik...


Kadang2 tu , sesuatu yang asyik tidak semestinya di fahami...

Domkian la.. keistimewaan sesebuah melodi.


Oja Kesandung

Oja Kesandung
Batu neng dalan awan awan
Kuii nandang Ne Ora karuan
Karang enom mesti ne Dadi golek ann
Ayu Nggarang di karang Gawe pawitan

Ojo kok fikir
Rai mbancer golek an mu
Rai kelimis rame seng nunggu
Melerak melerok meripate alis se ciut
Moro teko seng nunang Ora keterimo

Chorus

Mbok perawan karo joko podo ae
Ora terimo duding ngane uwong tuo

Nek seng wadon
Pile hane bondo kerjo

Nek seng Djoko
Raii kelimis arepane

Ayo podo di cekedi
Kersane pengeran kuoso

Terimo oppo ae seng di wehi (2X)


Bapak lan emak
Seng nggedek ake kawet bayi
Cilik di gedong Nangis di bopong
Pengen Njalok neng kue Ora keweton
Karek kue wes gerang

Timbang ngono

Nota Cagu :

Jangan tanya pokcik apa maknanya, sebab pokcik bukan orang Jawa. Pokcik ni kira2 cam melayu asli laa gitu.. kekekek..

Sapa2 yg tahu.. boleh laa tulung translate kan.. Kak long ka? Jowopinter ka.. boleh nggak?

Monday, November 12, 2007

Bunyi hujan...

Pokcik duduk bersila mengadap bumbung yang sedikit renggeh dan berombak sejak tengah hari tadi. Hujan yang melebat sejak subuh tadi kadang2 begitu menganggu ketenangan pokcik yg ingin melayan perasan sendiri. Bersedih sepi mengenangkan raya yg baru saja pergi.

Nampaknya bumbung ini pun sakit ditimpa hujan saban waktu. Barangkali ia perlu juga ditukar supaya jadi kukuh dan nampak cantik pada zahirnya.

Pokcik sedang berkira-kira ,

Kalau ditukar bumbung zink… nescaya pabila ditimpa hujan, bunyinya akan jadi tink, tink, tink..

Kalau ditukar bumbung genting… nescaya pabila ditimpa hujan, bunyinya akan jadi ting, ting, ting..

Kalau ditukar bumbung asbestos… nescaya pabila ditimpa hujan, bunyinya akan jadi tos, tos, tos..

Tapi, kalau dibiarkan atap begini saja… bunyinya akan kekal bertap, tap, tap

Tak mengapalah,

Sekurang2nya, ianya sama dengan bunyi air mata pokcik yang meleleh tatkala duka melanda hati.

Alahaii…

Friday, November 09, 2007

Syawal yang pergi...


Hari ini pokcik merasa sangat sedih sedikit, kerana mengikut kalender Hijriah yang digunapakai oleh umat Islam, ia merupakan hari terakhir Syawal yakni yang kita paling senang faham sebagai bulan berhari raya.

Alahaii… sungguh deras ianya berlalu, membawa sama segala keriangan dan ceria yang melimpah2 pada hati, jiwa, senyuman serta perut2 sekelian. Hari dimana kita dijamu lebih dari hari2 biasa dengan segala macam makanan yang enak2 dan lebih kuantitinya.

Yang mana kita juga terlupa bahawa Aidil fitrinya hanya hari pertama sahaja manakala Syawalnya sahaja yang sebulan, dah kita beraya sebulan itulah kekununnya.

Begitu juga hari kita berpeluang berjumpo semua sedara mara yang jauh dimata dan barangkali jauh juga di hati. Berziarah yg tua serta yang muda sambil peluk cium dahi pipi, menghulur salam sesama sambil menadah2 apa2 yg perlu… ( duit raya )

Oh, meriah sungguh kalau dikenang2kan detik manis itu…

Entah kenapa diakhir2 zaman ini, segala2nya bergerak lebih pantas dari apa yang difikirkan. Baik yang molek2 mahupun yang jelek2.

Bertuahlah sekelian kamu yg telah memunafaatkan sebulan ini dengan segala rasa syukur pada Tuhan serta merapatkan hubungan kasih sesama insan. Lagi pun, memang itulah yang diharapkan dalam Syawal ini. Penuh ceria dan gumbira.

Semoga ditahun hadapan, akan dapat bersua lagi… insyaAllah.


Nota Cagu :

“Tok, kalau kita dah habis puasa 6, bolehlah raya lagi 6 hari ek tok?,“ soal Dol yang sudak terpacak di muka tangga pada pagi yang hening tadi. Sahihlah, dia ponteng tadika!

“Uish.. mana ada cam tuh. Ko ni pandailah... „“ ujar Pokcik seraya menepuk dahi. Macam2 budak soang ni...

Sebenarnya dia (Dol) ni tak pernah cukup pun puasa tahun ni, tak sampai pun 6 hari... kekekek

Ceh.. ada hati nak raya lama.

Monday, November 05, 2007

Bersalah...


Pokcik berasa sedikit bersalah kerana membiarkan pondok ini sunyi sepi sejak seminggu yang lalu. Kebiasannya pokcik tidak begini. Memang tak sampai hati pokcik kalau tidak berceloteh barang sehari dua.

Aduh.. mengapakah boleh sampai jadi begini ?

Biasalah, manusia… apa bila di beri sedikit tumpuan dan glamer yang tiba2 menjelma, maka akan terkoma2lah segala urat sarap dan rasa untuk berlagak seperti biasa. Apatah lagi dengan rasa ceria dan sekelian puji2an yang nampaknya sangat benar belaka.

Lebih-lebih lagi bagi kategori manusia warga emas seperti pokcik ni. Lagilah, apabila kelak dilayan macam emas, maka akan jadi tak kemas la hidup ini. Oh! berat sungguh dugaan ini.. Tidak dapat dibayangkan gitu..

Harap2 pokcik akan terus kekal begini kerana peralihan hidup disaat2 usia menjelang syuruk ni terlalu menyusahkan kadang kalanya. Lebih baiklah pokcik meladeni hayat sebagaimana seadanya kini.

Melaluinya dengan tabah hari dan senyuman seindah suria pagi, seperti selalu2nya.


Moga pokcik punyai sedikit kekuatan gitu...

Alahaii…

( Sambil membelek cover Dol Leman dan jari jemari mengurut minyak pada rahang dagu dan pipi… agak tegang gitu rasanya sejak seminggu lalu hik hik )


Saturday, October 27, 2007

Tentang Dol Leman...



Satu petang, beriya2 Dol bertandang dan mengonggah2 pondok pokcik ni hingga jadi kusut masai lena pokcik.

"Ooooo Dol.. apa ko buat tuu?" jerit pokcik dalam keadaan panik. Ingatkan Tsunami tadi..

"Atuk... dah keluar! Hu huuu dah keluar! " pekik budak nakal itu separuh histeria.

"Apa yang dah keluar?" soal pokcik dalam keadaan separa mamai. Biasanya kalau pak Leman dah keluar gi keja.. mmg cam gitu perangai Dol. Suka tahap lapan..

"Ini laa tok.. buku Dol .."

"Buku.. eh ko mana buku? Buku sekolah tadika ada la " jawap pokcik..

"Eh.. tak aa.. buku yg ini... taraaaaaaaaaa ! " sengihnya semakin lebar.

"Erks... " pokcik terkedu.. Cam bermimpi plak rasanya.

Alahaii... syukurlah banyak-banyakk...

*********************************

DOL LEMAN : Misteri kebun Pisang.


Untuk sekelian peminat Dol Leman sekelian, diharap... sudi2lah mendapatkan buku ini.

Kalau tak sudi pun maka, sudi2kan la juga... gerenti best punya... hu huu

Nota Cagu :

Walau pun anda semenya nampaknya teruja2 dan tak sabo2 hendak mendapatkan buku ni, tapi.. harap ber sabooo..

Belum keluar lagi gitu. Mungkin tgh dalam proses kut. Pertengahan bulan depan barangkali ada la kat kedai tu.. hu huuu

Thursday, October 25, 2007

Malap api, malaplah jiwa


Sedang pokcik berkira2 hendak masuk beradu lewat tengah malam semalam, tiba-tiba sahaja bekalan elektrik terputus. Bukan kerana lampu di pondok pokcik padam ( kerana pondok pokcik tak de lektrik pun ) tapi kerana pandangan dibeberapa flat nun dikejauhan sana serta merta jadi hitam kelam.

Kalau nak diikutkan pokcik bukannya kisah pun. Tapi kerana matinya api dek tiba2 itu secara tak langsung maka hiduplah pula mulut. Riuh rendah bunyinya, suara2 sumbang terjerit2 , terpekik2 dan ketawa mengilai tak tentu pasal hingga kedengaran sampai ke pondok pokcik ini. Agaknya mereka terfikir bahawa api padam merupakan satu siksa yg tak tertanggung dek badan mereka.

Komdian apabila api jadi semakin lama tak hidup, berdedai2lah orang menghidupkan motor dan dipulas kuat2 minyak hingga jadi hingar bingar pula kawasan itu bagaikan litar rempit. Barangkali juga, mereka ingin menerangkan jiwa dengan keluar ke warung mamak di depan sana. Di sana pasti ada api yg boleh menyalakan rokok atau menjana skrin besor yang menayangkan sukan 22 orang lelaki berlarian dipadang merebut sebiji bola. Dan mereka boleh jadi semakin riuh.

Lelaki perempuan, semuanya sama… antara blok pun boleh mengusik2 hatta bergurau senda laksana dunia ini mereka yang punya tanpa rasa malu pada telinga2 yg mendengar dialog lucah mereka.

Dan kebanyakan yang menghuni di flat2 sana tu adalah kumpulan istimewa yg dipanggil sebagai golongan universiti, yang barang kali terlupa diajarkan adab dan cara bersosial sesama insan dan jiran ter"banyak" tangga.

Almaklumlah, di pinggiran Shah Alam ni kerap benar ditarik2 akan nikmat apinya. Mungkin kerana ada majlis2 makan-makan oang2 kenamaan disekitarnya yg perlu banyak "karan", atau sudah takdirnya berlaku masalah teknikal.

Apakah mereka tidak kasihankan akan pemandu lori yg keletihan mahu berehat menenangkan mata barang seketika, kanak2 yg perlu tido secukupnya utk menjawap periksa keesokan harinya, anak2 kecil yg diharapkan tidur lebih nyenyak supaya mak bapaknya tak tersenggut2 bangun membuat susu diwaktu malam atau pasangan sah yang berkira2 mahu menjadikan malam itu lebih santai, indah dan serba nikmat.

Entahlah, budak2 sekarang ni sudah tidak mempedulikan akan hal2 yg berkaitan dengan menjaga hati sesama jiran tetangga. Padahal mereka berpelajaran dan bersekolah lebih tinggi dari pokok kelapa.

Rasanya masih ada lagi ilmu2 yang kurang untuk lebih dipelajari. Apatah lagi dizaman lebihnya napsu dan napsi ini.

Sebab itulah pokcik lebih rela tinggal jauh dari pembangunan.


Alahaiii...

Tuesday, October 23, 2007

Hujan semalam...


Lama betul tak turun hujan dikawasan pokcik ni. Semalam adalah yg teramat lebat dan lama sekali dalam sejarah berhujan pokcik. Dari sejak sebelum subuh hingga lewat tengah malam, tak henti2 hujan turun dalam pelbagai tempo, lebat, renyai dan simbah2an.

Dan semalam jugalah.. pokcik mencatatkan banyak rekod2 baru...


1. mengigil2 dan terketaq2 paling lama..
2. Sekut kering paling banyak di makan dalam sehari
3. Dan kopi tongkat ali paling banyak dibancuh dalam sehari

Dan Cik Tom mencatat satu rekod saja, iaitu duduk di umah waktu malam...

hik hik

Alahaii…

Monday, October 22, 2007

Syawal ini...


Sejak balik beraya dari kampung, pokcik agak kematu gitu. Rasa tak ingin buat apa.. hanya ingin duduk diam sahaja. Sementelaah, hilang pula idea untuk berbicara, hilang ghairah untuk berziarah, hilang rasa untuk ketawa , hilang mood utk berhumor mesra apatah lagi berkongsi rasa.

Walau pun sudah puas dipujuk2 akan hati ini bahawa setiap menjelang raya, suasana akan jadi lebih ceria dan kita akan lebih bergumbira dari tahun2 sebelumnya..

Hakikatnya.. kita semakin kecewa dan kecewa..

“Melihat pada yang buruk jangan sampai terhanyut dibawa perasaan,” Pokcik teringat akan nasihat Tok Lipat pada suatu malam, di kg, sebelum beliau menyalakan selingkar ubat nyamuk cap ikan emas.

“Renung dan fikirkanlah, setelah itu.. cari kemanisan yg boleh dikenang.., “ ujarnya lagi, sebelum rebah tergolek bersama dengkur malam.

Dan Pokcik kembali merenung bintang di langit...

Wednesday, October 17, 2007

Dah balik...


Pokcik macam dah balik dari kampung gitu... hik hik

Adoh... letih aa pulak...

Apa tak nye.. raya sampai lupa diri.. hu huu

Alahaii

Wednesday, October 10, 2007

Eh! dah nak raya ke ? alahaiii...


Assalamu'alaikum dan salam sejahtera buat semua.

Alahaii.. dalam pada pokcik mengurut2 dada dek kelelahan ni.. pokcik hampir2 terlupa bahawa sayugianya sudah hampir tiba sang hari raya ini. Alahaii… bercepatan betul masa berlalu sedang sakit demam dan seram2 sejuk badan pokcik nih terasa lambat benar kebahnya.

Apa2 pun raya yang mendatang, tak boleh la kite buat tak pandang. Pokcik yakin benor seme sudah terkinja2 tak sabo sungguh nak behari raya.. Hmm.. elok la kalu kalian seme berperasaan sedomkian kerana raya ni, adalah hari kemenangan yg hakiki untuk umat manusia dimuka bumi ini yg percaya akan pahala dan dosa.

Dikesempatan yang tak berapa ni, pokcik hulurkan salam kemaafan patplo juta belas2 ribu kali pada semua yang sudi mendampingi oang tua ini. Semoga raya kali ini akan lebih meriah dan gumbira tahap maksima gitu. Kalau berbalik kampung tu , sampaikanlah salam pada kedua ibu bapa yang masih ada, atau oang2 tua di kg sama..tok imam, tok siak, atau para mak-mak janda dengan doa supaya panjang umur dan terpelihara hidupnya.


Terima kasih juga diatas ingatan tulus suci pada sesiapa yg sudi mengirimkan kad ucapan pengganti diri buat pokcik. Suka betul pokcik bila mendapatnya.

Yo la.. apa2 pun jaga diri baik-baik sepanjang berhari raya ni.. Bak kata oang malang tak berbau. Beringat sebelum kena.. mudah2an dilindungi keselamatan anda seme.

Pokcik pun nak mengemas la ni.. Tak seronok kalu raya tak balik kg.. Biorkan sakit, pokcik gagahkan juga.. alahaii..

Si Dol tu pun dah siap2 balik semalam. Sempat juga dia pau pokcik duit raya. Walau pokcik kata tak de duit, dia mintak jugak.. iksh iksh budak ni. Pokcik bagi la gak singgit.. Cuma bila dia kata , “ Tak pe tok.. raya kan sebulan “ itu la yg buat pokcik lagi terkedu.. alahaiii

Pondok pokcik ni, akan tutup buat seketika dalam beberapa hari. Kalau nak datang raya , meh la.. pokcik tak ada.. tapi cik tom tu ada la kut.. hik hik.

Selamat Hari raya.. maaf zahir dan batin.. hu huuu

Alahaiii

Monday, October 08, 2007

Dugaan yang sedikit...

Pagi ini tatkala sinar mentari pagi mencelahkan jalurnya dibalik awan kelabu, pokcik diserang bersin2 yang kerap2 hingga membawa kepada hidung berair yang acapkali menghingus tanpa henti.

Ditambah pula rasa seram2 sejuk yang mula dirasai, merata diseluruh tubuh badan.

Kalau ada rezeki, harus juga pokcik akan demam...

Terima kasih , Tuhan...

Friday, October 05, 2007

Deras Ramadhan... (4)

Hari ini entah hari berapa Ramadhan berlalu. Sudah pokcik kabokan awal2 lagi, bahawa berlalunya ia sangat deras dan kurang diperasankan ramai.

Sekarang ni, kalau nak diikutkan sudah mula terasa bahang hari raya di mana2. jenguk sajalah gedung2 indah dn pasar2 malam yg terang benderang, pasti antara barangannya lebih kepada untuk raya2 sahaja. Baik baju nye, kain , perhiasan, biskut , kuih2 atau apa sahaja yang boleh dirayakan kekeke..

Pokcik melihat segalanya nya dengan hati yang berwarna warni. Kadang kala timbul rasa berbelah bagi. Maklom la.. melalui seme itu dalam zaman yg berbeza sejak 60 tahun yang lalu menjadikan perasaan ini terlalu neutral dan statik. Lagi pun apalah sangat dah tua2 ni nak beraya..

Agaknya kemeriahan yg sebenar hakiki adalah tatkala Pak Iman mengalunkan takbir pagi raya dimana itu adalah tanda untuk meraikan kemenangan kita. Keberjayaan dalam ibadah puasa dan mengumpul seberapa banyak pahala ( yg mudah2an diterima oleh Tuhan ).

Selain dari tu.. peluang untuk berasa sedikit ceria selain lebih makan yg diberi2 oang..

Komdian , barulah dikenang2 mereka yg telah pergi selain bertangis2 sesama insan yg masih tak pergi lagi, memohon ampun dah maaf serta berziarah ke rumah sanak saudara jua teman2 tp mesra sebagaimana yg telah ditradisikan sejak dulu lagi.

"Pokcik.. pokcik.. tu pak iman dah abih khutbah. Dah nak mula sembahyang." Seoang anak muda menepuk2 bahu pokcik yg kian terlentuk bagai ayam kena sembelih di pangkal tiang mesjid itu

Pokcik terjaga lalu mengosok2 mata dan menyapu air liur yg hampir menitis..

"Oh.. tertidur lagi pokcik, hari jumaat ini.. "

Alahaii

Wednesday, October 03, 2007

Ter bz

Pokcik agak ter busy gitu.. dua tiga hari kebelakangan ini , dah mungkin dua tiga hari kedepanan ini..

Maklom la, kad raya dapat seguni..

Ni baru nak balas... baru tulih pat lai... ketaq2 dah jari ni...

Ada yg nak hantar lagi ke?

Adehh.... toin.. toin.. ( koma jap ) hik hik

Friday, September 28, 2007

Deras Ramadhan... (3)


Sepanjang pokcik berjalan2 dikedai depan tu, nampak cam dah mula oang berjual kuih2 atau biskut raya. Macam jenis ada, bersusun2 penuh satu meja. Harganya pun boleh tahan juga. Ada oang kata naik sikit tahun ni, Ntah la, pokcik tak pernah beli pun.

Selain kuih2, ada gak ler kerepek2 yang bermacam jenis. Ada kerepek ubi, rempeyek, kacang2 dan juga muruku.

Alahaii.. pokcik suka betul dengan muruku. Dulu masa pokcik kecik, time mak nak buat muruku, maka berkobar2lah pokcik menawarkan diri untuk membantu. Cuma bantuannya tu hanya sekadar si tukang picit acuan saja. Adunan seme pokcik tak kacau, nanti jadi lain plak. Acuan kayu yg serupa lampu aladin tu, memang kadang2 susah nak dipicit. Pada pokcik sajalah mak bergantung harap ( kekononnya la tuh ). Sampai pokcik jadi berskill sungguh dalam menggelek2 acuan tu utk mendapatkan muruku bentuk bulat dan kemas. Tu pasal la, dah tua2 sakit pinggang.. kekekek saja jek.. hu huu

Kuih bangkit ( yg pokcik sampai skg pun masih konpius dengan namanya. Tang manalah yg bangkit tu? ) pun rajin mak buat. Masa tu pokcik tukang tekan jek bila tepung dah siap digelek sampai leper.. kalau ada keja lebih tulun2 la susun dalam tutup periuk saiz kecik untuk dimasukkan ke dalam oven tu.

Lagi satu yang pokcik suka makan ialah kek. Dan memang tak sah raya kalau tak wat kek. Kalau untuk wat kek tu, letak dalam acuan yg lopong di tengah, yang oang salu wat kuih bakar guna bekas tu. Lepas tu dibakar dalam oven empat segi, cap rama2 bewarna hitam, yang ditenggekkan atas dapur minyak tanah. Panasnya membahang hingga ke serata dapur. Arwah mak memang rajin buat kuih. Walau pun kuihnya sama je tiap2 tahun tapi sedapnya tak berubah.

Amat seronok kalau beraya kesana kemari, sebab tiap2 umah ada kuih yg berlainan jenis, dan tersendiri rasanya. Resepi keluarga barangkali.

Zaman sekarang ni, kalau pergi 10 umah, kesemunya ada kuih yg sama. Maklum la, ditempah dengan Cik Bedah hujung simpang sana. Kalau yg Almond London2 plak, tak yah susah2 pergi cari sampai ke London atau Indon, tempah saja dengan Makcik Maimon. Dia memang pakar membuatnya. Belum lagi kuih suji, semprit, tat, makmur dan sebagainya. Ada saja ejen yang menjualnya.

Domkian la yg pokcik perhatikan sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Budaya membuat kuih dah terlalu ditinggalkan. Barangkali manusia sudah semakin sibuk apatah lagi dalam menghadapi perayaan besar sebegini.

Apa agaknya yang akan terjadi pada genersi akan datang ek? Tentu langsung tak pandai nak buat2 kuih ni, apatah lagi nak kenal ayak tepung, penggelek, acuan dari tembaga, oven cap kupu2 dll.


Entah la.. Bila mengenangkan akal hal itu, sedih pokcik dibuatnya..

Eh, pokcik nak ke keluarlah. Cadangnya nak ke umah Marpunah janda.. kata oang kek nye gebu2 gitu, pokcik pun tak pasti... keknya gebu ka, atau oangnya yg gebu kekekek ..

Tapii.. alahh.. pokcik malu la.. hik hik


Alahaiii…

Wednesday, September 26, 2007

Syahdu..

Lagu raya pokcik paling suka sekali..

Uiii syahduu... jangan tak syahduuu.. hik hik


Rindu Syahdu Di Hari Raya - Nurul

Indahnya sungai yang mengalir
Nyamannya angin yang beralun
Kicauan burung dipagi yang dingin
Bersama terbitnya mentari

Terbayang sanak saudara
Gurauan sesama keluarga
Mesra berkunjung ruih suasana
Riang menyambut hari mulia

( 1 )
Kini ku di perantauan
Di kota indah dan menawan
Tapi hati rindu pada kampung halaman
Desaku yang telah di tinggalkan

( 2 )
Ku memohon maaf serta ampun
Salamkan ku kirim pengganti diri
Doa restu ayah serta ibu
Menjadi penawar
Rindu syahdu di hari raya

Monday, September 24, 2007

Deras Ramadhan... (2)


Kalau zaman pokcik muda2 dulu, setakat berterawih 20 rakaat dengan tambahan witir lagi 3, tidak jadi masalah sesangat. Bertenaga dan laju sahaja temponya. Siap boleh tergelak2 lagi selepas itu. Bukan gelak kerana seronok dan gumbira terawih, tapi dok geli hati kerana menenguk gelagat para oang2 tua yang bermacam ragam dan aksi dalam berterawih.

Kini setelah 50 tahun berlalu, ragamnya tak banyak berubah. Domkian la kebiasaanya setiap kali malam berterawih ni. Imam Dolloh yang sering mengetui makmum yang lain pun semakin perlahan tonggang tonggek nya bila dah hampir nak ke rakaat yang ke 8. Makin tak larat agaknya oang tua tu agaknya. Maklom la , dah tua gitu.

Pokcik sebagai makmom yang setia, taklah berapa kisah sangat. Walau pun tidak di piawai kan sebanyak mana setiap tempat nak buat , kalau ada yang hendak buat lebih apa salahnya.

Cuma kadang2 geli hati tenguk kawan2 pokcik , oang2 tua tu punye gelagat. Bila dah duduk Tahiyyat Akhir tu.. nak bangun pun cam susah. Ada yang terpicit2 paha, terketuk2 kepala lutut, ada yang cam dah surrender, tenguk kanan sini.. kut2 ada oang yg selepak dengannya kekek.

Ada juga yg terpinga2 seolah bertanya sendiri, Eh, kan dah abih ni.. kekek Bila ramai yg naik semula utk rakaat seterusnya, terbongkok2 la dia bangun sambil tergaru2 pinggang dan punggung.

Cuma satu jek yang tak berubah sejak dulu iaitu aktivit lepas terawih. Sambil2 membuang lenguh, sambil2 la pula mengadap apa yg ada, kuih2 karipap ka, lepat ka, cekodok ka. Pulak tu kalu disediakan seteko besor kopi O kaw, lagi la boleh melangut lama jadinya.

Makanya, selepas berterawih, kita tar “kuih”lah pulak ye.. hik hik

Alahaiii…

Friday, September 21, 2007

Kad Raya...


Ada sesuatu perasaan yang agak menghalus terbit dalam diri ini tatkala terpandangkan sebuah replika kad yang amat besar dan berwarna warni dikedai buku di pekan itu. Dalam benak pokcik yang agak perlahan sejak bermula puasa ni, masih juga nak terfikir2 dengan soalan bodoh, “ Siapalah nak menghantor kad yg besor2 tu?”

Akhir sekali, baru pokcik perasan bahawa ia sekadar hiasan sahaja.

Pokcik pun tak berapa ingat bila kali terakhir pokcik dapat kad hari raya. Agaknya pada raya tahun lepas kut bila beberapa kad mula mengunjungi pondok pokcik dari insan2 yg sudi menghulur salam persahabatan. Oh! terharu sungguh pokcik dibuatnya. Serta merta pokcik menggantungkan kad2 tersebut di siling pondok dan tak lama kemudian menjadi mainan Cik Tom gemar pula. ( Seronok dia tengok beraneka rupa yg bergantungan agaknya, lalu selalulah dia melompat2 sambil cuba mencapainya)

Pada sesiapa yang berjalan2 weekend ni. Singgah la dikedai2 buku dan boli kad raya banyak2. Hantar la kat ayah ibu, adik abang, sedara mara atau teman tapi mesra. Walau pun sekarang ni dah ada berjenis cara kiriman yang tidak melibatkan setem dan kertas nyata, namun perasaan yang jauh tersembunyi didalam hati anda kadang2 tidak dapat di zahirkan secara nyata2 jua.

Sekarang ni dah canggih, ada kad letrik lagih. Boleh antor bila2 masa dah tak payah menyusahkan sang posmen. Cuma bila dah terlalu mudah mengucapkannya, takut akhirnya kadi sekadar mainan dihujung jari sahaja.

Pokcik bukan nak kata tak bagus. Tapi kalau diberi pilihan, pokcik lebih suka kad.

Kad pengganti diri , yang sering di ulangi sang penjual kad, jua mengusik peduli pokcik untuk mengakui akan benarnya hal ini. Maklom lah, pokcik kan oang lama, serba pejam IT, tak berapa trendy dan klasik nasonol lagi. Tentulah amat suka kalau dapat kad yang asli lagi boleh dibaca serta dipegangi. Kemudian lekat kat dinding dan ditatap dengan penuh suka hati.

Ada jugalah yang bertanya akan alamat pondok pokcik ni. Dan sejak beberapa hari lalu, jenuh pokcik mengucapkannya hinggakan waktu tidur pun tercakap-cakap mengenainya. Hik hik.

Alah.. musti oang kata pokcik ni mengada-ngada dan saja nak glamer. Isyy.. jangan ler cam tuh, kecut hati pokcik dibuatnya. Menggebu2lah pilu dalam dada ini.

Tak ada la niat cam tuh. Tapi kalau oang tua cam pokcik ni selalu diceria2kan hatinya, alangkah besor pahalanya gitu. Apatah lagi diingiti2 dalam saat nak beraya besor ni. Hik hik.

Dah.. manalah tahu.. kalau2 hayat pokcik tak berapa nak panjang tahun depan. Dah tua2 ni selalulah juga badan2 sakit sana sini.. alahaii.

Kalau yang sudi nak menghantar tu, alamatnya pokcik dah letak sana siap2 ( atas kanan, bawah gambar pokcik yg kecik lagi hensem tu).

Dan untuk lebih adil dan saling ingat mengingati, Hah, pokcik pun sangatlah sudi nak memberi kad raya. Esok2 pokcik akan pergi boli kad raya barang satu dua guni kekekek..

Sila lah mengirimi alamatnya ke sini mersik40@yahoo.com kalau anda mahu titipan dari orang tua ini.
Pada yang sudah memberi, jangan bimbang, insyaAllah akan pokcik utusi nanti..

Akhir kata... selamat bercuti hujung minggu. Selamat berpuasa, berbuka dan bersahur.

Alahaiii…

Tuesday, September 18, 2007

Deras Ramadhan...

Sedar tak sedar, sudah hampir seminggu kita berpuasa. Itulah yg pokcik selalu terpinga2kan , yakni bertapa cepatnya masa berlalu. Apatah lagi disaat umah Islam seluruh dunia meraikan bulan ramadhan yang berkah ini. Memang tak terasa berlalunya.

Hari2 Ramadhan pokcik cam biasa sahaja. Macam dulu2 dan sekadar begitu2 lah jua. Segala aktivitnya juga sama tak berubah. Cuma tak boleh makan dan minum serta tido yg tersangat2 gitu.

Petang2 kalau tak hujan, pokcik pergi la berjalan2 ke Bazar Ramadhan dikawasan perumahan sana mencari sang popia yang lama tidak ditemui kekeke. Kali ini pokcik tidaklah mahu teruja2 , kerana apa yg kita harapkan tahun2 lepas tidak semestinya ada tahun ini. Pokcik berasa sungguh pasrah kasih gitu. Namun, rasa sedih dan terkilan ni pokcik buang jauh2.

Bazar Ramadhan di tempat yang digelar oang seksyen 7 ni agak sesak hampir setiap hari. Berduyun2 oang dtg dan kebanyakannya adalah siswa siswi Uitm yg menyewa nyewi disitu. Jenuh la pokcik nak menempuh dan meninjau kuih2 yg ada kerana sekali gerai2nya dikerumumi oang, maka tercongok2 la pokcik kematian idea.


Nak menyelit takut tersentuh anak dara yang nakal mata. Nak melompat2 takut terpijak kaki mak janda pula. Aduh payah laa cam ni. Melainkan si penjual tu menjerit2 , murtabak ka, air tebu ka kuey tiaw ka, korma ka, nasi kerabu ka..., baru laa pokcik tahu apa yang dijualnya. Domkian la betapa dasatnya keadaan Bazar Ramadhan di kawasan ini.

Sesekali pergi pun seronok juga. Rambang mata dibuatnya. Makanan beraneka rupa dan warna. Dari yang seringan2 keropok lekor sampailah seberat2 nasi berlauk, semua ada. Pilihlah saja yang mana suka. Ada yang memborong sampai rebeh bahu dan penuh dua tangan menjinjing. Pokcik takde la nak bersangka jahat, mungkin dowang ada anak ramai kut hik hik.. Tapi kalau membeli kerana nafsu yang tak de sempadan tu, maka akan membazirlah nanti jawapnya.

Dengan sesak yang menyukarkan pergerakan, pokcik pun terhanyut dalam lautan manusia yang penuh berselera nak berbuka macam2 benda tu. Ikutkan hati memang lah nak makan apa saja, tapi karang lepas togok dua tiga cawan air dan beberapa biji kurma serta kuih2, mau kenyang dibuatnya. Kalau ditambah pula dengan nasik, aduh... bisa terduduk gitu, dan perlahan2 terlelap kekenyangan kekekek..

Tah lah, macam2 cerita bulan puasa ni. Memang cite makan la yang selalu diulang. Nak wat cam mana? Manusia berubah, generasi bertambah… sebab tu kena ulang2 nasihat selalu. Hik hik

Nanti cite lagi lah.. dah lambat rasanya. Pokcik pun nak bersiap2 ni gi bazar ni.


Semalam, boli patplo ketul popia salut sambal, cam tak cukuppp jek kekekekekeke

Alahaiii…

Sunday, September 16, 2007

8 Fakta. Ada apa dengan pokcik?


Pokcik mengambil peluang ini untuk menjawab tag dari Iza , norra dan jua John Norafizan yang men tag pokcik baru2 ini. Terima kasih lah daun keladi, banyak2 keladinya kekeke. Murah rexeki pokcik kena tag sejak akhir2 nih hik hik

Antaranya yang menarik tentang tag ini ialah, ia menyatakan kita perlu memberitahu seklain akan fakta atau kebiasaan mengenai diri anda sendiri. Ooo itu macam ka? Alahaii.. cam sesi meluah2 rasa pulak.. Yo la.. tak kisah ler tuh. Lagi pun, biasa ler.. bagi diri pokcik, tiada ruhsia antara kita.. hu huuu


Jadi pokcik akan memberitahu fakta yang berkenaan dengan diri pokcik. Tiada yang berfakta melainkan fakta fakti belaka..hik hik


1. Pokcik sebenarnya peramah dan suka tersenyum. Cuma sejak2 dah tua ni.. senyumannya menjadi semakin kurang kacak dan meleret2. Ditambah pula dengan gigi yang dah hilang banyak sehingga tinggal jadi dua batang saja, menyebabkan senyum pokcik yang berseri2 tu jadi sengih2 kerang ditengah hari pulak. Maap jek la.. kekekek


2. Pokcik tak berkisah sangat pasal bab makan2 ni. Maklom lah, dah tua dan tak berapa laju suapnya ( tapi kerap kekekek ). Sebab tu lah, kalau pokcik pergi umah oang atau dijemput bertandang, prinsip pokcik satu jek Sangat senang ( dan selalu dikabo2kan pada tuan umah) yakni ..” Yang tak ada jangan keluarkan…! “ hik hik


3. Pokcik salu melihat hidup ini sebagai sesuatu yang indah dan tersendiri. Setiap manusia ada bahagian susah senangnya masing2 didunia ini. Namun dengan sedikit rasa rendah diri, mentaati, syukur serta tabah hati, insyaAllah segalanya rintangan dapat diatasi. Walau pun tinggal didalam pondok tapi pokcik rasa tenang dan senang. Apa ruhsia nya..? Haaa… kenalah tinggal dalam pondok dulu.. kekeke hu huuu


4. Pokcik sebenornya sangat benci pada kesedihan. Tak tahulah kenapa. Mungkin pokcik terlalu takut untuk mengalaminya dan menderita berhari kerananya. Sebab itulah, walau apa pun yang terjadi, pokcik cub amenanganinya dengan ceria dan cuba menyembunyikan kesedihan disebaliknya.


5. Pokcik suka berjaga sampai jauh malam. Selain ngeteh2 pokcik pun sukalah melihat bulan sambil melayan perasaan. Cuma sejak akhir2 ni timbul kepelikan pulak. Apabila pokcik dah mula duduk2 , baru nak memikir2 dan melihat,sedar2 jek dah siang.. iksh iksh.


6. Peperangan paling dasat yang pokcik alami selain kisah2 zaman Jepun dulu ialah menentang si Dol Leman masa cuti sekoloh hari tu. Sejak pagi, pondok pokcik dibedil tanpa sesaat pun dibiarkan sunyi. Walau pun pokcik manawarkan gencatan senjata kayu, namun dia buat kayu jek. Akhir kemanangan pokcik ialah apabila bantuan datang lalu memiat telinga budak nakal itu dan mengheretnya pergi. Fuh! Terima kasih Mak Limah.. kekekek


7. Permainan masa kecik2 yang sampai sekarang masih pokcik main lagi ialah ialah “pondok-pondok” . Cuma kali ini, pokcik main sendiri jek.. hu huu

8. Pokcik selalu terkilan melihat peluang yang terlepas atau dilepaskan. Secara tak langsung akan membuatkan hati jadi sedih dan menyesal. Sebab dalam hidup pokcik sendiri, ada banyak peluang yang pergi begitu sahaja. Dari itu.. sebagai bebelan yang selalu pokcik beri pada semua. Rebut sahaja peluang yang ada didepan mata dan terus berusaha hingga berjaya. Jangan lupa berdoa sekali.

Tu jek la, fakta fakti tentang diri pokcik yang serba glamer mamer ni.. kekek

Dan seperti selalunya, pokcik malu nak tag sesapa kekeke.. sesapa yang sudi, sila la keke


Wednesday, September 12, 2007

Sakit puasa...


Sejak beberapa jam yang lepas, ada rasa tersentak2 berdatang di dalam dada pokcik ini. Rasa seperti menekan2 serta menghimpit sangat2. Menyesakkan rasa ingin bernafas pokcik saja. Berbotol2 minyak cap kapak sudah dilumur, namun sakitnya yang agak degil ni kerap berpindah randah pula.

Kadang ke hulu hati mengutil2, pas tu menggeletek paru2 sebelah kiri pulak, tak lama kemudian, mengucil2 dalam perut, terus mengusik2 pula buah pinggang dan lain2 bahagian dalam badan, hingga hampir monopous pokcik jadinya.

Apalah punya sakit yg melanda ni? Sarat dan serba berbisa gitu...

Aduh.. susah betul kalau cam gini.

Cam mana pokcik nak puasa nanti? Tentu tak leh puasa kalau kena sakit2 cam ni..

Kan? kan? kan?

Kekekeke… alahaiii..


Nota cagu .

Selamat menyambut bulan Ramadhan. Puasa jangan tak puasa tau.. hu huu

Friday, September 07, 2007

Le memoir de kampungku... (2)

Sekali air bah, sekali musim berubah. Dalam terik2 manja mentari pagi yang menyinar, sesekali turun juga hujan ditengah hari. Domkian la.. pasang surut air laut yang membentuk atmosphera kg pokcik yg redup dan hening hawanya. Siapa datang kemari dan merenung air di kali tentu rasa nak datang berkali2. kekekeke

Amat sukar untuk diluahkan dengan kata2. terlalu tersendiri dan asli keindahan alam di dunia nan satu ini.

Kalau masa cuti2 tentulah riuh sikit, pabila anak cucu teringatkan mak ayahnya dan tersibuk2 lah pula nak balik selalu. Memang lumrahnya begitu2lah. Tapi, sudah cukup untuk membuatkan oang tua merasa suka dan terhibur dengan gelagat anak2 cucu di zaman “ kota batu “ itu. Yang agak jakun dengan suasana kampung hingga terjerit2 neneknya bila kepala angsa dan itik dipulas2 dek mereka.. adohh

Pak Iman Dolloh tersengih2 bila pokcik menyapa. Katanya, skg ni musim oang kahwin.. sibuk sikit jadualnya asyik ke sana ke mari dok menikahkan oang. Maklom la, anak2 dara kg.. sejauh mana pun mengembara berhijrah merata, bila nak kahwin ke situ juga baliknya. Lagi pun di situ jualah majlisnya akan diadakan nanti.

Ya, majlis kenduri kahwinnnya yang maintain meriah macam dulu. Dimana, sekelian warga kampung berduyun2 datang membantu dan kadang mem“batu“. Walau rata2 mereka yang datang adalah si tua2 belaka , namun atas semangat berkumpul dan bermasyarakat penyayang yang bergelora2, yang bermukin tegar dalam diri masing2, sayugialah mereka semua hadir sama.

Setengah darinya sudah uzur bebenar dan langsung tak dapat membantu hatta memasukkan telur dalam kotak pun berjam2, eh... tetap juga nak pergi.. Agaknya, sambil2 jumpa kawan lama, sambil2 tu la nak bercerita pasal mende yang lama2 dan tentunya.. benda yg sama.

Ah, tak mengapalah… nanti pokcik cerita lagi ya.. alahaii..

Thursday, September 06, 2007

Berulang...


Pagi ini lidahku terkoma
Kaku berbicara terdiam lama
Kerana fikirku menjadi lama
Takut2 terulang benda yg sama.

Ah.. !
Ketuaan ini merimaskan
Menyempitkan minda
Menyekat logistika
Mengalih pesona
Serta memberi tanda

Bahawa..
Aku semakin uzur agaknya..

Tuesday, September 04, 2007

Le Memoir de kampungku...

Pokok kelapa komeng depan umah masih lesu lambaiannya. Sesekali di hurung kera2 liar dari hutan berdekatan semakin bertunggul2 jadi daunnya, hingga jelas kelihatan pucuk2nya yang togel. Angin dari selat pun sering merderu laju saban pagi memaksa penghuni2nya tercari2 selimut yg tercampak entah kemana dalam tidur ganas nan semalam.

Domkian la kg pokcik ini… terlalu nostalgia untuk dirasai, hinggakan kalau jauh dimata pun tetap nak jejak kaki kesini. Walau bahang pemodenan sering mengugat kesejahteraan permandangan nan hijau permai, namun warga2 tua yang bermastautin disini ada kisah dan identitinya yg tersendiri.

Sesekali duduk disini, rasa tenang hati dibuatnya. Sukma berlagu2 dizapin bersama kicau burung dan haruman tumbuhan yang subur melata disekitarnya. Musim durian, manggis dan rambutan sudah lama berlalu. Namun musim cempedak baru hendak bermula, mengaromakan setiap umah dipinggir kota ini. Membuat selera bertambah terbuka lagih.. Goreng pun sodap! kekeke

Tenang air di kali pun sentiasa mengusik perasaan. Membuai nostalgia, mengimbau kenangan dulu2 yang semakin kelabu. Dulu tempat itu adalah tempat berkubang berendam, zaman kecil2 dulu. Sekarang ni... sudah tohor dan sesuai untuk sang lembu minum sambil merumput sahaja.

Belum lagi bersama warga emasnya yang hanya tinggal tak seberapa. Mujur Tok Lipat masih ada dan masih terus melipat2 (mengurut).

Ah, terlalu banyak yang hendak diceritakan perihal kampung ku ini... Namun pokcik tak berdaya, kerana terbit pula bisul di ketiak ni sejak semalam.. alahaii..


Nota cagu :

Pokcik tak dapat nak terangkan kaitan antara bisul diketiak dan ketidakupayaan bercerita.. sungguh complicated gitu.. kekekeke

Friday, August 31, 2007

Selamat menyambut Kemerdekaan Negara yang ke 50 tahun.


Salam sejahtera buat seme yang jauh dimata dan dekat dihati..

i. Ada pun dikesempatan ini, pokcik dengan bangga hati hendak mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan negara yang ke 50 tahun, untuk sekelian rakyat malaysia, baik seme yang lahir sebelum atau sesudah merdeka. Semoga anda sekelian akan faham erti kemerdekaan yang sebenar dan menghargainya dengan sepenuh hati walau kita telah mewarisinya sejak lahir.


Sejajar dengan perkembangan negara, kita juga harus memperkukuhkan jati diri, tinggi semangat dan selalu berfikiran positif, supaya sentiasa maju ke depan dan mempunyai wawasan untuk berjaya. Dan... tak lupa untuk mengekalkan nilai2 murni yang menjadi asas budaya bangsa yang bertamadun.

Semoga kita akan sentiasa ingat...


ii. Keduanya, pokcik akan berpergi2an seketika di kampung sana barang 2,3 hari. Mungkin makna kemerdekaan akan lebih terasa bila pokcik berada disana, bersama teman2 yang sebaya mengharungi susah senang zaman awal2 kemerdekaan negara dahulu.

Dari itu, tinggallah teman, tinggallah sayang... pokcik jalan dulu.. hik hik..

Thursday, August 30, 2007

Aku..


Aku malu menyapa
Pada raut seindah rupa

Aku takut menanti
Pada bibir yang tawar hati

Aku dapat membaca
Pada sinar mata yang berkaca

Aku sukar merona
Pada kalbu yang penuh pesona

Aku tak sudi mengabdi
Pada hati tak setulus budi

Aku sangat merindu
Pada dia yang sering sendu

Aku sering terkenyit
Pada gadis yang genit2

Aku tidak menolak
Pada mereka yang mengajak2 (makan)

Aku tidak menguap
Pada tilam yang bucuk berkuap

Aku laju meratah
Pada sekut yang dipatah2

Aku bak terkena pelali
Pada kopi si Tongkat Ali

Aku lupa berjanji
Pada Tuhan yang memberi duniawi

Aku tidak mengulit
Pada hal yang sulit2

Dan…

Aku hanya ingin hidup
Bersama jantung
Yang dipinjamkan degup..

Alahaii..

Wednesday, August 29, 2007

Menjawab Tag dari Puteri Ezza.

Sejak akhir2 ini.. pokcik jadi semakin malas dan letih. Hendak menulis pun terasa berat. Baik berat mata memandang mahupun berat bahu yang memikul Fikiran dan tumpuan pokcik pun kadang2 lari hinggakan tubuh jadi lesu.

Tapi tak apalah, terlanjur Puteri Ezza telah bermurah hati menge tag pokcik ni, maka adalah sikit menda2 yg boleh pokcik fikirkan antara lain menjawab soalan2 yg diberikan. Apa yang ada jek la ye. Tiada ruhsia antara kita.. hu huuu.
.
{{ 5 benda dalam beg Pokcik }}
.
i- Resit, boli kopi tongkat Ali dan sekut Hup Seng
ii- Mangga pondok, tapi kunci dah hilang
iii- Buku 555, kedai kopi Ah Seng punya.
iv- Sekut kering wat bekal jalan2
v- Sikat rambut kurang 12 gigi.
.
{{ 5 benda dalam dompet Pokcik }}
.
i- Duit sen2 yg lebih banyak dr duit singgit2
ii- Kertas tertulis no tipon Tok Lipat, Makcik Salemah dan segala saudara mara di kg sana
iii- Gambar pokcik didepan pondok, posing manja, jari telunjuk letak kat dagu
iv- Tiket wayang pilem Sanggam , tahun 70an.
v- Jarum dan benang.. ( kut2 dompet koyak ke. kekeke )
.
{{ 5 benda favourite dalam pondok pokcik }}
.
i- Setilam leper kekabu buruk dengan segala mcm peta dlm dunia dok ada
ii- Pedal basikal buruk pokcik ( letak kat luor kang oang curi )
iii- Cerek , cawan, bekas plastik isi kopi peket2 dan se tin biskut.
iv- Radio buruk pemberian Tok Lipat ( dapat siaran Klasik Nasonol jek )
v- Bendera malaysia.. chewahhh
.
{{ 5 perkara yang Pokcik ingin lakukan }}
.
i- Menulis buku mengenai seoang tua yg maha glamer ( ceh ceh sapa tu? Kekek)
ii- Bungee jumping , dengan hanya memakai kain pelikat jek
iii- Hantar Cik Tom kursus Bina Ehsan. Dia sik merayap jek memalam.. jd “playcat” kut..
iv- Tolong kejar Dol Leman masa dia nak sunat nanti kekeke
v- Kembali muda, hik hik bley ke?
.
{{ 5 perkara yang sedang Pokcik lakukan }}
.
i - Merenung langit yang hitam pekat sambail berangan jauh.
ii- Bertanya diri sendiri, Pokcik nih glamer tak?
iii- Bertanya Cik Tom, Pokcik nih glamer tak?
iv- Menggaru kepala untuk mencari ilham menulis
v - Tidoo
.
{{ Insan-insan yang ingin Pokcik tag }}
.
Kekekek.. alahaii pokcik nih pemalu laa.. Haa sapa2 yg nak suo pokcik tag tu.. kabo la. kekeke alahaii..

Sesiapa sahaja yang berminat untuk menjawab tag ini, sila laa jgn memalu hu huu...

Tuesday, August 28, 2007

Busy..

Pokcik cam busy gitu
Campur sikit2 lazy
Cuaca pun sik hazy jek
Oh! Harap tak jadi crazy...

Feelin..
Feelin..

Nuthing more than feelin...

Hik hik

Wednesday, August 22, 2007

Malam ini, Sang Bulan dan Aku...


Andainya malam ini
Bulan diam menyepi
Aku kan duduk menyendiri
Berteman secawan kopi

Andainya malam ini
Bulan muncul separuh
Dilantai pondok tubuh ku taruh
Sebelum lena berkeroh-keroh

Andainya malam ini
Bulan hilang ditutup awan
Tentulah hati bertambah rawan
Teringat kasih, teringat kawan

Andainya malam ini
Bulan terang cahaya bersuluh
Tanda sakit datang meluluh
Dan aku terus mengeluh

Andainya malam ini
Hanya ada si bulan sabit
Tandanya kasih sudah terbit
Bersama cinta yang membibit

Dan…

Andainya malam ini
Bulan berganti terik mentari
Tanda tidurku sudah terlari
Dan bangun, meninggi hari

Alahaii..

Tuesday, August 21, 2007

Motor...

Suatu pagi yang tak berapa pagi, namun ada heningnya...

Dol : Tok, Dol ada teka teki ni.

Pokcik : Hah.. pedia? ( sambil menghirup kopi dengan nikmat )

Dol : Banyak-banyak motor , motor apa yang tayarnya satu?

(Pokcik termenung sat. Sambil tergarugaru dagu, kemudian merayap ke pipi, telinga dan dahi.. memikir )

Pokcik : Err err.. motor bot kut.

Dol : (ketawa ) Kekeke... salah la tok, mana motorbot ada tayar?

Pokcik : (menggaru lagi ) Err.. err motor tayar pancit?

Dol : (ketawa ) Kekeke salah jugak tuu.

Pokcik : Hmm... ntah la.. atok tak tahuu..

Dol : Motor Mat rempit laaa… kekekekek.

Pokcik terpelongeh... Namun sebaik melihat gelagat Dol yang seperti sedang memegang handle motor, membuat aksi willie, semakin terbeliak biji mata pokcik .

Pokcik : Cet…! (seraya mendengus..)

Up to date sungguh teka teki Dol ni. Manalah pokcik tahuu.. hu huu

Alahaii…

Friday, August 17, 2007

Kembali...


Ini tengah hari paling ngeri
Kerna dia telah kembali
Sedari tadi dok berlari-lari
Dengan bunyi rioh sekali

Budak nakal sebelah rumah
Tersengih penuh ramah
Sudah cuti tadika ma
Adoh.. pokcik jadi trauma

Atokkk !

I see uuuuuuuuuuuuuuu.... kekekeke


Alah... Budak Dol ni, nampak pulak dah..

(Sambil mengintai dari celah pintu dengan pistol kayu digenggam erat. Peperangan bakal bermula lagi tidak lama lagi... hu huuu)

Alahaii....

Wednesday, August 15, 2007

Nikmat...


Bumbung bisa roboh
Lantai antara berlari
Pondokku kekal lagi

Mentari menyengat bangat
Membakar jiwa lengat
Menitis keringat

Deras hujan tak kenal ihsani
Terkadang ramah
Terkadang mamah

Secangkir kopi
Sepiring biskut
Serta sengih syukur

Adalah simbol
Aku yang melahap
Penuh nikmat

Monday, August 13, 2007

Hujan tengah hari, hari minggu

Semalam tengah hari, hujan turun di pinggiran Shah Alam ni. Serba gerimis rentaknya. Suka betul hati pokcik mendengar alunan hujan yang agak lama tak mencurah di bumbung pondok pokcik nih. Hingga jadi terleka dibuatnya sambil berkira2 untuk menarik selimut semula kekekek..

Mujurlah Tok Siak terkocoh2 datang mengejutkan santai pokcik yg nyaris melekakan. Oh! rupa2nya mengajak gi kenduri oang kahwin. Iksh iksh cam mana lah pokcik leh lupa ni? Padahal pokcik yg glamer ni pun dijemput sama.

" Haii.. hujan2 ni pun oang wat kerja kahwin?" soal pokcik dalam hati. Tapi, memikirkan oang dah beriya jemput dan barang tentu makanan yg ada tu sapalah nak makan? Pokcik siap2 lah juga untuk pergi. Biasa ler, sekarang ni, oang kahwin dah tak kira masa... janji ada banyak masa yg banyak oang free, molek saja la kut. Termasuklah cuti hujung2 minggu ni.

Maka dalam derai hujan yang semakin maintain titis2nya itu, berpayung2 la pokcik berdua dengan Tok Siak tu, berjalan perlahan2 sambil sesekali berlenggang ke kanan dan kiri mengelak becak dan takungan air. Kadang2 kami pun terlompat2 katak apabila tersua sang katak yang tersalah lompat. Bukan apa, kut dia masuk dalam kain pelikat pokcik ni, haru jadinya nanti kekekek. Lagi pun tempat kenduri tak berapa jauh... jalan kaki jek la , dah tentu penat.. kekekeke.

Majlis tu bolehlah dikatakan meriah. Ramai oang yang berpusu2 hingga penuh kerusi meja dan laris makanan yang dihidangkan. Mujur pokcik pun dapat bersama2 memeriah2kannya. Merasa2 nasi minyak yang dah lama tak dirasa hik hik hik. Hujan masih lagi turun, malah semakin lebat. Nasib baik khemahnya luas dan besar. Kalau tidak kesian tetamu2 yg datang tu.

Secara keseluruhan, bolehlah dikatakan meriah gak.

Cuma satu la yg pokcik dapat wat kesimpulan, iaitu..

Bila tiba time hujan2 ni, oang akan jadi laju makannya.. hik hik alahaii

Thursday, August 09, 2007

Yang segera-segara...


Ramai sungguh oang bertanyakan Dol , si budak nakal sebelah pondok pokcik ni. Dol Leman yang selalu menziarahi, menyakat2 serta memeriahkan hidup pokcik hari-hari. Kehilangannya sering ditanya2 oang. Uishh nampak benor ler, lebih glamer budak tu dari pokcik kekekeke.. Jeleznyerr kekekeke

Semalam petang, pokcik nampak dia di laman umah. Terkinja2 tah main apa kebenda tah? Tak lama kemudian, ayahnya, Leman pun balik sambil membawa buah tangan yang bukan calang2 buahnya. Maka makin terkinja2 la Dol tuh apabila melihat jajan kegemarannya itu. Seronok rasanya. Tak lain tak bukan ialah Mek Donol ( McDonalds).

Pokcik tersengih saja dari jauh sambil memikir2kan sesuatu. Rajin betul Pak Leman ni melayan karenah anak2nya. Selalu membelikan jajan2 segera yg sedemkian rupa. Walau pun tak hari2, tapi kalau ada duit lebih, dia lebih suka boli yang itu. Memang makanan tersebut sangat2 disukai oleh kanak2 masa kini. Sapa yang tak kenal Mek Donol, KFC, A&W, Pizza Hut serta lain2 serba segera dan penuh perasa. Generasi sekarang ni memang beruntung. Celik2 mata dah tahu nak makan semua itu dan senang benor rasanya lekat di tekak.

Generasi yang serba segera ni, kadang2 jadi semakin seronok bila generasi sebelumnya ( terutama mak ayah ) rajin memperkenalkan serta melayannya. Selalu bawak mereka ke sana untuk makan2. Makin lemak la mereka jadinya selain menambak lemak yang sedia ada.

Dan dalam hal2 yang sebegini, tentunya akan mendatangkan konflik juga pada generasi yang lagi satu tu. Tak lain ialah generasi klasik seperti pokcik2 ni laa kekekek.

Kawan karib pokcik, Tok Siak tu, selalu jugak mengeluh. Bila bawak cucu jalan2 , sebaik terpandang restoren makanan segera, maka jenuh la Tok Siak tu menjaga. Bukannya apa. Takot betul dia kalau2 dirinya yang serba cekeding tu akan ditariknya ke dalam. Bukan mereka mau makan digerai2 pun. Nak juga masuk kedai ber air cond tu memakan makanan serba rangup hingga menjilat siku la, kekononnya. Sampai jadi kekok Tok Siak dibuatnya.

Samalah juga dengan Tok Lipat di kampung tu. Sesekali cucu bertandang ke umah, nakkkan ayam goreng kentaki, terpaksa la di autakan itu ini. Paling tidak pun, digorengkan sahaja ayam dalam reban tu. Tapi budak2 seme pandai, tahu rasa dan komen berjela2. Mujur Tok Lipat lagi berhasta2 jawabnya, sampai malas cucu2nya nak bersoal jawab kembali. Tapi kesannya, mereka dah tak dan balik umah atuknya. “ Umah atuk tak best, tak de makan2 cam tuh,” omel mereka setiap kali diajak ayah bonda.

Abih tu, oang2 tua nih nak wat cam mana? Kecik hati pun tak sapa yang tahu. Budak2 dari kecik dah diajar begitu. Memberontak la kalau tak dapat. Walau pun nampak seperti bukan hal yang besar, namun oang2 tua nih kalau umah tak riuh dek anak cucu, maknanya serupa dalam kubur la.

Pening kepala memikirkan tentang generasi hari ini, khususnya dalam bab memilih makan ni. Walau pun isu ni nampak kecil, tapi kalau tak dijaga, akan datang… makanan yang diambil akan jadi lebih memudaratkan untuk jangkamasa panjang. Bila mana, apabila segalanya hendak serba segera, maka penyakitnya pula akan jadi segera juga datangnya. Besok, jangan pelik kalau budak kecik2 dah kena kencing manis, darah tinggi, lemah jantung, kanser dll


“Atookkkk! “ tiba2 jeritan Dol mematikan lamunan pokcik. Jauh sungguh pokcik memikir. Pokcik mendongak memandang sayup pada Dol yang melambai2.

“ Ayah ajak makan! Meh laaa... tokkkk,” pelawa Dol bersungguh-sungguh.

Pokcik memandang dengan mata terkebil2, sebelum mula mengukir senyum. Kemudian, pokcik deras bangun, terkinja2 lalu berlari ke sana.

“Yo laa, atok datang nii… atok datang...! “

Alahaiii...

* Oh, nakal sungguh anda seme kerana memandang pandang rendah akan oang tua ini. Apa2 pun, rezeki jangan ditolak hik hik
* Dan selamat berhujung minggu. Ceria2 selalu hu huu