Monday, August 13, 2007

Hujan tengah hari, hari minggu

Semalam tengah hari, hujan turun di pinggiran Shah Alam ni. Serba gerimis rentaknya. Suka betul hati pokcik mendengar alunan hujan yang agak lama tak mencurah di bumbung pondok pokcik nih. Hingga jadi terleka dibuatnya sambil berkira2 untuk menarik selimut semula kekekek..

Mujurlah Tok Siak terkocoh2 datang mengejutkan santai pokcik yg nyaris melekakan. Oh! rupa2nya mengajak gi kenduri oang kahwin. Iksh iksh cam mana lah pokcik leh lupa ni? Padahal pokcik yg glamer ni pun dijemput sama.

" Haii.. hujan2 ni pun oang wat kerja kahwin?" soal pokcik dalam hati. Tapi, memikirkan oang dah beriya jemput dan barang tentu makanan yg ada tu sapalah nak makan? Pokcik siap2 lah juga untuk pergi. Biasa ler, sekarang ni, oang kahwin dah tak kira masa... janji ada banyak masa yg banyak oang free, molek saja la kut. Termasuklah cuti hujung2 minggu ni.

Maka dalam derai hujan yang semakin maintain titis2nya itu, berpayung2 la pokcik berdua dengan Tok Siak tu, berjalan perlahan2 sambil sesekali berlenggang ke kanan dan kiri mengelak becak dan takungan air. Kadang2 kami pun terlompat2 katak apabila tersua sang katak yang tersalah lompat. Bukan apa, kut dia masuk dalam kain pelikat pokcik ni, haru jadinya nanti kekekek. Lagi pun tempat kenduri tak berapa jauh... jalan kaki jek la , dah tentu penat.. kekekeke.

Majlis tu bolehlah dikatakan meriah. Ramai oang yang berpusu2 hingga penuh kerusi meja dan laris makanan yang dihidangkan. Mujur pokcik pun dapat bersama2 memeriah2kannya. Merasa2 nasi minyak yang dah lama tak dirasa hik hik hik. Hujan masih lagi turun, malah semakin lebat. Nasib baik khemahnya luas dan besar. Kalau tidak kesian tetamu2 yg datang tu.

Secara keseluruhan, bolehlah dikatakan meriah gak.

Cuma satu la yg pokcik dapat wat kesimpulan, iaitu..

Bila tiba time hujan2 ni, oang akan jadi laju makannya.. hik hik alahaii

4 comments:

Anonymous said...

Loooooooo... pergi kenduri kawen pakai kain ker?

~ainin naufal~

Mersik said...

Ainin Naufal - Uii bley pe? Senang gitu.. berangin2 lagih kekeke

Jie said...

ooo pakcik.... sy pn nk wat kajian la..ngape taim ujan je peruk lapo...anak2 cacing dok berdengang kot

:)

Mersik said...

jie - Kekekeke... oo tu kena kajian saintifik tu.. hik hik apa kata kite gii lagi umah oang kahwin. Kite pilih time tak hujan plak kekekek..

alahaii..