Friday, November 23, 2007

Menara Gading... (2)


Tersipu-sipu , tersengih-sengih dan termalu-malu ayam.

Domkian la aksi oang tua itu tatkala dipakaikan baju labuh graduan yang serba berkaler2 itu. Tak lupa juga, topi hitam empat segi diatas kepala.

Dia adalah insan yang entah ke berapa kali dipakaikan jubah tersebut. Dari sekecik2 budak, abg kakak, mak ayah serta atuk nenek sekelian, seme kena merasa pakaian “sakti“ tersebut.

Memakainya sahaja membuatkan kita melihat masa depan dengan rasa lebih bagus dari biasa. Begitu juga yang memandang2nya, akan menganggap insan ini akan jadi luar biasa kelak.

Dan, saat itu perlu dikenang2 dan dirakam supaya beberapa tahun lagi , kita dapat membuat perbandingan dalam hidup bertitik tolak dari tarikh bersejarah ini. Apa yg telah dikecapi, hadapi , urusi, koleksi ( dr perkataan collect ) , dan hargai dalam hidup ini. Adakah akan menjadi insan hadari atau sebaliknya. Pakaian keramat itu telah memlilih insan tertentu, memberikan kuasa dan peluang. Terpulang pada si pemakainya untuk mencorak hidup seterusnya dengan sebaik mungkin.

Dan pakcik tua itu.... terus mendoakan yang baik2 sahaja.


Sehingga selesai majlis, kelihatan tergigl-gigil pakcik itu turun semula ke bawah. Lenguh lutut dan letih tubuh sudah tidak terkira lagi siksanya. Nyaris2 dia terguling2 dek kerana tersilap langkah.

Dan topi empat segi masih ada lagi di atas kepalanya . Barangkali kerana sangat teruja atau terlupa.

Domkian la fitrah ibu dan bapa, sentiasa hendak memberikan yang terbaik pada hidup anak-anak mereka.

Alahaii…



Nota Cagu :

Selamat bercoti hujung minggu. Ceria2 selalu..

6 comments:

sayda said...

selamat grad pokcik!
hehe~

Purpleheart said...

Sapa pakcik tua tu?

Mersik said...

sayda - hiyaa.. mana de pokcik grad? pokcik grad lama duluu.. tawon 50an lagi kekekek


purpleheart - Ntah la, pokcik pun tak kenal. Ada ramai oang tua2 yg sebaya pokcik waktu tu.

Cuma pokcik sahaja yg nampak lebih hensem sikit.. kekekeke

arsaili said...

ibu bapa sentiasa hendak memberi yg terbaik pad ahidup anak...bagai mana plak anak2 kepada ibu bapa?

Iza'Izz said...

OOooo.. pokcik ler yg paling ensem kat ctu eekkk... tau dah...
ensem dulu kini n selamanya.. hehehehe

Mersik said...

arsaili - Alahaii.. bagi pihak anak2 pula, rasanya ada macam2 ragam gitu. Apatah lagi dalam zaman sekarang ni.. cuma bila usia dah seusia warga emas, baru la teringat akan pengorbanan ibu bapa sewaktu kecik2 dulu.

Manusia kan begitu..hu huu


iza'izz - Hik hik.. tahu tak pe.. hu huu