Monday, September 24, 2007

Deras Ramadhan... (2)


Kalau zaman pokcik muda2 dulu, setakat berterawih 20 rakaat dengan tambahan witir lagi 3, tidak jadi masalah sesangat. Bertenaga dan laju sahaja temponya. Siap boleh tergelak2 lagi selepas itu. Bukan gelak kerana seronok dan gumbira terawih, tapi dok geli hati kerana menenguk gelagat para oang2 tua yang bermacam ragam dan aksi dalam berterawih.

Kini setelah 50 tahun berlalu, ragamnya tak banyak berubah. Domkian la kebiasaanya setiap kali malam berterawih ni. Imam Dolloh yang sering mengetui makmum yang lain pun semakin perlahan tonggang tonggek nya bila dah hampir nak ke rakaat yang ke 8. Makin tak larat agaknya oang tua tu agaknya. Maklom la , dah tua gitu.

Pokcik sebagai makmom yang setia, taklah berapa kisah sangat. Walau pun tidak di piawai kan sebanyak mana setiap tempat nak buat , kalau ada yang hendak buat lebih apa salahnya.

Cuma kadang2 geli hati tenguk kawan2 pokcik , oang2 tua tu punye gelagat. Bila dah duduk Tahiyyat Akhir tu.. nak bangun pun cam susah. Ada yang terpicit2 paha, terketuk2 kepala lutut, ada yang cam dah surrender, tenguk kanan sini.. kut2 ada oang yg selepak dengannya kekek.

Ada juga yg terpinga2 seolah bertanya sendiri, Eh, kan dah abih ni.. kekek Bila ramai yg naik semula utk rakaat seterusnya, terbongkok2 la dia bangun sambil tergaru2 pinggang dan punggung.

Cuma satu jek yang tak berubah sejak dulu iaitu aktivit lepas terawih. Sambil2 membuang lenguh, sambil2 la pula mengadap apa yg ada, kuih2 karipap ka, lepat ka, cekodok ka. Pulak tu kalu disediakan seteko besor kopi O kaw, lagi la boleh melangut lama jadinya.

Makanya, selepas berterawih, kita tar “kuih”lah pulak ye.. hik hik

Alahaiii…

5 comments:

sayda said...

ala..
rindu moreh...

nuu_OL said...

hehehe paling suke bila ramadhan masjid /surau meriah..tu yg best:_

Mersik said...

sayda - Hik hik amboi2.. camlah gi moreh tuu..

(Rindu tukang bancuh kopi O kaw masa morey tuh.. )


nuu_ol - Uii apa yg meriah tuh? hik hik.. kalau ada makan2.. mmg tak syak lagi.. pasti meriah! kekekek

Jie said...

uikkk pakcik ni , dan lagi dok perati org len tu..!

kt belakang tu org len lak dok gelak pas perati pakcik..hihihi

Mersik said...

jie - uii ye ke? iksh iksh jahat tul oang tu..

Nnt dia, malam kang pokcik nak noleh2 tgk sapa yg ketawakan pokcik tu.. hik hik