Thursday, June 08, 2006

Alahai si kain buruk

Adapun dalam kehangatan pagi yg semakin menerik sinarnya , terkocoh2 ler pokcik mencangkung membasuh pakaian dibelakang pondok . Pokcik menyental sana sini , mengocak buih2 serta menjirus kain baju ini yg telah menimbun sejak dua hari lalu.

Sebelum tu pokcik sibuk mengemas dapur , membersihkan arang2 yg bersepah2 ( maklum ler , dapur kayu ) , jelaga2 yg bermaharaja lela di sana sini serta menyental si punggung kuali dah cerek yg dah hitam berkerak. Alahaii , banyak juga lah si kain2 buruk yg menjadi mangsa sentalan tanpa perasaan pokcik tuh yg akhirnya pokcik campakkan saja dilantai papan. Sekali sekala buat kesat kaki , sekali sekala buat lap kopi yg tertumpah . Akhirnya terceruk entah kemana.

Dalam pada menyambung2 kembali pembasuhan pokcik tuh , rasa penat mula menyelinap disegenap tubuh dan mata pun asyik berat untuk dibuka. Tulang belakang pun rasa kejang jek akibat terlalu lama membongkok mencangkung . Akhirnya tanpa disedari , lama kelamaan dari pada mencangkung , terus pokcik tertunggeng dalam keteralpaan yang diakhiri dengan dengkur2an gitu..Pokcik tertidoo..alahaii..

Maka dalam pada asyik terlelap itu , bermimpilah pokcik akan kehadiran ber helai2 kain berwarna warni yg bersinar2 cantik mengelilingi diri pokcik yg tak diketahuan berada entah dimana . Bagai di satu tempat yg indah gituu ( walau pun rasanya bukan di Pulau indah , klang ahaks )..

" Eh , macam kenal jek kau nih wahai kain kaler bunga matahari . Kalau tak silap macam kain lapik meja aku rupanya " sapa pokcik pd satu kain yg dekat menghampiri .

" Benar wahai pokcik . Aku lah kain bunga matahari buat pelapik meja mu itu "

" Eh..Kemana kau menghilang ? , puas pokcik cari..ko dah pindah meja ke ? "

Sambil wajahnya bertukar muram..dia berkata “ Aku ada , tapi sekarang aku tidak lagi cantik.aku sudah kotor..tarafku sudah jatuh sejak ditumpahi oleh kopi Tongkat Ali mu beberapa minggu dulu .

" Ooo betul aa , pokcik lupa lah , lepas tu pokcik tak sempat nak basuh ..pokcik campak kau err..err..bawah meja ..alahaii , err jaddiii kau ni.. "

" Iya pokcik , saya lah kain itu. Kain yg cantik suatu ketika dahulu . Kini saya sudah jadi buruk. Sudah jadi kain pengesat kotoran . Siapa pun tak mahu memandang atau perasan waima pokcik sekali pun.. "

Dengan pantas pokcik pun menjeling pd kain yg lain dan cuba mengingati .

" Eh kau nih kain alas pasu kaca atas TV tu kan ? , dan err nampaknya kau pun buruk juga . Aku terjatuhkan kau di dapur ke masa hari tu ? ..alahaii " pokcik menggaru2 kepala.

" Ini sudah suratan pokcik , kadang2 benda yg kecil ini tidak selalu diingat . Walau pun ku kecil tapi suatu ketika dulu jasa ku amat besar . Namun aku pasrah , aku tahu tiap2 yg baru akan jadi lama dan akhirnya buruk juga. "

Pokcik tersenyum kelat akibat dibahasakan sebegitu rupa. Terasa kecilnya diri pokcik dalam menilai benda2 yg kecil begini. Ye laa , sapa yg nak ingat pasal benda2 remeh macam nih..

" Ini lah sebenarnya hakikat hidup ini " balas si kain lapik meja lagi . Pabila kita baru dan bertenaga , orang akan memandang kita dengan kagum . Lama kelamaan apabila kita dah tua dan tak bermaya , kita akan dilupakan perlahan2. "

Entah kenapa sayu benar pokcik pada ayat2nya yg terakhir tu. Ye la..pokcik pun dah tua gak. . Suatu masa nanti pun akan dilupakan juga . " Sungguh benar katamu wahai si kain buruk ". Ya , pokcik memang selalu lupa..selalu lupa .

Entah bagaimana , akhirnya pokcik terjaga juga pabila merasakan hidung pokcik dipenuhi sabun. Dan terpandang sahaja akan beberapa helai kain buruk yg terceruk dipenjuru bilik air , serta merta pokcik teringat akan mimpi pokcik.

Rasa sedih dan sayu mula meresap dihati ini . Dada jadi sebak dan hampir2 sahaja pokcik menitiskan air mata . Namun akhirnya , dengan penuh yakin , pokcik tersenyum sediri..

Tak mengapalah , aku akan selalu membasuhmu wahai kain buruk . Walaupun kau buruk tapi kau telah banyak berjasa. Dan rasanya kau masih boleh lagi berjasa. Lepas ini pokcik akan selalu membersihkan kau dan menyidai tinggi2 sebagaimana layaknya kau disana.

Begitu juga dengan pokcik , selagi nyawa masih ada pokcik akan cuba jadi insan sebaik mungkin . Baik sesama manusia dan alam semulajadi . Itulah sebabnya kalau kita sentiasa merenung alam , banyak perkara dapat dipelajari selain menjadi inspirasi bagi mereka yg suka berfikir.

Demikianlah ada2nya..

2 comments:

mamajambu said...

Pokcik.... apa kata pokcik bukukan cite2 pokcik jadi kan nopen.... pokcik ni banyak idea bley jadi penulis lah..... :~)

Mersik said...

Alahaii mama..ahaks..cite pasal kain buruk pun leh jadi novel ka..tah ler mama..idea jek banyak..tulisan haru biruu hik hik