Saturday, June 17, 2006

Hatiku di Ha"rojak"ku dan Saat "Cendol" bersemi..

Panas mentari masih membahang. Teriknya bagai menghanguskan kulit. Dalam terkelip2 mata menahan silau dan sinar , pokcik tertonggok ditepi bangunan itu sambil menunggu sesorang . Seseorang yg tak pasti.iksh.iksh kemanalah agaknya dia nih gii ? kenapa dia nih tak datang2 ? “ getus hati pokcik yg meletus2..

Dalam pada menunggu dan terus menunggu sambil tertanya2 , tak bisakah kau menunggu ku , hingga kini tetap menunggu..ahaks ( cehh ter Peter Pan plak dia hik hik ), maka terpandanglah pokcik akan satu van kuning nih , betul2 tidak jauh dari pandangan mata pokcik . Pabila diamati2 dengan teliti akan bentuk dan rupanya maka , kalau tak silap pokcik itu macam van jual rojak jek tu..la haii..

Serta merta pokcik teringat yg pokcik sebenornya tak menunggu sesiapa pun ( iksh iksh saje lah pokcik nih ). Lantas deras pokcik berjalan mengampiri van yang lengang itu . Lalu pokcik pun duduk betul2 dibawah payung melarikan diri dari terik yg tiada kunjung redup tu.. menebeng kan diri pada birai van yang dibuka merata tu.

" Rojaaakk satu " sapa pokcik pada si india yg kurus kering itu , yg terseyum ramah lagi . Bajunya putih berseri bagai baru lepas dicuci dengan fab buku. Topi putihnya pun kemas tercatuk diatas kepala.

" Ayaa..itu tauhu tak mouu aaa ? " ujar pokcik apabila teringatkan sesuatu. Bior dia tahu yg pokcik tak makan tauhu. Lalu dia pun mengucap “ ya “ walaupun kepala dia menggeleng sekali dua..hik hik.. Dalam pada menanti2 tu terpandang plak pokcik pula akan mesin pengisar ais yg nampak begitu menggoda sekali didepan mata..Terbayang satu lagi menĂº yg tidak boleh tidak mustii dilahapi juga.

“ Ayaa , bagi cendol satuu ” jerit pokcik lagi tanpa belas kasihan, tanpa ihsan dan tanpa kasi chance..hik hik hik

Dan pabila rojak dan cendol sudah berada dihadapan mata , maka ibarat orang lapar disuakan rojak dan cendol ( errkss ? ) , maka melahaplah pokcik dengan tanpa memperlawa oang dikanan dan kiri ( lagi pun memang tak de oang pun , pokcik soang jekk ) , pokcik berkayuh2an , bercedok2an , bercendol cendolan dan juga bersedak2an ( tersedak aa ) . Matahari yg tetap terik tidak pokcik hirau. Rasanya itulah makanan yang paling best sekali untuk dinikmati saat itu..pokcik tak menoleh lagi..( erks buat apa nak menoleh kalau makanan kat depan..laa haii hik hik )


Hinggalah akhirnya pokcik tersandar kerana diserang penghidratan yg berlebihan ( lebih air le maknanya tu ). Beberapa kali juga pokcik sendawa menandakan gabungan rojak dan cendol sedang terapung2 memenuhi perut pokcik. Aduhh kenyang sekali nih..

" Aya , sedap la rojak nih , awak buat ke ? " soal pokcik cuba berbasa basi , dengan wajah separuh basi , tanpa rasa malu2..sekadar memuji.

" Buat juga , suma2 , rojaa..cendol..suma buat " Aya itu menjawab dengan ramah sambil mula bercerita itu ini menyebabkan pokcik jadi menyesal pulak bertanya . Lalu dia pun duduk dan mula bercerita lagi dan lagi . Namun pokcik hanya mampu angguk2 jek , sesekali terlepas juga sendawa.. boring mula terasa.. Aya nih overdos plak..

Setelah agak lama bersekedudukan disitu ( pokcik dan dia ) , dan setelah membayar harga , pokcik pun mula mengatur langkah . Tiba2..

“ Pocii..lain kali datang lagi aa , hari2 pun boleh datang , saya sini juga adaa.. "Aya itu berkata lagi . Mungkin sebagai rangka promosinya .Pokcik menoleh , tersenyum dan angkat tangan ..menunjukkan tanda bagus. Dan sekali lagi aya itu menggeleng sekali dua .

Pokcik rasa dihargai . Nak tergelak pun ada dengan keramahannya..alahaii si penjual rojak .

Namun tiba2 hati ini bersuara " Iksh iksh..hari2 kalau makan sana , alamat kencing manis le pokcik nanti "

Pokcik makin lebar tersenyum , hati ini melekek lagi , kekekekeke hik hik..alahaii..

5 comments:

nazirah and the greenpower said...

tak boleh tahan betullah... rojak ngan cendol mamak... haih...

Mersik said...

Uii nazirah..ada power2 segala plak.. laa haii suka ke rojak n cendol..Apa yg tak tahan tu ? tak tahan ajak kite makan ke ? hik hik..

Anonymous said...

best regards, nice info
»

Anonymous said...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! Culver city cooking school certification mcse sanction 1991 audi coupe quattro http://www.personal-computers-7.info/Computer-software-downloads-free.html Quetiapine seroquel sante canada Cpu speed comparison pentium iii

Anonymous said...

Cool blog, interesting information... Keep it UP » » »