Thursday, May 04, 2006

Disebalik Genderang Musim Bunga

Assalamualaikum..semua..

Mungkin ada diantara anda semua akan tertanya2 apakah maknanya Genderang Musim Bunga yang menjadi tajuk dasar Blog ku ini. Ia hanyalah sebuah perkataan bukan ? Musim bunga rasanya semua sudah sudah tahu..dan Genderang pula..

Merujuk kepada kamus dewan makna genderang ialah :-

Genderang 1. sj gendang besar ~ serama gendang dua muka ( yg sebelah dipukul dgn tangan dan yg sebelah lagi dipukul dgn pemukul ) : maka lalu~ pun dipalu orang
2. tambur

Bayangkan suatu ketika anda berada di sebuah kawasan lapang pada suatu musim bunga yang di penuhi aneka bunga2an yang cantik dan mempersonakan. Bunga lily dan tulip yang mekar berkembang , merah serta kuning warnanya umpama kanvas berwarna warni yg menghampar seluas mata memandang..

Dan ketika anda menutup mata..angin pula menderu..mengelus halus dan membisikkan kata yang indah2 , membuat anda terkenang pada seseorang serta mereka2 yg jauh dimata. Secara tak langsung segala rasa dan perasaan mula berbaur bagai irama yang semakin kuat dan tabuh bunyinya. Irama gendang gendangan yang serba mengasyikkan , hingga membuat diri hanyut dibawa pergi.

Itulah dia Genderang Musim Bunga.