Monday, January 01, 2007

Tahun Baru , oang lama..

Aduh.. letih sungguh tubuh badan ih pokcik rasa. Dari pagi membawak ke pagi tak henti2 bekerja dan berjaga. Maklom la musim2 korban nih byk yg kita kena korban spt waktu senggang dan waktu tido hik hik. Dan pg tadi seselepas solat Aidil Adha bermulalah segala2nya..Tak lain dari bergasak2 dgn lembu..

Penat badan nih, dok menangkap lembu, menarik tali kekang, mengejar lembu, dikejar lembu hik hik gegege.. Tak lupa juga menjaga budak2 yg kesukaan seolah2 melihat pesta manusia lawan lembu gitu, tak pun macam perlagaan lembu dalam pilem Jogho. Mujur tak ada unta atau lembu yg jenis besor2 cam bison tuh. Kalau tak lagi ler jenuh nak menumbangkannya.

Alhamdulillah segala2nya berjalan dgn lancar dan ramai pula yg ringan tulang membantu selain menyediakan sop tulang hik hik

Tuh yg kepala nih macam cinoneng sikit mlm nih, dok hirup sop tulang, sop ekor, sop daging dan macam2 bahagian yg boleh di sop2 kan gituu..Rasa cam dah naik jek darah nih, darah tinggi! Aduss.. berdenyut2 rasa tengkuk dan ubun2 kepala nih. Laa haii..nak wat cam mana, setahun sekali ler katakan acaranya, tu yg cam lupa diri jek tadi hik hik.

Bila dapat melepak malam nih rasa sedap plak. Kalau dilayan ralit nih mau jek tertido tanpa sempat menjamah kopi tongkat Alinya. Kenyang toksah cite la. Memang kedengaran bunyi2 sendawa jek sejak2 tadi. Kalau tak dilayan mata nih, pun tetap nak terkatup jugak, memang ngantuk bonar lah nih..

Namun tetiba jek pokcik terkejut katak dek kerana bunyi2an meletup2 dari perumahan flat sana. Ditambah pula dengan sorakan yg entah dari manalah datang nye..Sib baik tak bunyi mengilai2 atau guruh..hik hik..wat suspension pokcik jek. Dah ler darah nih cam naik2, lagi mau kasi naik..uii terkoma kang pokcik dibuatnya iksh iksh


Apa tah dowang dok sebut2..hepi nu yer..hepi nu yer.. Ooo thn baru ke? Iksh iksh Eh! dah tahun baru ke? Hmm kejap nye rasa..

Iyo laa.., apa2 pun pokcik nak ucapkan

Selamat Tahun Baru 2007..

Azam baru dan semangat yang berkobar2 gitu..

Apa2 pun kite tido dulu..huh letih nih aa..hmm.. huhh krooh..krohh zzzxxttsss..

3 comments:

Anonymous said...

Lorrr... ish, seronoknya kena kejo ngan lembu. Sampei hati tak ajak Opah De sekali... huhu..Itu mesti lembu betina tu... lembu jantan tak sionya ngejo Pokcik... ahakz...

Esok nak ke mana Pokcik? Tak kuar ke mana-mana ke? Eh, kedai bukak ke esok? Nampak gayanya, kena masak sendiri ler Pokcik esok. Kalau susah bebeno, posa je la.. bila lagi nak ganti posa yang kureng tu ... ahakz..sabo je aku...

Selamat Tahun Baru Pokcik...

norisah a. bakar said...

hentikn jd mat jenin setiap dtg thn baru. azam baru dn semangat berkobar2 pun tak guna klu tak ada kesungguhan utk berusaha atau berubah.

Mersik said...

Opah De - Uii biaso ler aktiviti2 berkorban2 nih, kadang mencabar minda. Cam Gladiator pun ada jugak hik hik. Sib baik pokcik terer.. tgk dari jauhh jek kekekek. Agak2 dah kejong baru le tulun2 gegege.

Alaa esok lusa tak wat pepe, rehat2 jek. Letih badan masihlg terasa, nak jalan2 pun nampak cam gerimis mengundang jek..Uii sabo jek aku hik hik..

Yo laa slmt thn baru pokcik ucapkan yg ke patplo juta belas2 kali hik hik

Nor ash burn - Betul tuh , pokcik sokong 100%. Hidup perlu berubah dan terus berjuang.

Ibarat pepatah kabul, Hidup tanpa perjuangan, ibarat mati yg belum mati..

marilah kite sama2 bertekad utk berubah kepada yg lebih baik.