Thursday, January 04, 2007

Hening pagi ini..

Hari ini pokcik bangun lebih awal dari biasa. Rasanya tubuh badan nih jadi terlebih cergas plak dari hari2 biasa. Mahu sahaja pokcik ingin berriadah berlari2 disekeliling kampong dikala hening ini begitu menyamankan. Tapi memikirkan, bahawa oang tua yg tetiba berlari2 diwaktu pagi dengan rasa ceria tiba2 mungkin akan memudaratkan pandangan penduduk kg. Sama ada pokcik sudah hilang waras atau ada malapetaka yg akan berlaku hik hik. Maka pokcik berduduk2 jek la di pangkal pokok pelam depan umah, menghirup dalam2 udara dipinggiran hujung kg yg masih hijau lagi menyegarkan.

Yang paling menarik tantang pagi ini ialah otak pokcik sendiri. Begitu sihat dan penuh dengan idea2 untuk menulis. Kalau dicongak dikali dan dibahagi adalah lebih kurang patplo juta idea yang berderet2 dan berkelip2 menunggu masa untuk diluahkan. Oh! Sungguh ajaib sekali. Dengan otak yg secegas nih ler pokcik mulalah memikir dgn lebih dalam lagi. Rasa terujanya pula semakin membuak2.

Mungkin kerana pokcik tidur lebih awal semalam2nya. Ini memang benar, seperti kata2 sains, tidur awal, badan jadi sihat..hik hik Oang tua pun selalu kata cam tuh.


Tentu sekali sebab berbeza waktu, antara pagi dan malam. Di malam hari walau pun kekononnya idea lebih banyak dan jauh melayan2nya tapi tidak sama dgn idea disebelah pagi. Bila otak cergas, segala2nya kan turut cergas. Mengikut apa yg ditafsirkan oleh otak yang maha sihat. Hatta kopinya rasa terlebih sedap manakala biskut2nya pula rasa terlebih2 lemak sampai tak cukup 10 keping disuap2 gitu..hik hik..

Kenapa pokcik tidak memikirkan perkara ini sejak2 dulu lagi?. Kenapa pokcik tidak menulis sahaja diawal2 pagi dan berehat sahaja disebelah malam sebagaimana sepatut2nya oang2 tua seusia pokcik ber rutin2 ? .

Ntah la, kadang2 kita nih cuba nak jadi oang lain, tanpa sedor kemampuan diri, cuba nak jadi pemikir walaupun lebih banyak menggelamun dan meloho..Yang oang lain tuh dah memang cara dia begitu, dah dilatih sejak2 dulu. Tentulah sudah selesa.

Tahun baru nih banyak menda2 baru yg kita secara tiba2 terfikirkan secara halus. Kalau begitulah, maka banyak benda yang akan berubah. Berubah kepada kebaikan.

Walau apa pun, pagi ini pokcik rasa lebih sihat gitu..

Oh! Sayang sungguh pokcik pada diri ini..hik hik..alahaii

(Dan kalau kalian nak menyayangi diri pokcik ini pun, amat2lah dialu2akan..gegegeg kekekekek )



No comments: