Wednesday, January 24, 2007

Kosong...

Pokcik paling takut sekali kalau fikiran jadi kosong dan idea menjadi tumpul. Seboleh2nya pokcik mau lebih berinformatif dan serba tahu akal hal2 yang berlaku disekeliling masyarakat yang serba majmuk nih. Namun pabila mood sudah begitu rendah tahapnya, sungguh terasa akan siksanya. Susah hendak menyetat2nya kembali ibarat enjin bot sangkut yang tersangkut2.

Oh..pokcik tidak berniat menulis begitu.. Tak mengapalah, Kita mulai sekali lagi..

Tok Lipat tersembul di hadapan pondok pokcik kala matahari pagi hendak meninggi. Terasa macam bermimpi plak. Setahu pokcik dia kini sedang bersibukan mengurut mangsa2 yg cedera atau rela2wan yang terseliuh tangan atau kaki semasa operasi menyelamat. Namun pabila melihat dia tersengih2 dan menampakkan beberapa batang gignya yang tak berapa nak ada, pokcik terus ketawa sendiri. Lantas kami berpelukan sambil melompat2 kegembiraan.

Begini pun tidak sesuai rasanya. Terlalu datar dan biasa, mungkin pokcik patut bercerita lebih santai dan romantis.. Ya lah, tulis lagii..

Marpunah janda memandang tanpa mengelip2. Hujung bibir mulusnya yang digigit manja menambahkan lagi debar di hati pokcik yang entah kenapa mengajak2 singgah kesitu. Walau pun diibaratkan seperti tekukur masuk jebak, namun pokcik akur. Terlalu lama menghindari telah merbitkan rasa yang sukar dimengerti.

"Lama abg tak datang sini, dah tak sudi ke nak jumpa Punah lagi," soalannya berbaur pujuk rayu dan sedikit rajuk begitu meruntun rasa bersalah pokcik yang kian membusut. Sedarlah sungguh yang pokcik sudah buat silap dalam menilai perasaan sendiri.


Pokcik tak tahu kenapa musti melarikan diri darinya sedangkan tak ada apa2 yang jelik dan kurang. Hanya kerana dia seorang janda ke? Iksh.. iksh.. cetek sungguh fikiran pokcik nih. Haii. Kenapalah pokcik buta akal dan hati selama nih?, tak tahu menilai antara kuih jualan Marpunah dan Marpunah sendiri..iksh iksh .

Oh! sudah jauh sungguh pokcik merapu. Dah kata dah, fikiran pokcik tengah kosong sekarang nih..hik hik alahaiii

No comments: