Tuesday, January 16, 2007

Air mengalir lesu...

Entah kenapa sang mata2 ikan dalam mulut pokcik nih susah nak beransur sembuh. Sampai susah betul pokcik nak mengiggit ikan, apatah lagi nak makan2, hirup2, sedut hatta berkunyah2 pun. Biskut Hup Seng pun dimakan dengan penuh tragis sekali. Diramas halus2, masukkan kedalam kopi dan dihirup melalui sudu macam bayi yang baru nak tumbuh gigi gayanya..hik hik. Sungguh tak terperi2 gitu rasa sakitnya tatkala tersentuh sang mata2 ikan itu

Namun dalam pada mengulit sakit2 disini, hati pokcik jadi lebih terharu dan simpati pada mereka2 nun jauh di kg sana yang masih lagi bertimpa2an dengan masalah banjir. Ramai saudara mara pokcik serta teman2 yg dok mengeluh saban hari akibat bencana yang melanda. Tak kurang juga ada yang terfikir2 cam manalah agaknya rupa tanah yang kering..

Lebih menyedihkan lagi.. apabila diumumkan daerah tempat kelahiran pokcik diJohor sana iaitu Batu Pahat mencatitkan jumlah perpindahan mangsa banjir yang tertinggi sekali didaerah Johor.

Oh! Berbatu2 rasa sebak didada pokcik ini, manakala hatinya pula rasa bagai dipahat2 gitu... alahaii

4 comments:

mamajambu said...

Cakk..pokcik sabau je lah..Ooh pokcik berasal dr batu pahat ye..sian org2 di sana kan mama tumpang simpati pd mereka yg mengalami nasib yg di timpa banjir.

Doa mama agar keadaan kembali pulih hendak nya Amin..

Pawana Malam.. said...

asalamualaikum...
kum apa.kombat
bat ape...batmen..
men ape...mentol...
tol ape...tolak...
alallallalal...

kimslm kat mata2 ikan pokcik tu ek..igt nak hire a mata2 tu suruh g ngendap seseorang...ehehhehe...

tata.titi tutu...pokcik ni umur bp ek?nak sangat tahu..hehhe...

Pawana Malam.. said...

asalamualaikum...
kum apa.kombat
bat ape...batmen..
men ape...mentol...
tol ape...tolak...
alallallalal...

kimslm kat mata2 ikan pokcik tu ek..igt nak hire a mata2 tu suruh g ngendap seseorang...ehehhehe...

tata.titi tutu...pokcik ni umur bp ek?nak sangat tahu..hehhe...

Mersik said...

mamajambu - Aduhaii..terima kaish daun keladi la krn menumpang sedih pokcik nih. Apa nak wat mama..sesekali banjir menimpa, tak disangka2 akan melarat jadi begini hingga jadi trauma oang dibuatnya.

Yo la..sesama la kite doa supaya cepat pulih..

Pawana malam - Uiii seronok nye dia berpantun tah apa2 kekekek. Eh! nih mata ikan nak ambik terus pun tak pe. Tak larat pokcik nak menyimpannya..susah nak makan minum atau berkata2 penuh hikmah kekeke..

Umo bape? Nak sangat tahu? uii lain pesen jek permintaan nih..gubra pokcik dibuatnya..

Alaa.. malu la nak cakap.. Tapi, kira cam tua2 pokok getah la gitu, makin tua makin bergetah..kekekek alahaii.. huu huu..