Friday, January 26, 2007

Pelarian banjir

"Datang naik apa?" tanya pokcik selepas reda kami berpeluk2an kesukaan.
"Tumpang lori sayur " jawabnya separuh mengeluh. Mujur pemandu lori tersebut kenal baik dengannya.

Oh! pokcik terlupa , kehadiran Tok Lipat pada pagi itu benar2 nyata. Pokcik tidak bermimpi sebenarnya.

Tidak lama lepas tu, kami duduk dianjung sambil bersarapankan kopi Tongkat Ali dan sekut kering, Tok Lipat menyambung ceritanya semula.

"Semuanya dah hancur. Rumah, kereta, ayam itik, lembu, segala tanaman.. seme hancur " ujar Tok Lipat dalam nada sayu. Belanja yang melanda amat2lah menyusahkan seme. kalau dikenang2 makin menitis air mata. Mungkin dia pun sama terkenangkan berbotol2 minyak urutnya yg turut tenggelam bersama air yg menghanyutkan.

"Abih tu kenapa kau lari kesini? Duduk jek la sana tulun2 oang mana2 yg patut," tanya pokcik tetiba menyebabkan dia menoleh. Memang dari apa yg pokcik dengor itulah kerjanya disana tuh, terlanjur dia pun turut dipindahkan kesana.

"Alah… bukan tak nak tolong, tapi ramai sangat yg nak ditolong.. " jawabnya setelah agak lama terkebil2.

"Pantang jek ada oang pandai ngurut. Seme anggota nak di suanya, nak disuruh urut ," jawab Tok Lipat lagi mengenang rutin barunya sejak dipindahkan ke dewan oang ramai tu. " Aku pun mangsa banjir gak, sama2 perlukan perhatian. Tak kan sebab aku nih pandai mengurut, sedap jek oang seme ambil kesempatan. Mana boleh jadi. Pengsan aku dbuatnya nanti, “ dia mengeluh lagi.

Pokcik mengangguk2 kepala mengiyakan pandangannya. Memang telah diketahui sudah, bahawa Tok Lipat nih baik oangnya, kalau tak beriya2, takkan dia nak menolong. Tapi kalau dah "digunakan" beriya2, sapa pun tak sanggup. Tuh yang dia jadi mengamuk. Agak2nya sebab itulah, awal2 pagi dia menumpang lori sayur yg singgah, terus lari kemari.

Dibawakkannya pokcik, sebuah basikal lama. Tah dari mana dapatnya, agaknya yg terhanyut2 masa banjir tu kut. Dan lagi sebuah radio buruk satu speaker, dengan bunyi yang sayup2 jek, terpaksa dilekap ketelinga kalau mau mendengar. Radio dah masuk air agaknya. Uii.. tak senonoh betul Tok Lipat nih. Kalau nak bagi souvenior pun bior ler yg elok2 sikit.

"Aku ada satu mende nak kabo kat kau nih," tiba2 dia bersuara setelah agak lama menggelamun mengenangkan kg tanpa halamannya.

"Apa dia?" soal pokcik lagi penuh suspension. Perlahan2 dia mengesot punggung kearah pokcik sambil matanya menoleh kanan kiri. Setelah agak dekat dengan pokcik….

"Ruman Makcik Salemah dah tinggal separuh, dapurnya hanyut dibawa air. Tinggal yang depan2 jek, " tuturnya perlahan2.

Pokcik terbeliak mata.. kemudian tertunduk sambil menggeleng2 kepala.. Iksh iksh sampai hati dioang seme tak bawak pindah umah oang tua tu sekali .

Macam manalah nanti kalau Makcik Salemah tahu, tentu dia sedih..

Kesian sungguh Mak Cik Salemah tuh.. Alahaii..



Nota: Selamat bercuti hari minggu. Apa plan? Nak wat pe? Hmm.. kalau takde mende nak wat, ingat2lah selalu pokcik disini aa. Semoga anda seme ceria2 selalu..

Pokcik nak bergunting rambut la. Rasanya dah boleh buat sanggul rambut pokcik nih. hik hik hik kekekekek

2 comments:

salmah said...

Kesian Makcik Salemah....
Nasib baik rumah salmah nun di atas bukit!

Mersik said...

Alahaii. nama pun dah dekat2 kena..hik hik. Tak apa, harap2 dia pun ok gak.. dan redha dgn ketentuannya..

( Sambil merenung umah nun jauh diatas bukit.. )