Thursday, March 15, 2007

Belajar dengan kuman..

Pokcik sedang duduk bersendirian ditaman pabila dua oang wanita muncul dan duduk dibangku sebelah, tidak jauh dari pokcik. Rancak benor mereka berbual. Kuat dan jelas, hingga hampir2 kedengaran cakap2 nya di telinga pokcik nih.

"Macam2 budak sekarang nih. ," mula seorang wanita berbadan gempal bernama Timah Tembam ( kerana saiz badannya yang agak berisi) .

"Betul tuh kak, kadang2 sampai tak larat saya menengukkan budaknya, " jawab yang seorang lagi bernama Lijah lidi ( yang bersaiz agak kurus sedikt )

Untuk perhatian semua, nama2 tersebut bukannya betul, saja pokcik mereka2 sebab nak menyedapkan cerita hik hik alahaii..

"Anak saya tuh, dah macam keja kontrak dah. Dari pagi sampai ke malam tak habis2 dengan kerja sekolahnya. Ini pun ayahnya nak masukkan kelas tusyen lagi," rungut Timah Tembam akan kesibukan rutin anaknya.

"Samalah kita kak, itulah budak2 zaman sekarang nih senang. Nak tusyen kat mana2 pun tak susah. Tempat berlambak2. Kena sediakan duit jek lah," jawab Lijah lidi yang ambik berat sangat2 pasal anak dia tu.

Pokcik sedikit senang hati. Kurang2nya ada juga orang yg perihatin tentang persekolah anak2 mereka dan aktiviti tambahan yang patut diberi. Taklah asyik nak main2 jek cam Dol tuh.

"Tapi anak saya yang tadika tuh lemah betul bahasa inggerisnya, merangkak2 kalau nak sebut2. Kadang2 tak tersebut langsung. Risau betul saya, " ujar Timah Tembam lagi.

Pokcik semakin kagum. Ini tentu mak bapak yang betul2 class. Tahu akan pentingnya berbahasa inggeris untuk masa depan.

"Kadang2 kita nih sebagai mak bapak pun bukan tahu sangat inggeris. Samalah juga kak macam anak saya Pitri tuh. Tapi sekarang nih dah tak susah lagi kak. Saya dah hantarkan dia ke kuman jek. Belajar kat sana tak sampai dua bulan, dia dah terer speaking2 ," balas Lijah lidi hingga membuatkan Timah Tembam terbeliak2 mata penuh minat.

Namun pokcik disebelah sana tergaru2 kepala pulak. Uish.. nih dah jadi misteri nih. Apa plak hantar anak belajar dengan kuman? Ingat cerita sang kancil dengan buaya ke? Cerita haiwan bleh berkat2 ? Kalau kuman pun dah boleh mengajar, memang dah nak terbalik lah dunia sekarang nih.
Perbualan mereka semakin rancak manakala fikiran pokcik semakin kusut. Kuman? iksh iksh bior betul nih… alahaii..


Nota Cagu : Tiga hari lepas tu, barulah pokcik tahu yang sebenarnya bukan kuman, tapi “Kumon’ lah. Teknik belajar dari Jepun untuk kanak2 pra sekolah. Semakin popular dah sekarang2 nih.


Hik hik hik.. alahaiii..

2 comments:

sayda said...

laa...ye ke..ingt ke betul2 blaja ngn kuman..hehe..sayda penah dgr pasal smart reader je..ni 1st time dgr bout 'kumon'

pokcik g taman mana tu..cuci mata ek?hehe

Mersik said...

Sayda - Alah, lebih kurang cam tuh ler asasnya dgn memacam teknik gitu.. hik hik..

Cuci mata.. uii tak adalah. Biasa nye pokcik takot gi taman2 nih, sebab oang yg mencuci mata melihat pokcik, kadang2 pandangannya nakal2 belaka.. huh! tak kuasa.. hik hik