Tuesday, January 15, 2008

Lagu kasih...

Tumpang, tumpang, tumpang, tumpang kasih
Tumpang, tumpang, tumpang, tumpang sayang

Kau cantik jelita ,
Aku terpesona
Kau rindu belaian,
ku nak menumpang manja.

Pokcik tiba2 terkenang akan lagu dari Hang Mokhtar. Beliau adalah penyanyi lewat tahun 80an sezaman dengan Pak Pandir (si penyanyi) yg menyanyikan lagu2 rakyat penuh lucu dan sinikal.

Kedengarannya agak menghiburkan dan membuat kebanyakan oang tersengih2. Dari giginya tersusun penuh sampailah yg tinggal dua batang cam pokcik ni. Sebut pasal kasih ni, ramai juga yg suka dan tersipu. Apatah lagi bila ianya boleh ditumpang2 gitu.

Kadang2 lagu memainkan peranan yg penting dalam menyemarakkan lagi niat berkasih sesama insan. Sebab itu lagu2 yg sedomkian byk mendapat tempat dihati pemggemar muzik. Hidup tanpa kasih dan cinta akan jadi hambar, ibarat kopi tanpa gula, hanya pahit semata2. Kadang2, cinta ianya begitu kuat hingga boleh mengubah hidup dan masa depan seseorang.

Lagu2 cinta pada tahun 80an lagilah buat pokcik makin nak tergelak. Masa tu tengah hangat dengan rock cintan2, dimana kebanyakan lagu2nya adalah lebih kepada irama yang mendayu2 dari beberapa kumpulan berambut panjang, berseluar ketat dan ber T-Shirt corak ganas , kunun rock ala2 cendawan selepas hujan gitu.

Bayangkan, antara lirik2 yg biasa kita dengor, mula2 sang pencinta akan bertemu cintanya yg kunun suci bersih. Kemudian, tanpa hujan dan ribut, ia punah ditengah jalan.

Sedih hatinya bukan kepalang, air mata tumpah tak tertakung. Lalu dia merayulah pada kekasih hati supaya jangan pergi. Dikenang2nya saat manis dan indah bersama. Tapi perpisahan tetap juga terjadi.

Dalam pada menyesali sungguh2 akan apa yg terjadi, sang pencinta tersebut akhirnya memujuk hati sendiri, merawat duka serta hati yang lara.

Dan yang mendengarnya pun akan tangkap leleh.

Alahaii...

Geli ketiak pokcik dibuatnya..

2 comments:

Purpleheart said...

Tak penah dengar pun lagu tu.. cuba nyanyi skit..

Mersik said...

puepleheart - Uii tak pernah ka? iksh iksh cam mana ni.. sat aaa

hmm.. hmmm..

aku rinduu...
aku rinduu..

ngeteh2 di kopi tiam.. kekekekek