Sunday, January 06, 2008

Dia telah kembali...

Satu minggu yg lalu…

Pokcik sedang bersantai2 di anjung pabila disapa dengan satu suara budak. Bunyinya dekat benar ditepi pondok. Lantas pokcik menoleh. Kelihatan seorang anak india tercongok sambil tersengih2 memandang pokcik.

“Tadaa… tadaa… “ ujar pokcik seraya menggapaikan tangan. Tentu dia nak cari suatkabo lama atau botol2 untuk di jual. Biasanya selalu juga budak2 india merayau cari barang2 untuk kitar semula.

Namun anak india itu masih tidak berganjak.

Pokcik memerhati lagi dengan mata kelabu. Agaknya dia tak faham kut cakap melayu klasik pokcik ni. Tiba2…

“Atokkkkkkkkkkkkkkkk….!“

“Opocots.! Hampir2 nak terkoma pokcik dibuatnya. Lantas pokcik terus meneliti lagi.

“Asparaguss… engko , Dol? “ jerit pokcik dengan rasa kurang percaya. Dia masih tersengih2 lagi menampakkan giginya yang lebih cerah dari warna kulitnya..

Berubah sungguh budak Dol ni. Berlama2an di kg sudah cukup untuk mengitam legamkannya. Tah apa2 lah yg di main di kampung tu. Dah tak macam rupa yg dulu dah. Sekarang dah macam rupa pekerja keretapi maut di Burma la plak.

“Apsal ko nampak berkilat ni? Berjemur ke? “ pokcik menyoal sambil menggeleng.

“Main perang2 tok…” jawapnya ceria. “Isy budak ni, tak abih2 ngan perang2 dia” , pokcik merungut sendiri, dengan rasa sediiit perihatin.

Dengan tiba2 dia mengeluarkan sesuatu dari kocek seluarnya…

Peng! peng!

Pokcik ditembak ( dengan pistol kayunya ) tanpa belas kasihan.

“Atok kena… atok kena… “ jeritnya lagi sebelum lari balik ke umah.

Terkejut pokcik dibuatnya. Aii.. sempat lagi tuh.

Kalau tidak kerana pengajian tadika hendak bermula. Tentu dia tak nak balik ke sini.

“Haii.. budak Dol ni, bertuah betul…” omel pokcik lagi.. sambil tersenyum.. seolah2 ada windu yg sudah terubat.. hik hik

Alahaii…

7 comments:

Anonymous said...

nasib baik dia kuarkan pistol.. klu dia kuarkan C4, mcm mana?

kek besday dah abis ke pokcik?

-nor ash-

Anonymous said...

aisey...nape si dol x ckp nak main tembak2 kat atok mersik...melepas!
klu la budakjahat tau....gerenti ikut keluarkan senapang pistol yg dok ada dlm stor tu...siap dgn peluru buah biru skali...hahaha...
baru harubiru jadik dia....

atok...pesan kat dol...klu nak main tembak2 atok...jgn lupa ajak budakjahat sekali...umah sy tak jauh...blakang teratak makcik marpunah janda tu jek...kekekek

!budakjahat!

mama ranggie said...

sebbaik atok die x de sakit jantung kan...?

Purpleheart said...

Budak-budak laki kalo tak lasak susah juga, karang jadi auuw pulak.. hehehehhe

'AKO' said...

pokcik oo pokcik..
ha pokcik windu kat 'cucu' pokcik eh.... :P

arsaili said...

uitsss kena pakai fair n lovely la dak dol tuh..ekekeke

Mersik said...

Nor Ash - Uii kalau dia keluarkan C4, pokcik keluar la C++ hik hik.

Amboi.. tanya2 kek plak dia.. pokcik tak dapat kek thn ni. sama mcm thn2 dulu.. makan sekut jek.. nak wat cam mana.. oang tua gitu.. alahaiii


budakjahat - Uii tak elok main tembak2 tu.. merbahaya kepada alam dan mental hik hik. Baik ajak ngeteh2.. hu huuu


mama ranggie - Itulah... mujur atok dia ni sihat sejahtera dan dah masak sangat perangai dia.. biasa laa, budak2 gituu..


purpleheart - Kadang2 lasaknya bagai tak ter ramal gitu. sabo jek la..


ako - hu huu... alah.. windu2 sikit jek.. windu2 oang tua gitu huu huu..


arsaili - kekekek.. ada plak.. kalau gitu baik pokcik jek yg pakai.. hu huu..

"Tiap hari sayanggggggss " kekekek