Wednesday, November 01, 2006

Hujan yang menggila...

Semalam, lebih kurang pukul 1 tgh hari , hujan turun bukan main lebat lagi. Di tambah dengan bunyi guruh yang tak hent2i serta dentumah kilat yang maha menakutkan.

Hujan2 yang sebegini2 terlalu mengecutkan hati tua pokcik utk duduk lepak2 di anjung dengan niat menkmati. Silap2 boleh kena sakit jantung akibat kekerapan keterperanjatan yang berulang2 hik hik. Bunyi petir jek sudah cukup kuat dan mengerikan.

Angin pula, bertiup sungguh laju. Kalau pokcik berada diluar dan mendepakan tangan, mahu saja pokcik diterbangkannya gegege. Bumbung pondok nih, rasa macam mahu terangkat jek. Dinding2 pun sama, bergegar2 macam di honggah seribu oang. Pokcik takut kalau tiba2 ianya roboh dan menimpa diri ini..

Pokcik hanya duduk didalam diam2 sambil berdoa panjang2. kadang2 tersasul terbaca doa masuk tandas. Alahaii.. gelabah punya pasal.

Dalam pada itu, berpautlah pokcik pada sebantal busuk yg kusam dan selimut seluruh badan sambil mata dipejam rapat2. Dalam hati ini, takutnya tidak terkira. Deruan angin dan desah hujan betul2 merisaukan.

Pokcik pejam mata lagi rapat2 dan akhirnya zztttt..kroihhs..kroihss..alahaiii

8 comments:

eymanhykal said...

Bila Pokcik cerita tentang ribut semalam, teringat ribut kat tanah Felda dalam BILUT.

Abang Long said...

alahaiiiiiii ..... rasanya Pokcik ni c no nim ngan hujan, berhujan, dihujani, dan segala yang sewaktu dengan hujan ....ekekekekekekekeke ......

nor ash burn said...

pokcik, tido ya tido. jgn bila terjaga kang tengok bumbung dh tanggal, dinding pondok dh tanggal, semua dh tanggal. pokcik pun tgh dok berendam mcm kerbau dlm lumpur! ekekekekekkkk jgn mare. gurau aje.

Chempaka biru said...

heheheheh barulah pokcik terkezut kodok.

mersik said...

Eyman : Ribut diTanah Felda adalah lebih menakutkan dengan suasana hutan dan keadaan penempatan disana.

(Teringat filem "Ribut Barat" lakonan Yusof Haslam, Maria Arshad awal thn 80an dulu)

Abg long : Hujan jgn tak hujannn... (teringat lepak kat Khulafa Bistro mengerjakan kad raya time2 hujan lebat dan mendesah sipi2..hik hik )

nor ash burn : Hujan adalah rahmat..dalam masa yg sama mungkin juga berisiko. Bak kata pujangga hujan, kalau hendak menikmati hujan, kenalah sanggup menikmati risikonya (risiko pondok diterbangkan) .kekekek hik hik

chempaka biru : Opocots! (terkejut sbb awak dtg..gegegege)

LediAgli said...

hujan juga bermaksodddddd....

"besnyaaaaaaa tidooooooo"

Mersik said...

lediagli - amboi2 cam selalu buat jek tuh. kekekeke

Nur Raina Afsana said...

Ujan yang turun bagaikan mutiara
terlompat-lompat bagaikan kucing hitam jelmaan hantu rayaa....
ooooo... aaaaaaaa.... uuuuuu....

Pokcik tahu, masa saya nak balik ke KL pada ari Jumaat 3/11, hujan lebat ooo di tengah jalan. Riso beno teman. Maklumlah, ayah bonda naik kereta lain. Kalau depa ikut kami, alamat kena duduk di atas bumbung keta lerrr... pastu, masa hujan lebat tu, teman beno-beno riso sebab kita yang mata elok pun tak boleh nampak apa yang ada di depan kita, inikan ayahanda yang power spek dia mengalahkan power Superman. Alhamdulillah, semuanya selamat.

Dahsyat sungguh hujan di bumiku bertuah. Kenapa, ya? Terlalu banyak dosakah kita?