Monday, November 06, 2006

Erks! Alhamdulillah..

Siapa sangka weekends lepas, murah rezeki pokcik dijemput ke rumah terbuka sana sini. Maka dengan hati dan perut yg terbuka2, pokcik tidak menolak semenya. Mana yg terlarat sekitar2 sini, pokcik gi laa. Yg mana jemputan jauh2 tuh spt London, Afrika, Tonga, Zimbabwe, Greenland, Afghanistan, Kongostan dll tu pokcik mintak maaf ler, takut nanti sampai sana jek dah raya hari ke 38 plak..kekeke

Maka menu2nya, kalau nak dicerita, sehari tak abih. Fuhh! penuh satu meja dilambaknya, sampai terlindung kain alas mejanya yg cantik2 tu. Yang ketara adalah kuih berwarna warni serta lauk pauk yg kadang2 lebih kurang sama cam raya pertama dulu. Lain dari itu ialah makanan2 berat yg membuatkan "berat mata memandang, berat lagi perut nak mengendungnya" (selepas makan).

Pokcik tak kisah..oang jemput kite datang ler., walau pun sekadar makan jemput2. Walau kadang2 si tuan umah merendah2 diri, tak de apa nak hidang, tak de apa nak beri , tapi satu jek yg pokcik selalu jawab..

"Tak pe.. Yang tak ada tu, tak payah keluarkan.. " hik hik hik gegegege alahaiii..
(sambil usap2 perut yang kebutongan)

8 comments:

nor ash burn said...

raya2 thn sudah sy tak pernah buat open hse. satu perkara yg ketara pd sy ialah tetamu dewasa yg dtg jarang sekali nk sentuh kuih2 raya yg sy hidangkn sehingga sy namakn kuih2 raya sy tu sebagai kuih jeling2.

raya tahun ni sy mulai sediakn juadah sampingan seperti mi dn lauk-pauk lain. dn seperti yg sy duga, tetamu2 yg dtg tu tak pernah menolak.

yg menghairankan sy ialah kenapa kuih jeling2 yg sy buat sebagai hiasan di meja tengah, turut disapu licin? aneh, kan?

Mersik said...

nor ash burn - aduhai..tak tahu cam mana pokcik nak menjawabnya krn pokcik bkn ler pemerhati sifat2 manusia di majlis umah terbuka.

Byk faktor2 nya kalau nak diikutkan, faktor kelaparan, masa, cuaca, menu , layanan dll.. Tapi pd pokcik, hik hik tolak batu ngan kayu jek...Tak caya, try ler jemput kekekek alahaii

Chempaka biru said...

Nur Ash Burn... erm kuih jeling-jeling tak semestinya akan terus kekal sebagai jelingan saja, terkadang tahun ni mereka dijeling, tapi tahun depan; mereka dipegang... dah pegang tu pastinya nak merasa kenikmatan dari rupa yang tersedia... bila dah rasa kenikmatannya... HA.. baru lah tak cukup satu.. kalau letak sebekas yang ada kat dapur tu, mahu langsai dikerjakan. Kadangkala bila tetamu berkunjung ke rumah kita, perut dah penuh terisi dengan berbagai aneka juadah..jadi sebab tu lah apa yang ada dimeja kita sekadar dijeling atau jadi penghias sahaja. Apa pun semua tu bukan persoalan yang utama. Adat menziarah... juadah disaja hendaklah dijamah biarpun sedikit cuma, hati tuan rumah wajib kita jaga seperti mana kita menjaga silaturrahim yang terjalin. Dari itu usahlah amalkan sikap kerling mengerling dan ajar mata jeling menjeling bila bertamu ke rumah handai taulan.....

nor ash burn said...

cempaka biru, sy setuju ngan pendpt awak bahawa hati tuan rumah mesti dijaga. dn sy rasa bebudak yg dtg beraya tu lebih memahami serta menghargai tuan rumah. biarpun niat utama mereka dtg utk dptkn duit raya, namun mereka turut ghairah mencuba semua kuih2 raya yg disediakn. percayalh, semua balang kuih sy jd kosong kerana mereka jgk. dn betapa sy suka dn bangga jika balang2 tu jd kosong sebelum raya habis!
skrg setiap kali buat kuih raya, sy selalu fikirkn bebudak tu sehingga pilih kuih raya yg kira2 blh meraih selera mereka seperti yg bersalut ngan cokelat misalnya.

pokcik, klu sy jemput pun pokcik tak dtg punya. sbb pokcik mesti takmo buat passport!

Anonymous said...

kirim2lah kat sini sikit apa2 yg patut.

Mersik said...

chempaka biru - amboi ber concern tul dia pasal hidang2 utk open house nih..cam salu wat jek ? tapi..nape tak salu mengajak kekekekek gegegege hik hik ( suka kerling2 umah cempaka biru dari jauh ) hik hik

nor ash burn - alaa kite buat aa..tapi lama skit laa..bila dah cukup duit..thn depan ke..laa haii kejap jek masa berlalu. tak pun wat kat tambak Johor jek tuu gegegege..

zalisa maz - alahaii..tak de pepe nak berkirim sekadar berkirim "sendawa" gitu..hik hik..Maih ler kemari beraya.. raya jgn tak raya..alahaiii

Chempaka biru said...

Bukan tak nak buat pokcik, tapi waktu tak mengizinkan..jemputan mengatasi kelapangan untuk diri sendiri... tak ada slot kosong untuk mencelah. Hasrat perindu ni memang nak buat... nak ajak sekampung tualang tiga... teman-teman di Anjung cinta sayang yang selama ini sekadar bertemu khabar tanpa wajah... tapi apa kan daya.... masa amat jeles ngan kita....

Mersik said...

chempaka biru - sungguh kasihan pokcik mendengarnya..tak apo laa..jemput ler bebila masa yg free2 tu, pokcik sedia menghadirinya hik hik..walau sekadar makan jemput2 pisang gegegege