Sunday, September 24, 2006

Puasa Oh Puasa...

Adehh..sedap betul duduk dianjung nih sambil minum air kopi tongkat Ali. Sesuatu yng tak boleh diminum sejak pagi tadi..hik hik Alahaii baru ler rasa betapa nikmatnya kalau dapat makan atau minum2 siang ek..

Puasa hari pertama pokcik, biasa2jek..walau pun rasa cam satu badan gigil2 hik hik. Agaknya kena culture shock kut (ceh alasan jek laa). Apa2 pun, bulan Ramadhan nih tetap direbut dengan cara memperbanyakkan amal ibadat dan juga amal jariah.

Semalam sahur pun ala2 kadar jek. Asal ada kurma ke, roti ke, biskut kering ke..jadi ler. Wat apa nak makan banyak2. kena yg jenis goreng atau bemrinyak, siap la karang pepagi tekak nih rasa cam kering ya amat. Tapi terpulanglah pda juadah masing2, asalkan dapat mengalas perut seharian.

Agak kekok plak terjaga diwaktu malam untuk sahur. Biasanya bangun malam untuk gi belakang jek (buang air) gegegege..laa haii..Pokcik keluar juga duduk di anjung, lepak2 sat sebelum sahur2 tu. Nenguk2 kan sinar bulan yang terang di awal2 pagi. Huh suasananya tenang dan damai gitu.


Tiba2 jek hati jadi pilu mengenangkan insan2 lain dibumi yang tidak se aman kita nih. Tentu dowang tetap juga tabah dalam menghadapi bulan ramadhan nih. Kita nih jek yg agak mewah dan kadang2 lupa diri. Tak caya tenguk la masa nak berbuka nanti..

Dalam pada terlepak2 tu, terdengar plak si Dol baca niat puasa. Tapi kuat2 bunyinya..sekali dengar macam oang bang plak. Berulang2 kali dia sebut supaya ingat betul2 (dan supaya konpom sah habih puasanya esok hari). Pokcik tergelak soang2 kat anjung terkenangkan budak Dol yang baik tu. Alahaii Dol..macam2 kau nih..

Pokcik pun nak berniat gak ler.. Namun bila nak membaca, rasa tak terluah plak. Sesekali terkeman2, ter err..err..Dok usalii..usallii.jek. Kadang2 tergaruk kepala berkali..Alahaii lupa plak dah..

Dan dalam dingin awal pagi tu, pokcik ikut laa pelan2 apa yg Dol jeritkan. Gegegegege..hik hik hik..alahaiii..

2 comments:

salmah said...

mersik...teringat dulu waktu bebudak...klu waktu sahur, mak kejut bgn siap dgn warning...klu x posa xleh mkn sodap2 dgn yg berposa...kena pulau lah gitu...mkn biskut kering ngan air teh je...dah tu ugut lg...xde baju raya yg baru...adush...dah tu nak test samada kita org ingat niat posa ke x...sorang2 kena baca kuat2! pakcik salmah senyum jek...lps sahur, tanya ler..? tawa td?...ni ha jawabnya...'nsb bk pck x kena baca kuat2...sbb pakcik pun lupa gak...maklum, posa 1 thn 1 x!...terlopong mulut eden!

Mersik said...

Salmah - Gegege..alahaii..dah tua2 nih biasa le..asyik lupa2 jek..alahaii

( Sib baik tak lupa tengah berpuasa..hik hik )