Wednesday, September 13, 2006

Ekspo Jabatan Pertanian

Minggu lepas, sebelah petang apabila “hujan express” mulai berhenti maka berjalanlah pokcik ke sebuah Mall nih, namanya Jaya Jusco. Letaknya uii tak jauh, hanya nun dibelakang pondok pokcik saja.

Sampai disana, mak oii! ramainya oang toksah cerita. Berpusu2 disetiap ceruk ruang. Sakan abih jalan2, berbelanja selain mencuci mata. Arkian maka terserempaklah pokcik dengan ekspo jualan buah2an peringkat negeri dimana setiap negeri akan membawa hasil2 dari jabatan pertanian masing2 dan diperdagangkan disini.

Di gerai2 yg didirikan diruang legar mall ini , nampaklah nama2 negeri seperti Pahang, Melaka , terengganu, Selangor, Johor dan lain2 lagi. Antara lain gerai2 ini menjual hasil2 terus ladang dan perusahan kecil2an seperti kerepek dan produk2 makanan tempatan. Kuih muih pun ada termasuk yang sejuk beku.

Gerai sebelah hadapan mempamerkan aneka buah2an yg mekar2 dan mengkal2 gituu. Kalau kat kg dulu hanya makan buah rambutan jek , kat sini , macam2 ada..sampaikan buah naga (dragon fruit) pun ada ..alahaii..takotnye pokcik nak makan hik hik..

Oang memang ramai , tapi biasalah nak jalan2, nenguk wayang, sopping dll..Ada juga yg singgah bila teringin nak makan limau bali, tembikai susu, ,jambu , pulasan , pisang, mangga, cempedak, tembikai susu, dukong dll..

Memang negara Malaysia nih kayo dengan buah2an yg berbagai zat. Tak caya, tunggu je la musim2nya. Ramai oang berdedai2 balik kg nak rasa buah durian , manggis, langsat seme2. kalau tak balik, oang tua pun sibuk tanya mana anak cucu seme, bila nak balik?. Buah kat dusun dah ada hasil. Uii! seronok aaa..

Hampir seharian disana, pokcik sentiasa je bermulut manis..Bukan sebab ramah tamah atau rajin menyapa, tapi sebab banyak dah makan rambutan dan pulasan gitu kekekekek ..My favourite..Alahaii..

3 comments:

manja said...

hai mersik...
suka2 je jln2 kat sini. lg tension...
manja suka buah naga tu, sedap tau...rugi kalau tak rasa. rasa macam selamat gitu kalau makan...buaya takut nak dekat...hehehehe
good day mersik.

nor ash burn said...

klu dh suka makan rambutan dn pulasan, carilah calon isteri yg bapanya ada dusun rambutan dn pulasan. blh makan puas2, mers!

Mersik said...

Manja - mekasih rn sudi dtg2 sini..rajin2 ler kemari e.. Tapi umah kite tak de buah naga kekeke..dan kalau ade buaya pun jinak2 belaka kekekekek gegegegege

Nor ash burh - amboi2 tak ler sampai kesitu terdesaknye..hik hik
(Nak mintak kerja jaga dusun rambutan jek laa..kekekekek . Leh lepak2 hari mkn rambutan sambil bc novel "Rinduku diangin lalu" gitu gegegegege )