Thursday, September 28, 2006

Pencarian "Popia goreng bersalut sambal" ( Bahagian akhir )

Akhirnya setelah tiga hari tiga malam mencari dan mencari, maka berjumpalah pokcik dengan popia goreng salut sambal disebuah bazar yg tidak2 mampu dipercayai duduk letaknya. Nak dikelakarkan cerita, tempat itu tak lain adalah dibazar sek 7, tidak jauh dari pondok pokcik sendiri. Adusss! Tragik sungguh..

Lama pokcik menginterview akak jual kuih tuh dan tertanya2 kenapa hari pertama pokcik gi dia tak ada?. Dan dengan selamba dia menjawab “ Oh! Hari tu tak mula lagi , hari kedua baru start meniaga disini”. Ergkhss..macam nak gugur jantung pokcik mendengarnya. Oang separuh merana mencari merata, dia boleh ambil remeh bab2 jual popia goreng salut sambal nih. Nasib baiklah nih bulan puasa dan kesabaran pokcik ditahap normal. Kalau tidak mahu pokcik mengamuk.

Apa tak nye, sudah hampir 7 Bazar Ramadhan pokcik gi rayau. Tak jumpa2 hinggalah semalam dengan rasa tawakal dan pasrah kasih pokcik berjalan2lah disini untuk mencari sang murtabak serta kuih2 lain. Tak sangka boleh berjumpa idaman tekak disini. Apa2 pun sekarang pokcik tak perlu lagi susah hati. Hari2 boleh makan popia goreng salut sambal. Rasanya, belakang cite la. Kalau ada 10 gerai pun tentu rasanya lain dah sedap2 belaka.

Tak perlulah lagi pokcik mencari lagi. Dengan ini pokcik mengisytiharkan bahawa pencarian “popia goreng bersalut sambal” bagi tahun berbuka puasa 2006 di tutup dengan rasminya “ hik hik hik. Gegegegege..kekekekeke..

Dan waktu berbuka semalam adalah saat yg paling menggembirakan dan hiba ( uii pokcik pun sentimentol gak tau uhuks uhuks ). Dari berbuka, lepas terawih, sebelum tido dah waktu sahurr.. asyik makan kuih tu jek.

Eh! Pokcik pun tak perasan, tak pasti boli berapa. Samada tiga seringgit ke atau tiga puluh ringgit? hik hik..Tah ler...apa2 pun layannnnn...hik hik

Dan malamnya , pokcik bermimpi jadi cikgu Shaari( watak P.Ramlee dalam cite masam2 manis tuh )..

“Ha, anak2 semua , sekarang ikut apa pokcik cakap ya..”

Pokcik suka makan popia goreng bersalut sambal ,
Hari2 pokcik makan popia goreng bersalut sambal...

Ha apa lagi? ikut laa..gegegegege hik hik hik alahaiii

4 comments:

salmah said...

mersik...yg jual popia baju sambal tu anak dara ke?...klu ya baik jumpa ayahbonda dia dgn kadar segera...jgn kata bulan puasa je...hr2 pun boleh makan favorit mersik tu....khik khik khik...xde lah tercari2 lg.

Mersik said...

Alahaii Salmah , apakan daya yg jualnya Nek Janda dan anak2nya (yg mungkin sudah berumahtangga). Uishhh jgan plak suo kite ngurat nek janda tu . Tak rela u hik hik kekekek hik hik..alahaii

salmah said...

mersik...pahala berganda tau membahagiakan dan membela nasib mak jan dan nek jan...kiranya mersik ni cerewet juga ya...hmmm....

Mersik said...

Amboi2 cik salmah..alaa kite nih sebagai manusia biasa tentulah nak yg bagus2 , halus, mulus2, tulus2 serta ber fulus2 kekekek..gegegege.. Ala saja jek tu..