Friday, September 22, 2006

Eh! Dah nak puasa ke ? Alahaiii...

Alahaii kejap sungguh dah nak masuk bulan Ramadhan. Rasa macam baru semalam jek kita raya, dah nak puasa balik hik hik. Apa2 pun bulan ramadhan nih banyak mende yg spesels nya berbanding bulan2 lain.

Tak lain ialah dengan sebab puasanya yg wajib, dengan terawihnya yg meriah, berbuka bubur lambuknye selain juadah2 "lupa diri" yg banyak sekali, ucapan2, kad2 raya serta lagu2 nostalgia lama yang menggamit hati gitu.

Biasa ler, memula nak puasa tu memang seme akan culture shock. Nak2 pada kanak2 yg baru belajar berpuasa. Lepas tuh dah biasa dah..Dan tak sedor masa cepat berlalu hingga tiba lebaran itu.


Alahaii... sebelum jauh pokcik melalut ( cite pasal raya plak ), pokcik nak ucapkan ;

Selamat menyambut bulan Ramadhan

Kepada semua kawan2 serta para pengunjung setia pondok pokcik yg maha glamer nih hik hik.

Bulan puasa yakni bulan yg banyak berkat nih pokcik menyeru semua supaya buatlah rajin2lah beramal banyak2. Kurangkan buat perkara2 yg tak berfaedah ( tapi jgn tak dtg pondok pokcik plak hik hik ) serta rajin2 ler mengaji dan bersedekah gitu.

Pokcik pun mungkin akan kurang ler sikit merapu. Maklom ler, bila dah usia menginjak sahur dan imsak nih, kenalah banyak buat persediaan untuk "perjalanan yang jauh" itu..hik hik.

Apa2 pun jangan bimbang, pokcik akan selalu ada disini( kalau pun tak menulis ). Lagi pun memang pokcik dok sini pe..alahaii

Ok..selamat berpuasa..semoga ceria selalu..

Puasa jangan tak puasa , puasa jangan tak puasa..hik hik


3 comments:

salmah said...

selamt menyambut ramadhan al-mubarak juga kepada mersik sekeluarga. moga sama2 dapat menghayati bulan yang mulia ini.

mersik...org lelaki xde alasan ponteng...tp beruntung...sian kaum hawa...dpt cuti tp hutang! adush...

nor ash burn said...

mers, sy nk minta maaf klu terkasar bahasa dn menyinggung perasaan awak selama kita berinteraksi ni. klu ada kesempatan kita akan bersama lg. klu tidak, itu yg sewajarnya. selamat berpuasa dn selamat hari raya!

nor ash burn said...

mers, sy nk jelaskn tntg kewajaran yg sy katakn seblum ni. sy jangkakn akan sibuk sepnjg bulan ramadhan ini mmbawa ke thn hadapan. dn kerana kesibukan itulah maka sy tak fikir akan ada cukup masa utk menziarahi kengkawan di blog mereka. mmglah seronok menemui kengkawan, dn sy menghargai persahabatan semua. namun jika sampai mengabaikan tanggungjawab lain, sy rasa itu sesuatu yg tidak wajar sy lakukn. sy harap awak faham dn tidak memikirkn yg bukan2. sy akan cuba cari masa utk dtg melawat, tp... entahlah... rasa2nya mcm payah. sy sndri gerun memikirkn jadual sy yg padat tu... maaf ya, mers jika menyinggung perasaan awak. dn sekali lg sy ucapkn selamat berpuasa.