Wednesday, September 27, 2006

Pencarian "Popia goreng bersalut sambal". ( bahagian 2 )

Semalam2 pencarian popia bersalut sambal masih lagi diteruskan lagi. Aduh! hampir tercabut kepala lutut nih merayap sana sini dan menerjah kesitu sinun. Namun pada dua tempat yg diyakini benar2 adanya, akhirnya pula bertukar kepada kecewa. Dari harap, menjadi hampa. Dan dari hampa menjadi hampehh..

Alahaii hebat benar dugaan pokcik tahun ini..Mencari kuih nan satu, umpama mencari uban dalam tepung. Uban tak ditemui tapi muka penuh tepung. Sungguh sedih hati ini. Rasa cam nak berlari ke Batu Belah batu bertangkup jek..gegegege hik hik..

Walau pun diwar2kan ada diluar kariah Shah Alam nih, namun perjalanan dan keupayaan pun perlu diambil kira. Apatah lagi oang tua2 cam pokcik nih yg tak larat jalan jauh2. Nampaknya tahun nih merupakan tahun berbuka yg kurang ceria dengan ketiadaan kuih popia beralut sambal sebagai menu utama ( selain cucur badak)..Alahaii..Pasrah kasih tul aa..

Dan dalam mimpi semalam..Pokcik berlari2 di hutan

“ Batu belahhh..batu bertangkupp!..telan lah akuu!.makan ler akuu..gigitlah akuu..sayangi ler daku uhuks uhuks..Aku kempunan Popia goreng salut sambal.. Batu belahhh...batu pahatt.. batuu gilingg..batu tigaaa..alaa..( Yg hujung2 tu kira lupa laa..maklom la dah tua hik hik )

Tiba2..

"Oii..pokcik..nih batu belah tak makan oang tua2..laa, anak2 dara cun2 atau mak2 janda vogue boleh laa.."

"Huhh ! Batu belah..ko pun sama gak ler..pasrah kasih tul aa " ..hik hik..alahaiii...

2 comments:

olala said...

olala! tak pernah jumpa org kepingin nk makan sesuatu benda tu sampai terdesak begini.... apa yg istimewanya sangat ngan popia bersalut sambal tu? cuba kasi 10 sbb, klu tidak pun 5, klu tidak pun 2. klu tak ada sbb langsung, lebih baik dilupakn saja. anggap itu cuma godaan iman pd musim puasa! olala!

olala said...

olala! salah tulis lor!.... anggap itu cuma godaan pd iman pd musim puasa ni! olala!