Tuesday, September 05, 2006

Alahaii Mat So'od

Semasa di kg , pokcik berkesempatan berziarah ke umah Mat So'od , iaitu kawan pokcik masa kecik2 dulu. Dah lama benor pokcik tak jumpa dia sampai tersalah umah dibuatnya..terpergi ke umah Mat Po'ot plak kekekek. Kabo2 nya Mat So'od skg nih dah uzur benar akibat sakit darah tinggi dan kencing manis yg dihiadapinya beberapa tahun lalu. Mujur bininya masih ada dan berdaya menjaga . Kalau tidak tentu haru biru hidupnya.

Malam tuh kami2 duduk di anjung umahnya. Seteko kopi O kaw kaw menjadi peneman setia. Wajahnya nampak sembab gitu. Namun dia tak lupa pokcik, maklom ler tempat jatuh lagi dikenang , inikan pulak oang yg menjatuhkan ( sebab masa kecik2 dulu pokcik tolak dia jatuh masuk parit gegegegege ). Cakap2nya pun dah tak berapa jelas. Banyak kali juga dia mengulang2 benda yg sama sementelaah pokcik plak asyik mengangguk2 kepala tah berapa kali tah.

Kami tak cite banyak..dan tak sampai pun berjam2..tanya2 kabo..dan itu ini , tup tup zzzzzz kroihss..kroihss dia dah terlena sambil dengkur kuat2. Pokcik terlongo..


"Apa da oang tua nih ?..iksh iksh " . pokcik garu kepala merungut2 sendiri.

Last2 pokcik pun join da club..turut berdengkur sama. Bergelimpangan di anjung umah dia sambil peluk kusyen2 yg hapak. Tapi tetap meriah macam dulu2 jugak , masa kami selalu tidur sama2 kat anjung selepas penat bermain2.. kekekeke..alahaiii..Mat So'od..my old pren hik hik

1 comment:

manja said...

mersik...saja jln2...lagi tension ni...kerja banyak bonar. manja kasihan kat kawan mersik tu...tapikan...lepas tu...gelihati lah sesangat baca citer ni...terimakasih laaa...ada juga ketawa untuk hari ini. kalau tak tu senyum je...hmmm...hilang sikit tension.