Friday, May 04, 2007

Pesta buku... pokcik ingin kesana (3)

Pagi ini pokcik melangut2 sahaja bermenung ditepi tangga bagai anak dara menanti sang teruna.. kekeke.. kepala masih pusing. Bukan kerana pening, tapi dek hidung yg berair diserang selsema semalam. Sot set, sot set.. sejak2 tadi.. Mujur kopinya agak tersedap hari ini dan biskutnya tetap nombor satu.. Kalau tidak tentu rasa keduanya serba tawar akibat lidah yang tak berapa menyerlahkan selera rasanya.

Sekejap sungguh dah hari Jumaat.. Baru jek jek macam sekejap Jumaat lepas berlalu, sekejap dengkur2an sewaktu Pak Iman baca khutbah gitu kekeke

Setiap kali menarik nafas kuat2, rasa macam hidung termasuk kedalam. Ngilu menangkap2 sampai ke ubun kepala. Aduhh.. hujan tidak, panas pun tidak sedar2 je dah mengalir air kut hidung, laju menitik2 ke lantai.. Pokcik ber sot set, sot set lagi..

Cadangnya esok nak gi pesta buku lagi. Maklom la, bila dah gi selalu nih rasa macam dah jadi “ pandai “ pula. Koman2 pun tahulah kalau oang kata mana buku kanak2, mana buku remaja, sastera, agama dan akedemik sepenuhnya. Harap2 kesihatan mengizinkan gitu. Kalau ditakdirkan deman.. maka pokcik pergi lah juga.

Apalah dikisah dugaan yang sedikit ini kalau imbuhannya lebih besar. Maih ler kite kesana untuk kesekian kalinya. Mana tahu , kali ini lebih indah pengalamannya dan lebih memberi erti gitu.
Seperti biasa, kalau jumpa pokcik tu..sapa2 la yek.. Maklomlah pokcik nih malu.. Apatah lagi kalau boleh pandang2, jeling2 dan senyum2 kekekek..

Dan lagi… jangan pandang bawah…

Alahaiii..

( Sambil mengusap2 kasut snickers , utk pakai esok..jenis yg ada angin tuu..chot! chot! Chot! , cehh.. try2 pam anginnya sekali.. hik hik )


Nota Cagu :

Selamat bercuti hujung minggu..salam sayang dan ceria2 selalu..

6 comments:

salmah said...

Pokcik, esok klu pi PB jgn lupa sangkut tiub kat hidung, smbg kat plastik (sorokkan dlm baju)...klu terleleh sana sini nanti sape yg nak pi lap lantai sepanjang jln tu...alahaiii

jgn mare ha....hik hik hik

MINAH CELOTEH said...

pokcik....dah borong buku?

sayda said...

laa..jangkit ngn sayda ke nih..tu la org suh p main jauh2..tgk, kan dh jangkit virus tu..hehe

salam sayang berhujung mgu jugak~

Purpleheart said...

Pakcik nak gi lagi ke, selagi masih ada pe salahnya nak gi selalu.. derang tak marah pun, lagi derang suka kalau derang tau pakcik dah pegi banyak kali..

Tapi hati2 ya pakcik.. jalan molek2 deh..

Mersik said...

Salmah - Uii mana tahu bila dah sampai sana hilang seme2 sakit, lupa segala masalah.. maklom la, tmpt meriah kekeke..

minah celoteh - Borong tu tak de la.. boli satu dua jek yg lelong2. maklom laa.. tak de duit.. hu huu..

( Suka ambik suat kabo free..hik hik)

Sayda - Hiyaa demam gak ke? Tu la dok main salju2 tu wat pe.. nih musti kena demam sejuk nih kekeke.. Sini biasa ler, cuaca tak menentu.. bikin hidung selalu kebocoran gitu kekeke alahaii..

purpleheart - Alah , kdg2 derang tak perasan pun.. Maklom la, apa dibuat dek oang tua ditengah2 pesta buku nih, menganggu ada ler kut.. alahaii..

Uii pokcik jalan2 molek2 noo setapak demi setapak.. kekekekek

kak ila said...

pok cik, komen di atas tak boleh bukak, so nulis di bawah aje ye? yang mana satu pok cik ni? nampak mak cik di alaf 21 ye? sampai hati tak tegur mak cik. lain kali kata je. 'hai mak cik... di sini rupanya niaga.... hehehe....