Wednesday, May 02, 2007

Mencari pandai...

Suatu ketika dulu, bonda pokcik pernah menasihati , rajin2 baca buku.. bior pandai. Tak lain ia bermaksud baca buku sekolah yg pokcik pikul hari2 ke sekolah pondok. Dengan menjinjing buku2 yg dimasukkan dalam plastik nipis bunga2, dia sentiasa menghantar dimuka pintu dengan senyuman manis..

Setiap buku pokcik dia jaga betul2, letas tempat tinggi atas para. Kadang2 dia membelek dengan wajah yang berkerut2. Kadang2 dia tersenyum, kadang2 dia nampak sedih, mungkin terkilan… kalaulah dulu dia dihantar kesekolah, tentu dia tidak buta huruf.


Kadang2 bersama lampu minyak tanah yang meliuk serba malap, dia duduk bersimpuh disebelah menemani, sambil sesekali tersenggut2 menahan mata yang ngantuk. Bila pokcik terjerit2 membaca, dia hanya senyum dan menangguk2 sahaja. Seolah2 olah tiap perkataan memberi nyawa padanya. Juga nyawa pada generasinya yang bakal berubah kepada lebih baik


Kini berpuluh2 tahun lamanya, apabila pokcik mengingatikannya kembali, ternyata nasihatnya tidak pernah lapuk dek zaman. Kalau kita tidak membaca, tentu kita tidak akan jadi cemerlang.
Percayalah, kerja kuat pun hanya sementara, apabila badan dah tak bertenaga dan sakit2 merata, maka hilanglah upaya kita untuk mencari rezeki. Tapi ilmu yang diserta dengan kerja kuat pula akan membawa kita lebih dari apa yang dibayangkan oleh akal fikiran.


Dan lagi pesan bonda, bergaul dengan kawan2 yg pandai, nanti kita jadi pandai. Dan untuk tidak dilihat “tak pandai”, pokcik gagahkan jugalah badan ini , berpayah2 melangkah ke pesta buku. Kerana oang2 yg nak pandai sahaja akan kesana. ( macam pokcik ler tuh ) Melihat-lihat buku yang memenuhi setiap galeri dan rak. Cuba mencari2 “ pandai “ dalam masa yang amat singkat itu.

Pokcik sangat suka hendak membaca. Namun pabila mata dah mulai kabur2, dan sumber bacaannya agak terbatas, kehendak yang satu ini jadi sedikit terhalang. Kepala pula sering pening2 dan begitu menganggu sekali tumpuan. Ditambah dengan minat yang mulai luntur dan hati jahat yang selalu tertanya2, untuk apa dah tua2 nih membaca? Haii.. kalaulah pokcik boleh jadi muda balik..


Agaknya, kalau membaca nih di klasifikasikan sebagai kerja, sudah tentu ramai oang yang berhenti dan hanya duduk membaca sahaja. Tapi oleh kerana ia sebagai satu pilihan, maka yang berkepentingan sahaja akan mencarinya. Budak2 sekolah, para siswazah, ahli fikir, para pengkaji serta mereka2 yang dahagakan ilmu. Yang lain hanya pandang sepi..


Orang2 yang suka membaca pula akan hidup lama, kerana otaknya sentiasa bekerja dan memikir, mencerna patah2 perkataan dan merumus bahan yang dibacanya. Selain mendengar dan melihat, membaca ialah salah satu dari terapinya.

Dalam keadaan dunia sekarang yang serba mencabar, menjadi pandai bukanlah satu pilihan.. tapi satu kemestian. Pergunakanlah asas ini dan kembangkan, supaya anda tidak ketinggalan dikemudian hari.

Sebagai mana pepatah, membaca jambatan ilmu.. itu memang tepat sekali. Kerana oang yg tiada ilmu akan sukar untuk membuat sebuah jambatan.

Err..maksud pokcik, jambatan yang benar2 kukuhlah, bukan goyang2 dan retak sana sini

Alahaii..

3 comments:

zalisa maz said...

Saya suka tulisan u ini. Menarik, mengandungi sesuatu yang hebat di sebalik yang tersurat.

sayda said...

pokcik pokcik..
betul tu..pandai kene cari.ia x dtg bergolek gedegung gedegang..hehe..

org ckp, org yg suka membaca ni susah nyanyuk pokcik..tambah2 kalu baca al-Quran..

alhamdulillah~

(hint hint kt pokcik nih)

Mersik said...

zalisa maz - terima kasih ler sidaun keladi kerana sudi membaca. Maklom la, oang tua bahasanya lain sikit, kadang2 tersirat.. kadang2 terselirat, kadang2 juga berserat2.. alahaii


sayda - Amboi2.. hint2 plak dia.. pokcik tiap2 minggu baca tau..kekekek gi surau , bc ramai2.. oang baca betul2 siap dgn dengung, pokcik plak siap ngan dengkur2 lagi.. alahaii..

Apa2 pun mmg betul spt yg dikata.. maka rajin2 la membaca Al-Quran - IA penyuluh kehidupan gitu.. alahaii