Wednesday, October 18, 2006

Ku terperangkap dalam sinaran...

Malam ini pokcik berpeluang untuk berjalan2. Maklom ler sebelum2 nih agak sibuk gitu, dengan aktiviti terawih2nya, tar”kuih2”nya dan tido2weh nye gegege. So, malam nih off kejap..hik hik. Adapun yg menarik hati pokcik yg sedia tertarik, menarik, cantik kau memang da bomb nih, gegege.. ialah kerana melihat akan suasana sekeliling yg sungguh terang berkilauan dan memancar2 laksana oang nak berhari raya gitu hik hik. Erks !

Memang tidak syak lagi, rata2 kebanyakan umah dikawasan sekeliling pokcik nih dah penuh bergemerlapan, gemersembilan, gemersepuluh dan macam2 gema lagi. Baik umah kecik sampailah ke rumah besor, semenya tak kasi chance. Terang benderang hingga naik silau biji mata pokcik memandangnya. Lampu2 yang terang dan serba lap lip gitu. Ada sesetengahnya tu dah macam kedai lampu dah. Lom lagi yg letak lampu merata sampai ke luar2 laman..tak ubah macam lampu2 dilandasan tempat kapalterbang nak landing gitu kekeke.

Tak terasa penat berjalan apabila melihat fesyen2 lampu yg cantik2 nih. Tiba di hadapan umah Marpunah janda, pokcik jalan2 laju2 tanpa memandang. Kang ternampak dek Marpunah..abih diajaknya pokcik dating bawah pokok ketapang tuh..hik hik tak rela u..hik hik

Setelah penat berjalan2 kesana kemari, pokcik pun balik ker umah dengan hati yg senang. Kemudian, duduk melangut dianjung pondok melihat dari kejuhan kilauan lampu2 bak hamparan cahaya digedung2 indah gitu. Meriah sungguh meriah..

Benarlah kata pujangga Greek, hidup bolehlah diibarat seperti cahaya lilin, apabila ia lenyap maka lenyaplah kehidupan. Ntah la..tapi bila melihatkan pondok buruk pokcik yg suram2 malap tu, rasa tersentuh jugak. Cuba bayangkan kalau pondok pokcik jadi terang dan bersinar2 , tentu nampak cantik can comel ( seperti juga tuan yg empunya pondok tu hik hik).Alahaii..berangan plak oang tua nih..

Jangankan kata dimana2, umah Leman sebelah nih pun tak kurang hebatnya. Keliling umah dipasangnya lampu. Sebelah depan plak, lampu mengerlip2 bentuk ketupat lagih. Ukhss!..nampak macam ketupat2 tu memanggil2 gitu..gegege..Tak sabo rasannya nak makan ketupat dan rendang..iksh iksh..cobaan..

Dan Si Dol plak, ceria melompat2 dilaman bermain bunga api dengan adiknya. Berkejaran kesana kemari dengan seronok dan riang ria. Sesekali dia berlarian dikeliling umah. Pokcik melihat sahaja sambil tersenyum leret. Seronoknya betul budak2 tuh.
.
Lepas seround dua..berlari2 pulak si Dol masuk kedalam umah sambil terjerit2..Punggungnya terbakar dicucuh dek bunga api oleh si adik..

Gegegege hik hik hik..pokcik tergelak2 plak...alahaii

9 comments:

nor ash burn said...

meriahnya mlm tu... klu sj dpt ku kongsi bersama...... gegegegegggg

salmah said...

mersik....ckp kat marpunah janda tu...mersik dah tak sudi nak kwn kat dia sbb dah ada 'mak mertua angkat'....klu nak suruh tutup mulut...20 plo sen x 40000 gitu....khikhkihkhik....

Chempaka biru said...

heheheheheheh nak wat camne pokcik... dah marpunah janda bergetah tu terpikat kat pokcik justeru keensoman pokcik masih belum ada tandingan di kg tualang tigo tu...... buleh kalah kehebatan hazami, anuar zain dan fadzli...hehhehheh tambahan pula dengan kemeriahan teratak pokcik tu, apa lagi bertambah 3000x lah feeling si marpunah tu pokcik ooiiiii apa pun.. layanzzzzzzzzzz jan nda layanzzzzzzzzzz tapi awas... jan sampai terlebih sempadan macam maxis yang tak punya sempadan tu udah......

Mersik said...

nor ash burn - alahaii..tak mengapa, cuma bayangkan sahaja suasannya..hik hik..

Salmah - Apakan daya, lidah nih kelu kelat tatkala bersua. Tak sampai hati nak menghampa.. Hai! napelah insan baik2 cam ni selalu terduga2 hatinya? kekekeke..aduhai kasih aduhaii..gegegege

chempaka biru - Uii jgn ler lebih2 memuji, nnt pokcik lupa diri plak kekekeek..Ala..antara pokcik dan dia, biarlah rahsia..gegegegege hik hik

Chempaka biru said...

Sesuci Qaseh Ramadhan ini yang ingin cik marpunah hulurkan... buat pokcik yang sudah lama Bertahta Dihati... baginya bukan Cinta biasa... walaupun Kian menjauh pokcik menghindar, tadi kenangan bersama pada Sonata Musim Salju tak mungkin terluput.... Selagi Ada Cinta, marpunah tetap akan terus memelihara Kesetiaan walau dia sedar pokcik tetap akan mengatakan Biarlah Rahsia.....

Mersik said...

chempaka biru - Amboi2..sejak bila plak Marpunah pasang peguam "ayat2 sintaa" ni gegege..hik hik. Karang dgn Marpunah tak jadi, dgn oang lain plak tertimpa perasaan nya gegegege hik hik hik Alahaiii..

salmah said...

mersik...jgn2 pu3 ada bau2 salju dgn marpunah janda x? abislah ko...khikhkikhkik

Chempaka biru said...

hehehehehe mana ada marpunah tu pasang lawyer.... cuma hasrat perindunya tu jer yang sering dihint-hintkan.... tapi iyelah pokcik jer buat-buat lekeh ayam.. saja tak nak faham....


Isy sal.... mana pulak bau2 salju.. bau-bau ais kepal+ ABC jer.... tapi dah tak leh telan... tekak dah porit dah ni...

Mersik said...

Salmah - amboi2 cakap oang, dia tu pun suka kenen2kan oang aaa hik hik..gegegege

chempaka biru - Nak buat cam mana..sepatah kata pujangga.." Bukan semudahnya ku berkata cinta, andai hati tak tersentuh " gituu hik hik alahaii..