Thursday, October 23, 2008

duit raya... (2)

Dalam pada sesekali mengomel pasal duit yang mengalir laju dari kocek pokcik, sesekali jugalah pokcik akan tersengih lebar. Mana taknya, dalam pada asyik menghulur, ada juga oang yang sudi hendak menghulur juga pada pokcik ni. Bukan doplo sen aa, tapi lebih aaa sikit, kadang-kadang, sampai puluh-puluh ringgit ooo..

Waaaa, pokcik kayoo..! pokcik kayoo..!

Bukannya kita meminta, tapi oang dah nak beri gituu. Mungkin mereka kasihan pada pokcik ni. Ya lah, selain berasa ehsan pada kanak-kanak riang, oang tua pun apa kurangnya. Perlu diriang-riangkan juga.

Samalah jua seperti kamu-kamu semua yang sering menghulur duit atau buah tangan pada oang-oang tua kamu tatkala balik kampung.

Semoga rezeki kalian akan terus bertambah... Amin

Hik hik..

5 comments:

Tie said...

Betullah pokcik! Selain dari kanak2, golongan tua (pokcik jgn terasa lak!)pun dapat duit raya, dari anak2,atau sesiapa yang penyayang. Hubby biasa bagi tuh! Tie pun kena ikut contoh dia.

P/s: Banyak ke dapat?? Kalau byk sangat boleh kongsi dengan tie..he he..

Nek Cun said...

Nekcun ngan atok pun macam pokcik gak... dapat duit raya!Banyak!... lebih banyak dari apa yang kita bagi kat anak depa tuh!... Bila raya baru terasa seronok kalo ada anak ramai... nekcun yang ada anak 3 ni pun dapat banyak dari anak2, kalo anak ramai lagi meriah rasanya!...nyesal lak tak beranak ramai2 masa muda dulu!.... hehehe...

Sis Lin said...

itu lah nama nye sedekah pokcik,bg yg perlu dn yg memerlukan...x kira kecik besar,tua muda,kaya miskin,klu hati iklas senang la dpt pahalanye kan...

arsaili said...

salam pokcik..apa la kabor nya di sana..harap sihat yer..lama tak ke mari...busy la

Mersik said...

tie - kekekek byk tu tak la. Tapi, cukuplah wat boli sekut dan kopi tongkat Ali.

Tak apa, nanti tie dah tua2 besok, oang kasi duit juga. Lumrah kehidopan ini, memang saling memberi dan diberi gitu.. hik hik


nek cun - Ooo best nye. Bolehlah gii jalan2 makan angin ka, atau wat makan2 ( dah jemput pokcik) hik hik. Alah tak pe, dah rezeki anak tak ramai. Yg penting, mereka ingat dah sayang pada kita.


sis-lin - Uii alangkah best nye kalau dunia ni penuh dengan oang yg berhati ehsan yang suka bersedekah. Semoga Tuhan saja lah yang membalasnya. Amin...


Arsaili - wsalam.. pokcik kabo baik. Cuma sakit2 sikit aa. dek kerana beraya dan makan2 sampai lupa diri serta jaga kesihatan kekek..

Amboii.. sure ko beraya di luar negara ni.. dasatt.. salam ceria.