Wednesday, October 15, 2008

pusara...

Sembahyang raya sudah lama berlalu. Jemaah semakin beransur meninggalkan mesjid. Ada yang masih berbual-bual di luar, berangkali ketemu sahabat lama atau kawan sekampung yang sudah lama tak bersua. Maklomlah, sesekali berjumpa.

Pokcik duduk berteleku di kawasan perkuburan di sebelah Mesjid. Mencangkung di kuburan arwah bonda. Selesai membacakan Yaasin dan sedekah Fatihah, mata pokcik melilau melihat kuburan-kuburan lain yang bercerak. Ada yang masih baru nisannya. Ada yang sudah dinaikkan kapuk dan dicat kembali.

Perlahan-lahan air mata berlenangan di pipi kedut pokcik. Sebak melanda-landa pabila melihat kebanyakan tuan punya nisan yang ada disitu adalah mereka-mereka yang pokcik kenal sesangat. Ada di antara gemulah-gemulah ini merupakan teman sepermainan sejak kecil hatta sekolah sepondok lagi. Kini, apabila masa berganti masa dan usia menginjak tua, ke sini jugalah akhirnya destinasi mereka. Oh, cepat sungguh masa berlalu.

Kalau nak diziarahi setiap kuburan demi kuburan, memang pokcik tak berdaya. Dengan kudrat tenaga yang sebegini rapuh, boleh jadi terpeleot pinggang pokcik bangun dah duduk. Dan lagi, hakikatnya... mana mungkin hati pokcik dapat menahan gemuruh sendu. Melihat batu nisan mereka umpama melihat wajah mereka di depan mata. Entah apalah nasib mereka di alam sana?
Mudah-mudahan, roh mereka akan dicucuri rahmat dan diberikan kesenangan dalam menempuh alam kubur.

“Salam sejahtera aduhai kawan-kawan ku semua. Tidurlah kamu semua di sana. Nanti bangun lagi... “ Hati pokcik semakin sebak. Esak tangis mula bergema.

“Dahlah tu, mari kita pergi. Yang dok kat sini biorkan saja. Sudah sampai hayat mereka. Kita yang hidup ni perlu terus hidup.” Perlahan saja suara Tok Lipat menghampiri serta memujuk. Barangkali risau melihat pokcik berlama-lamaan di situ dengan wajah yang serba bergenang air mata.

Dalam masa bergerak perlahan meninggalkan kawasan tersebut, pokcik sempat menoleh lagi.

“Masa kamu semua dah sampai, Entah bilalah masa pokcik pula.. “

Alahaiii…

1 comment:

Tie said...

Alaahai...entry pokcik ni sesayu lagu ini...tie pun rasa sedih juga,mengingatkan amalan yang tak pernah2 cukup ni..