Monday, October 13, 2008

dah...


Takbir raya di Mesjid Kampung Sangap tidak banyak berubahnya sejak beberapa tahun lalu. Cuma tahun ini agak kurang sedikit umatnya. Barangkali ada yang tak dapat hadir dek kerana hujan lebat yang menimpa malam sebelum tu selain maslahatan lain yang timbul. Barangkali juga lebih syok tidur dibuai kedinginan pagi yang nyaman.

Seperti biasa, golongan tualah yang selalu memenuhi saf depan. Dan, Pak Dolloh selaku iman mesjid nampak khysuk melagukan gema takbir memuji-muji Tuhan yang maha esa di atas nikmat aidilfitri yang menjelang tiba. Komdian apabila nafasnya sudah tersemput-semput, mikropon pun disua ke sebelah, juga kepada oang-oang tua untuk menyambung takbir bagi memenuhi suasana hening pagi sebelum sembahyang sunat aidil fitri dimulakan.

Kadang-kadang pokcik rasa nak marah jek bila tengokkan hal ini. Kemanalah pergi segala pemudi pemudi atau remaja yang kuat-kuat suaranya dan panjang-panjang nafasnya. Kenapalah mereka tak duduk depan-depan? Patutnya, merakalah yang sesuai bertakbir, kerana lantangnya ton suara mereka dan semangat yang memuncak-muncak menyambut raya yang setahun sekali datangnya. Barulah takbir raya kedengaran happening!

Ini tidak, balik-balik oang tua-tua tu jek yang disuruh bertakbir. Suara mereka pun jadi tenggelam timbul, tergigil-gigil dan lebih banyak keluar angin dari bunyi ( kes gigi depan dah kurang ). Pitching toksah ceritalah, lari habis. Lontaran suara tersangat lemah. Nada pun jadi semakin perlahan dah lesu menyebabkan ada jemaah yang mengambil keputusan untuk menyambung tidur di situ.

Ish, kalau pokcik laa..

Malangnya.. tatkala baru pokcik nak mengomel-ngomel, mikropon sudah disuakan kepada pokcik. Maka, tanpa membuang masa pokcik pun bertakbirlah dengan penuh semangat...

Hinggalah tiba-tiba, Tok Lipat terpaksa merampas mikropon tersebut dari tangan pokcik, menyebabkan pokcik memandangnya dengan penuh hairan.

“Bagi la kat oang lain. Dari tadi aku dengar dok sebut, atas dah, bawah dah, berulang-ulang jek. Bila nak abis dahhh…?”

Pokcik terkedu… lalu perlahan-lahan tersengih.

“Alah, biasa la.. dah lama benor rasanya aku tak tertakbir.. “

Alahaiii…



Nota cagu :

Jangan lupa tertakbir setiap kalu menjelang raya. Nak takbir hari-hari pun tak apa. Jangan dah tua-tua baru nak mula.. nanti jadi macam oang tua tu pulak.. hik hik

2 comments:

masni qisrine said...

selamat hari raya yg ke 14 la pokcik
hr tu xsempat nk wish..

ehehe :)

Mersik said...

masni qisrine - Slmt hari raya jugak. Amboi sakannya dia beraya sampai lupa kat pokcik ni.. hik hik..