Friday, October 31, 2008

Drama fokus-fokus...


Beberapa petang yang santai dan lesu, tatkala puasa beraya dan melayan tetamu yang datang, Tok lipat dah pokcik selalu tersandar di kerusi depan TV. Memang raya-raya ni kadang amat meletihkan. Kalau raya pertama dan kedua, ada yang beraya sampai ke malam. Mungkin dowang ikut waktu Afrika kut. Tapi kami layan juga sebaik mungkin dan semesra alam.

Bila asyik mengadap tiwi ni, pokcik pun jadi boring. Apatah lagi bila menukar siaran dan kerap terlihat drama fokus-fokus. Oh, anda tak tahu drama apa itu? Alahh.. yang sinetron dari indon tu. Sekelian drama masyarakat yang penuh dengan konflik, tipu daya, kecurangan, sakit hati dan saling mendengki-mendengki. Siar saja apa dramanya pasti perkara-perkara ini sering menjadi intipatinya. Dan rasanya, ramai juga penonton yang minat jugak pada drama-drama ni.

Dan fokus-fokus pula? Kekekek.. korang perasan tak kalau ada adegan kejut-kejutan, suspen-suspenen ka, pasti kamera akan difokuskan pada wajah serta mimik muka yang penuh ekspresi itu. Nampak jelas raut wajah pelakon tu.

Tak cukup dengan itu, kamera difokusnya lagi ke depan, ke belakang, ke depan lagi supaya nampak real. Sampai naik berpinor mata pokcik. Terasa macam kena hipotesis pulak.

Itu yang buat pokcik jadi lesu yang teramat. Akhirnya kami buat drama sendiri.

Drama dengkur-dengkur..

Hik hik

3 comments:

Nek Cun said...

Salam pokcik... nampak gayanya citarasa kita agak sama... nekcun pun memang paling tak suka nak tengok drama Indon. Ceritanya hampir streotype...mesti tamak pasal harta, tipu daya dan orang yang benar asyik terseksa... itulah agaknya orang2 depa kat sini pun cekap tentang tipu menipu nih!... eeemmm... entahlah!...

Tie said...

hi hi ...kita bertiga(termasuk nekcun) ni sehati sejiwa lah tu. Tie jadi tension bila tgk drama indon..entah apa2 laa.

Mersik said...

nek cun - Kadang2 ceria ni banyak juga pedomannya. Cuma tu la, kadang keterlaluan sangat. Kalau ada masa bolehlah mengadap hari2.. nyambil minum2 petang.


tie - kekeke.. tapi, drama kita pun apa kurangnya. Hampir tiap2 hari ada main kat tiwi.. alahaii