Monday, December 28, 2009

Semangat...


Bila usia semakin meningkat tua dan semangat menjadi pudar, pokcik sangat2 merindukan bebelan arwah Mak Besah. Walau dulu masa kecik-kecik bebelan-bebelan itu terasa menyengat-nyengat dan membosankan, kini setelah Mak Besah tiada, kadang-kadang terngiang-ngiang juga ditelinga ini apa yang sering diucapkan dulu.

Dalam pada hidup meredah masa dan menemukan halangan can cobaan, kadang-kadang kita jadi hanyut dan alpa. Sedar-sedar saja, ianya sudah lama berlalu... meninggalkan kita yang sengsara di komdian hari.

Ibarat makan pagi, tengah hari dan malam. Kata-kata berupa nasihat dan semangat yang sangat-sangat diperlukan dalam hidup. Melainkan kita sebagai manusia yg benar-benar berfikiran teguh dan berprinsip mulia, maka tiada masalah untuk mencorak kehidupan kita.

Jikalau sebaliknya, maka haruslah kita mencari semangat yang hilang itu. Tidak kiralah apa yang kita panggil sebagai petua, kata-kata semangat, mutiara minda, motivasi, nasihat berguna, ingat-ingatan dll, ia sangat membantu dalam melorongkan hidup kita ke jalan yang benar. Bijak membuat keputusan dan bersedia menghadapi hari depan. Tidak lupa, kita akan sentiasa dalam keredaan Tuhan.

Sekurang-kurangnya supaya kita boleh berbahagia di dunia dan akhirat.

Selamat menyambut Tahun Baharu 2010.

Semoga anda semua lebih bersemangat dan maju di tahun hadapan.

No comments: