Wednesday, December 23, 2009

Seiring dan sejalan...

Seiring masa berganjak, pokcik hampir-hampir terlupa usia turut beralih sama. Sedar-sedar saja sudah berpuluh-puluh tahun nafas ini diberi lagi. Berdegup sentiasa hingga ke titik entah bila.

Terima kasih daun keladi pokcik ucapkan pada insan-insan yg sudi mengucapkan Selamat hari jadi, di fesbuk, blog, email atau esemes. Kalau tidak menjadi fitnah dan gossip sensasi, ingin saja pokcik berkata yang pokcik amat sayangkan kalian semua.


Sedikit sebanyak hati tua ini menjadi ceria apabila dikenang sentiasa. Walaupun sebaris ayat kata-katanya. Tidak dapat pokcik bayangkan kalau di usia emas yang sebegini, pokcik jadi bersendirian dan dilupakan orang.

Ah, masa. Sering kali ia menjadi garisan penentu sesatu kejadian. Hadirnya tanpa di suruh dan perginya begitu-begitu saja. Maka berbahagialah mereka yang sentiasa menghargai masa, menguruskannya sebaik mungkin dengan hal-hal yang berfaedah dan menambah nilai hidup di muka bumi ini. Syukur banyak-banyak pada Tuhan.

Segala-galanya bersandar kepada masa. Waktu suka, duka, sedih dan murung ia sentiasa bersama-sama kita. Termasuk juga apa pekerjaan yang dilakukan, masa sentiasa mengekori.

Pepatah Arab ada mengatakan, masa itu ibarat pedang yang tajam. Jika kita tidak menggunakannya dengan baik maka ia akan melibas dan membunuh kita.

Apa-apa pun, selamat menghargai masa.

Pokcik nak gii ngeteh aa. Jom!


Hik hik

4 comments:

Marzalina said...

demi masa....

thanks atas peringatan pokcik tu..agar menghargai masa. hehe

miloais said...

salam pokcik....

selamat menyambut hari ulang tahun kelahiran...
moga hidup lebih ceria.. lebih bahagia...
dan yg penting... lebih banyak masa utk apdet blog....
hehehehe

Mersik said...

Intan - Biasalah, ingat mengingati sesama insan.


miloais - mekasih daun keladi hu huu.. Alahaii.. nnt pokcik update la selagi terdaya. maklomlah oang tua gitu..hik hik

Hani El Zahra said...

Salam...

Nanti datanglah melawat blog saya yang tak seberapa ni... Baru aja buat.

Jemputlah ya...jangan malu-malu (^_^)