Wednesday, April 01, 2009

tolong...


“Hidup kena selalu tolong oang.“ Domkian mukadimmah pokcik pada Dol pada satu pagi yang sungguh sabtu.

Budak nakal sebelah umah tu tiba-tiba je menjengah di awal pagi sedang pokcik asyik menyantai-nyantai. Cik Tom yang sedang lena tido terkejut bila diganggu si Dol itu. Lintang pukang dia berlari keliling umah. Walaupun begitu, pokcik tidak putus-putus memberi nasihat kepadanya.

"Dol memang baik tok,“ sahut budak itu sambil mengacah-acah lagi Cik Tom.


“Yer laa tuu..," pokcik menjuih mulut. Seakan kurang percaya saja kalau tiba-tiba budak Dol ini jadi sedikit budiman.

“Betul tok, kalau atok nak tahu, semalam... Dol tolong Pak Sahak tu menyeberang jalan." Dia mula bercerita.

“Aaa.. ye ke?“ Tiba-tiba pokcik terbayang orang tua yang tinggal di umah teres perumahan depan itu. Dia agak uzur sikit, jalan ketar-ketar pakai tongkat.”

“Bukan Dol saja, Suppa, Ku Chai, Meon dan Anip pun tulun jugak.” Dol menyebut satu persatu kawannya yang terlibat dalam misi yang amat mulia ini.

“Uii.. sampai lima orang, nak tolong Pak Sahak menyeberang jalan?” Pokcik sedikit konpius bercampur teruja. Setakat nak menyeberang jalan, oang tua itu sendiri pun boleh. Dia bukannya tak boleh jalan langsung. Cuma pergerakannya slow and steady je

“Tu la, tok...,"


"Masalahnya, orang tua tu tak mahu menyeberang jalan..” jawab Dol sambil tersengih-sengih sebelum mengekek-ngekek ketawa.

“Aaaa...... ,"

Pokcik terkedu. terasa dunia ini semakin gelap gelita.

Alahaii...

9 comments:

Abang Long said...

Tulun tu turun ka tolong ?

Jom kita turun ngeteh ?

HappyIrfa said...

pokcik,saya datang ni.hantar cekodok semalam,goreng se kuali tak abis makan..meh ler turun.hehe

Mersik said...

Abang Long - Hik hik tulun=tolong , bahasa P.Romlee dlm pilem Laksamana Do re Me hik hik.


HappyIrfa - Wahhh.. baiknya hati. Suka hati pokcik..hik hik nanti esok hantar lagi aa.. yg goreng hr ni punya.. hik hik

Nursuzry said...

hahaha... noti dol tu erk

Nek Cun said...

Kot Dol tu ikut perangai pokcik semasa kecik dulu tak!... tu yang boleh citer sakan tuh!... hehehe...

Mersik said...

Nursuzry - Hik hik biasalah, budak2 gituu. hik hik


Nek Cun - Uii tak la.. pokcik kecik-kecik tak nakal cam tu.. baik sikit dari Dol tu.. sikiitt je.. hik hik

kirana said...

Besa le mase kecik2 dulu mmg mcm2 kes nakal yg dibuat. Nama nye bebudak....

Teringat zmn kanak2 dulu... sungguh indah!

Rafizah Nordin said...

mersik,
ujung minggu ni penuh jadual...fuh!

Mersik said...

kirana - Alahaii.. apakan daya.. masa yg berlalu tak akan kembali. Layan sajalah jiwa kanak2 kita yg masih tersisa.. kekekekk


Rafizah Nordin - Ooo.. bz nye dia.. Abih bila ada masa pree nk ngeteh2 ni? hik hik