Friday, April 18, 2008

Perihal Pesta Buku 2008


Menjejakkan kaki ke Pesta Buku Antarabangsa yg saban tahun diadakan di PTWC memberikan perasaan yang teramat seronok dan mengujakan hati.

Walaupun patplo juta belas2 ribu pesta buku telah pun dihadiri, pasti setiap kali majlis seumpama ini diadakan, akan ada kenangannya yg tersendiri.

Almaklomlah, pesta ini sangat2 ditunggu2 kehadirannya oleh sekelian pencinta buku , penulis , pengedar, tauke kertas dan sesiapa saja yang berkepentingan dan berminat dalam industri buku ini.

Domkian la juga halnya dengan pokcik yg turut tidak melepaskan peluang untuk berasak2 sama mengunjungi majlis yg gilang gemilang ini.

Kalau hendak diceritakan fasal kesesakan, maka pesta buku turut tidak terkecuali. Dengan lautan manusia yang memenuhi gerai di sana sini , tak kira yang muda atau tua, sudah cukup untuk meletihkan badan selain membuat peluh semakin berjuraian.

Pokcik lebih banyak menghabiskan masa melihat2 ke sana kemari. Maklomlah, kalau hendak meneliti setiap gerai yang berjumlah lebih dari 300 tu, sampai minggu depan pun tak habis. Tapi, keadaan di sana memang meriah dan riuh betul.

Sejak awal pagi dibuka, berbondang2 oang datang. Ada yang naik kenderaan sendiri, awam dan juga rombongan2 sekolah, dekat mahupun luar KL. Semua teruja dengan pesta buku.

Pokcik berjalan dengan maha slow mengikut flow manusian yang ramai. Sesekali berehat ditepi dinding, mengetuk2 kepala lutut yang lenguh dan bergoyang2. Sekali sekala oang menyapa, menghulurkan apa2 kertas, pokcik ambik jek la.. agak2 dah tebal.. wat kipas hik hik. Ada juga yg mempelawa duduk ( penjual) untuk berceramah akan hal dagangannya, namun pokcik tak ada masa. Mintak maap jek la. Domkian la keadaan gerai2 yg tak pernah sunyi sepi dari memerangkap pelanggan.

Ada sesetangah gerai memang penuh sesak. Gerai2 kesukaan ramai, gerai majalah kartun, buku2 sekolah atau yg ada buku2 pujaan ramai.

Siapa yang pokcik jumpa di sana? Ohh ramai.. beribu2 lemon, tak terkira banyaknya. Ada yang kenal mesra , dan tak kurang juga yg terpaksa dikenal2kan.

Biasalah, kalau boleh kita hendak jadi oang yg paling dikenali sekali, tapi hakikatnya.. kita adalah kita. Bukan senang hendak meraih perhatian. Apatah lagi dalam keadaan kita yang tak punya apa2 dan barangkali menyukarkan oang untuk memandang hatta menjeling sebelah mata. Tak mengapalah, pokcik tak berkecut hati pun...

Pokcik ucapkan terima kasih daun keladi pada sesiapa yg sudi menyapa pokcik ni. Maklom la, oang tua yg ke pesta buku, tentu agak payah dan jenuh utk melayani semua. Yang penting kita dapat bertemu, berbual dan menjalin kemesraan sesama insan berpanjangan. Semoga semuanya menjadi kenangan yg manis buat kita ini.

Semoga pada tahun hadapan, kita semua akan dukurniakan masa dan kesihatan yang baik supaya dapat sama2 lagi memeriahkan pesta buku selain bertemu kawan2 sepesta sebuku..

Alahaii

Selamat bercoti hujung minggu. Pokcik ingat nak alik kg la barang sehari dua. Lama tul tak balik.. alahaiii..


No comments: