Monday, April 21, 2008

Angin selat membelai...


Sekali sekala berada jauh dari keriuhan kota dan peristiwa yang menyentak2 dada, amatlah dinanti2kan. Peluang untuk pulang ke kg halaman beberapa hari lalu begitu mendamaikan sekali akan jiwa ini.

Ibarat seluang pulang ke lubuk, domkian la peribahsa yang sesuai dikiaskan pada perantau seperti pokcik ni.

Malam yang hening di kampung, dihiasi seribu bintang, ibarat menghindar hujan yang lama tak bertamu. Bertemu kawan lama pula, makin menambah lagi rasa keseronokan selain menggamit2 saat keremajaan suatu ketika dulu.

Banyak yang dah berubah. Hakikatnya memang ia sentiasa berubah...

“Jom balik la kawan oi.. dah lama kite ngeteh-ngeteh ni. Rasa macam nak mabok la plak ,“ Tok Lipat meletakkan cawan kopi yang ke sepuluhnya dengan lesu. Matanya sudah merah dek kerana menahan ngantuk. Beberapa cawan kopi pun tak mampu menyegarkannya.

Dia sudah menyerah kalah. Melawan minom kopi dengan oang tua ini, adalah satu kesilapan besar...

“Alah kejap lagi la.. meh la tambah lagi kopi tu..,“ Pokcik terseringai seraya memujuknya lagi. Lagi pun, pokcik masih lagi slow and steady.

Warung Wak Aji ( generasi ke 2 ) dipinggir kampung itu sangat terkenal dengan aktiviti lepak-lepak dan ngeteh-ngetehnya hingga ke lewat pagi. Ramai oang-oang yg sezaman dengan kami selalu duduk-duduk membuang masa di sana.

Setiap kali pulang ke kampung, pokcik tidak melepaskan peluang untuk berhimpun di sana.

Sekurang-kurangnya, ada juga suasana yg masih tak berubah...

Alahaii

No comments: