Friday, January 09, 2009

Bas...

“Amboi ko ni. Senyap je, lama tak telepon-telepon.” Pantas saja suara Tok Lipat menerjah.

Barangkali sudah rindu dengan pokcik. Maklomlah, sejak masuk tahun baru 2009 ni, pokcik masih belum sempat lagi nak miscall2 dia.

“Apa ko buat tahun baru hari itu?” Tok Lipat menyoal lagi.

“Aku ingat nak sambut-sambut, tapi tertido la pulak,” jawap Pokcik.

“Ko tu memang, tak habis-habis dengan tido,” usiknya sambil tergelak kecil. Sudah lama kami tak berbural mesra sebegini. Maklomlah, pokcik duduk jauh.

“Eh, tak lama lagi nak raya cina. Jomlah balik kampung, lepak-lepak,” cadangnya tiba-tiba. Pokcik sedikit tersentak. Kemudian mengangguk perlahan. Ya, memang tidak lama lagi dah nak masuk tahun baru cina.

“Ya lah, tak perasan pulak aku. Hmm.. bagus juga ek kalau balik kampung ni. Lama dah aku tak balik.“ Pokcik menjawab ceria.

“Hah, elok tu. Baliklah kampung.“ giat Tol Lipat lagi.

“Okey jugak tu. Lama dah tak balik Parit sangap.“ Pokcik pun turut teruja nak balik.

“Jangan lupa boli tiket siap-siap. Nanti habis pulak.“ Dia mengingatkan.

“Kalau habis, aku naik bas sangkut-sangkutlah,“ jawab Pokcik.

“Ish, buat apa? Menyusahkan je. Nanti silap haribulan, kau yang tersangkut. Naik bas ekspress je lah. Terus ke kampung.“ Perihatin benar Tok Lipat pada pokcik. Maklom la.. kawan mesra gituu.

“Kalau nak boli tiket, boli yang tempat duduknya depan-depan, jangan duduk belakang-belakang.“ Nasihat Tok Lipat lagi.

“Apsal pulak?“ Pokcik jadi hairan. Selalunya dia tak banyak songeh. Lagi pun, apa bezanya duduk depan dengan belakang. Pokcik baru hendak bertanya…

“Kalau dok depan, cepat sampainya…,“ tambahTok Lipat lagi.

“Hah?” Pokcik mengerutkan dahi. Ini lagi menghairankan.

Tidak lama lepas tu, kami berdekah-dekah ketawa. Riuh sedikit di pondok telefon dek suara pokcik yang bersungguh-sungguh mengilai. Geli betul hati ni.

Tok Lipat buat lawak pertamanya untuk tahun baru. hik hik

Alahaiii..”

5 comments:

Hapi said...

Hello there my friend! I found your blog very interesting so I have added your link in my Blogroll. I hope you'll link me back. Have a nice day! http://hapiblogging.blogspot.com/

fazemy said...

Haha..wat lawak plak org tua tu..

Mersik said...

Hapi - nice day.


fazemy - Biasa la.. lawak2 oang tua gituu..

masni qisrine said...

selamba ja tok lipat ni
huhuhuh...

intelligence said...

dior uk
fendi
fendi purses
discount fendi
fendi handbags