Friday, March 07, 2008

Saat itu...


Semakin dekat dengan saat itu semakin berganda2lah dugaan yang pokcik terima. Disaat hati dan akal ingin bergerak bersama, saat itulah tawaran yang diterima bukan kepalang sedikitnya. Bahkan boleh membuat pokcik putih mata ( dan terkoma2 gitu)

Ada yang ingin membaikpulih pondok buruk pokcik supaya nampak ala2 Mahligai Puncak Kayangan gitu. Ditar gorengkan kawasan sekeliling supaya nampak elit, hebat dan tak becak bila hujan turun. Perigi dibelakang pula akan dibuat kolah serta air pancut yang mencurah supaya pokcik tidak perlu tercangkung2 tatkala bersiram. Menjadikannya sebuah kolam renang pun rasanya tak mustahil kalau pokcik hanya mengangguk sekali.

Tak kurang juga yang ingin menyara makanan rutinan pokcik iaitu sekut kering dan kopi tongkat Ali supaya pokcik dapat terus cergas dan boleh berlari. Dihadiahkan persalinan serba baru agar pokcik nampak trendy dan berjati diri (kekununnya)

Akan dibelikan juga kenderaan beroda supaya pokcik tidak perlu berjalan kaki dan hilang arah. Segala macam hal yang melibatkan perjalanan akan jadi serba cepat.

Yang tak boleh dilupa, ada pula yang ingin menaja gigi ini , supaya nampak penuh dan bertambah terserlah seri sengihan ikhlasnya nanti.

Ada juga yang pedajal menjemput pokcik menjadi pengundi hantu di kawasan tertentu. Meremang bulu ketiak pokcik mendengornya. Jangan buat hal....

Isy... isy... hairan sungguh pokcik dengan manusia hari ini. Rela berbuat apa saja untuk sesuatu tujuan. Sangat suka berjanji itu ini sedangkan perlaksanaannya belumlah pasti.

Pokcik menggeleng kepala patplo kali. Kenapalah baru sekarang warga emas ini dihargai? Dilayan2 seperti emas?

Alahaii...



Nota cagu :


Selamat menghadapi hari minggu yang penuh debaran.

3 comments:

Fith_Nur said...

Ahakss sampai terkoma2 gamaknnya...
yang mana satulah yang benar2 menambat hati pokcik ni...semuanya mengembangkan pokcik....
patplo patplo kali pat fikir2 alih2 semua tak jadi,kalau mcm tu ssh pokcik.

apa2 pun solamat mengundi....

masni qisrine said...

biasa lar pokcik..dpt kain pelekat selai, umpan berlapik tu....keh keh keh..

pst..pst...pokcik pangkah sapa??? :))

Mersik said...

fifth_nur - Biasalah.. kite manusia ni.. mmg selalu ada pilihan. Cuma kadang2 jek ianya tak menjadi kenyataan.. Kalau sabar banyak2 dan teguh hati insyaAllah lambat laun pasti akan berjaya.. yihaa..

( Tgh mencari2 dan memilih2 insan utk menjadi suri hati.. hu huu )



Masni qisrine - Uii pokcik tak nk kain pelikat aa.. Nak sekut n kopi tongkat Ali jek. hu huu..

Pangah sapa ? Tentunya DUN Parit Sangap tu.. hu huu kekekek