Friday, August 11, 2006

Huh ! Patriotiknye pokcik..

Pepagi lagi sesudah subuh pokcik dah tercatuk di hadapan pondok menghirup udara segar . Sesekali terbatuk2 plak bila lori hantu angkut pasir lalu. Sesekali terkatup plak lubang hidung nih bila lori Indah water lalu..wekkk nak muntah rasa..iksh iksh susah nye nak cari udara segor pepagi nih.

Namun mana2 kereta , lori , motor , basikal hatta yg berjalan kaki semenya berpaling ke arah pondok pokcik tuh sambil tersenyum2. hehh baru korang tahu..berbaloi laa pokcik mengerjakannya malam tadi. Sekarang pokcik boleh berasa bangga. Tu dia haa , bendera Malaysia tersergam indah didinding pondok pokcik.

Si Leman sebelah melambai tangan tanda bagus. Pokcik kembang hidung . Motor kereta ber hon2 tanda menyokong , pokcik maintain anggun. Bertuah botul pokcik jadi anak Malaysia nih . Sapa2 yg lahir selepas merdeka lagi lah untung . Tak yah susah2 merasa jerih perih zaman penjajah , zaman perang Jepun dan kacau bilau politik dulu sebagaimana yg pokcik alami.

Masa tu , nak cari makan pun susah . Nasi ? huh beruntung kalau dapat. Sekarang nih , huh dapat boli rumah kat Bukit Beruntung lagih tuh kekekek. Takat ubi kayu , keledek , bubur nasik , keladi seme pokcik dah rasa. Makanan susah dicari . Tanyalah atuk nenek kalian seme. Musti mereka tahu dah faham benor kesengsaraan zaman lampau . Tuh yg kadang2 pokcik sedih bila oang tak menghargai saat2 kemerdekaan nih. Nak gantung bendera pun susah..

Lama pokcik berdiri disitu. Sekali sekala pokcik nyanyi lagu Negara ku, rentak dulu2 , bukan lagu skg nih yg macamhip hop pun ada. Budak Dol yg balik dari sekolah meluru melihat bendera pokcik yg cantik tu.

“ Haa Dol , ko jangan kacau atuk nye bendera antik tuu . Kang atuk campak ko kat ayam dalam reban tuh , bior dia patuk Dol nye anu “ ugut pokcik pada budak Dol yg rajin bertandang nih. Dia menyeringai sambil meletakkan tangan nya dicelah kelangkang. Tahu pun takut..hik hik

" Wahh , atuk sekarang nih err err pedriatrik tul aaa " pujinya sungguh2. Pokcik tersengih kelat

" Apa da pediatrik ? tu wad budak2 ..Salah tu Dol , patriotik namanya " balas pokcik sambil tergelak. Dol semakin lebar sengih menampakkan giginya.

Tiba2 , dia menggaru2 kepala . “ Atuk , nih bendera apa plak nih ? , sebelah bendera Malaysia nih..ada tulis Jualan murah nampak ”

“ Uishh..itu kain buat tutup dinding pokcik yang berlubang aa..Buat apa tenguk situ..tenguk bendera laa..” rungut pokcik. Budak Dol tersengih2 sambil terus berlari balik.

“ Iksh iksh tak kasi chance langsung aku nak membangga diri “ pokcik membebel lagi. Namun lama2 bertukar lucu plak rasa hati ini. Hmmm nama pun budak2 , budak2 selepas merdeka gitu.

Alahaiii..



4 comments:

nor ash burn said...

alamak knp tak bilang? blh sy kasi kain batik lama buat tutup lubang kat pondok pokcik tu!

Mersik said...

nor ash burn..uii kain batik lama tak leh..especially awak punya..kang tai tdio mlm plak pokcik hik hik , sik menggelitik jek..ahaks

ms_b3rry said...

semangat patriotik pokcik amat terserlah dengan bendera antik itu~ terharunye..huhuhuhu..

*tak syok kan tengok bintang sorang2?* :(

Anonymous said...

Very cool design! Useful information. Go on! Chuong trinh unformat Australian nursing scholarships Auto alarm opole 2001 vw jetta