Thursday, August 24, 2006

Durian Oh Durian

Pepagi lagi pokcik dah tak senang baring. Rasa macam ada sesuatu jek yg bakal mendatang. Bahu wangian mistik memenuhi ruang pondok. Namun cuaca diluar pula kelihatan terang benderang. Memikirkan hantu2 sekarang pun bleh jadi datang siang2 pokcik jadi kecut dan terus menarik selimut hingga menutup muka sampai terulit2 hujung kakinya. Maklom ler selimut pendek kekekekeke. Tetapi bau tuh, iksh tak boleh tahan , sampai menyenget2 hidung pokcik dibuatnya. Siksa nak bernafas. Pokcik tahu bau itu tapii..

Tok ! tok ! Tok !, Pintu diketuk bertalu2.. Pokcik makin haru..Haa..haa..haantuuuu !. Oohh tidakk ! lebih2 lagi bila mendengar suara budak kecik mengekek2. Mak oii , hantu budak..

Namun dalam pada takut2 tuh pokcik gagahkan juga diri memukanya. Tup tup terpacak si Leman dan anaknya Dol dimuka tangga. Ditangan mereka terjinjing durian sebiji soang.

" Uii lemann..ko nih wat suspension pokcik jek. Naik ler ," pokcik memperlawa mesra.


" Pepagi lagi kau dah datang ye " usik pokcik membuatkan Leman dan Dol terpinga2..

" Apalah atuk nih, dah dekat tgh hari dah nih.." balas Dol pula. Pokcik ternganga jap..

" Eh ye ke? Alahaii jam pokcik rosak kut..hik hik , pokcik kesiangan gituu." jawab pokcik men cover line. Sebenornya pokcik tido balik. Abis tuh dah tak ada apa buat..hik hik

Setelah mereka pergi , pokcik pun mula lah mengopek sebiji. Apakala terpandang isinya yg kuning , besar dan manis , terbuka selera pokcik. Habis beberapa ulas pokcik lahapkan. Lalu pokcik ambil lagi satu..dan lagi, habis juga. Haii nampaknya seharian ini pokcik tak buat apa2 , hanya makan durian jek.

Sekarang nih dah musim durian. Merata oang jual. Namun pocik belum sempat lagi nak beli..hik hik. Mungkin dah rezeki pokcik kut, si Leman nak bagi..Alaa takat dua biji je apalah salahnya..sedekah gitu..Tapi nampak gayanya , esok kena mintak lagi nih hik hik ..tak cukup..

Dan malamnya , pokcik lepak di anjung hingga lewat malam. Tangan nih, tak lekang dari tadik asyik mengipas2 tubuh yg serba kepanasan . Sejak lepas2 maghrib tadi lain macam jek rasa. Alahai, baru pokcik sedar yg pokcik makan banyak durian hari ini. Adoii! panasnya badan..pokcik mengeluh lagi. Berapa kali dah pokcik mandi , namun lepas tu panas lagi. Ini macam kalu harus pokcik kena deman panas nanti kekekeke

Sambil tuh pokcik mengharap sangat2 agar hujan turun lebat tiba2 atau angin bayu yang dingin menderu sekuat2nya.. Kalau turun salji..huh! lagi cantik..Boleh guling2 untuk hilangkan bahang badan nih..hik hik..


Alahaiii

2 comments:

nor ash burn said...

guling ler byk2 atas salji sampai diri pokcik tu jd snowman! blh sy pacakkn carrot kat idung. biskut butang kat dua biji mata. dn kain pelekat selempang kat bahu! jd ler snowman malaya!

Mersik said...

nor ash burn - tak apa , sekurang2nya ada yg menatap hari2 dan menemani gitu. Jangan jadi ABC sudah la..kekekeke hik hik hik