Friday, July 30, 2010

Sakit... ( Bhgn 3 )

Adakalanya pokcik rasa seperti ingin merajuk saja pada sakit-sakit yang datang. Tak kiralah sakit kecil atau besar. Maksudnya, pokcik tak ingin berasa sakit sakit hatta sakit yang mudah-mudah sekalipun. Amat kecewa sungguh pokcik dalam menangani sakit yang datang apabila mengenangkan mutu perkhidmatan perubatan diklinik-klinik kesihatan kerajaan atau swasta di kebanyakan tempat yang sering pokcik kunjungi.

Rakyat-rakyat marhain macam pokcik ni manalah ada duit sangat hendak ke pusat perubatan yang besar dah gah-gah. Nak tak nak, terpaksalah beratur memanjang di hospital atau klinik kerajaan setiap kali diserang demam, selesama, lenguh-lenguh, bisa-bisa mahupun sakit yang biasa-biasa. Kalau tak pergi nanti jadi tertambah melarat. Maklonlah, orang tua. Antibodi dan lemah.

Tapi itulah, menanti untuk dirawat akan hanya membuatkan pokcik jadi nak marah saja. Perkhidmatan yang amat perlahan, sistem (manual) yang kucar kacir dan proses (mendaftar, jumpa foktor dan ambil ubat) yang tidak setempat dan agak jauh antara satu sama lain membuatkan pokcik terpaksa menapak ke sana ke mari. Kadang-kadang naik lenguh kaki dibuatnya.

Sejak dari dulu sampailah sekarang, macam ini je mutu perkhidmatannya. Tak berubah langsung. Agaknya kalau ada pesakit yang nak tumbang, koma atau mati memang mati kejung kat situlah jawabnya. Dah tak larat nak menahan sakitnya. Lagipun, ramai orang yang tak mampu hendak ke klinik swasta. Jadi, terpaksalah mereka-mereka ini mendapatkannya di situ walaupun mengambil masa yang lama. Sebab itu kena pergi pagi-pagi. Dapat nombor awal.Tapi, pagi-pagi pun penuh juga. Nasib-nasiblah,.

Mujurlah masa menunggu-nunggu tu ada yang sudi menyapa dan berbual-bual. Terisi juga masa untuk beramah mesra. Cerita dengan orang-orang yang sakit ni kadang-kadang boleh menaikkan kesedaran. Ya lah, sakit yang berbagai-bagai dengan orang-orang yang berlainan. Tentu ada banyak yang boleh dikongsikan. Apatah lagi bila sama-sama dah tua.

Namun, dalam pada hati ini hendak marah-marah dengan perkhidmatan yang lembap ni, pokcik ada rasa bersyukur juga. Kalau tengok di negara-negara lain, negara-negara membangun, kos perubatannya memang mahal. Tiada yang percuma. Kalau bekerja, mesti ada insurans perubatan. Kalau tak ada, susah. Kalau di negara-negara miskin, lagilah sedih kalau kita lihat. Nyawa seperti tiada makna gitu. Ini termasuklah negera-negara yang sedang berperang. Iran ka, Gaza, Palastin dsb.

Di Malaysia ini memang mewah. Mana-mana kerja, baik swasta atau kerajaan ada cover untuk perubatan. Koman-koman kalau bukan untuk satu keluarga, untuk diri sendiri pun jadilah.

Kalau tak mampu pergi Medical center, pergi sajalah ke klinik kerajaan.

Kat mana tempat kita boleh jumpa? Pergi klinik kerajaan hanya bayar seringgit je?

Itu pun mahu komplen ka? hik hik

Alahaii…

1 comment:

Nek Cun said...

Salam pokcik... dah sehat ke? Lama tak menziarah nekcun... dah dekat posa ni, nekcun kenalah cari kekawan semua, nak minta ma'af takut tak sempat pulak nak tunggu syawal nanti...