Monday, October 05, 2009

makan...


Raya ni bukan sekadar makan-makan saja.

Tiap-tiap kali raya muncul, sejak sesudah subuh lagi, pokcik memang sering diduga dengan bermacam-macam dugaan. Terutamanya darihal bab makan-makan. Kadang-kadang pun pokcik jadi hairan, dengan pemikiran sesetangah oang ni, adakah bila kita semakin menjadi tua, adakah kita akan lebih berselera akat kuat makan? Walau pun pokcik tak rasa begitu, tapi realitinya adalah sangat berbeza.

Pagi-pagi dah dipaksa mengadap juadah yang “macam-macam adoo..“ Katanya untuk bersarapan, tapi meja yang penuh dengan beraneka makanan itu ibarat menyuruh makan hingga lupa diri pula. Ada ketupat, rendang, lodeh, kuah kacang, lemang, pulut, serunding dll . Mau tak mau, makan lah juga sedikit sedikit ( lama-lama jadi bukit.. hik hik ). Pendek kata sepanjang bermulanya raya hinggalah ke hari ini, perut kita akan sentiasa kencang dari pagi sampai ke malam.

Agaknya kalau perut itu boleh berkata-kata, tentu dah lama dia menjerit. Ataupun, kalau ia ada suis reject, sudah lama kita asyik termuntah-muntah saja sebab si perut tidak dapat menerima dan ada kuasa untuk mengeluarkannya semula. Tapi, apa yang nak dikisahkan, otak kita yang sepatutnya berfikir mengawal pemakanan pun bersengkongkol dengan nafsu, melahap apa saja yang ada di depan mata. Bila di depan kita ada macam-macam makanan yang menggoda dan mengecurkan, ada pernah kita berfikir atau menggeleng kepala dan berkata, cobaannnn ! ? hik hik..

Selagi belum habis bulan Syawal, selagi itulah kita akan didera dengan majlis-majlis rumah terbuka, jemputan kahwin atau majlis seumpamanya di sana sini. Asyik-asyik makan, makan dan makan saja. Pokcik bukan apa, takut nanti ada yang sampai jadi pembaziran pula. Ingatkan, bulan puasa saja oang suka membazir ( masa berbuka), bulan raya pun ada... malah makin teruk jadinya.

Walau pun pokcik kata, raya ni bukan sekadar makan-makan saja. Tapi selepas salam-salam, peluk-peluk, borak-borak, belek-belek rumah, perabut, pokok bunga, kasi-kasi duit raya, takkan nak balik je, tentu ada makanan yang menunggu. Buat ada-ada katanya, walau pun penuh satu meja. Apatah lagi bila majlis itu sudah di rancang-rancang, tentulah kita tidak dapat mengelak. Alahaiii..

Bagi oang tua-tua macam pokcik ni, terlalu banyak makan tentulah seperti mendera. Macam-macam masuk ke dalam perut hingga terkujat segala usus dan organ pencernaan. Takut nanti ada yang meragam, kalau tak perut , jantung, buah pinggang, limpa, hati dan sebagainya. Bahaya tu. Kalau semua organ sudah kelam kabut, alamat tak lamalah tu.

Pendek kata, kalau nak berjalan beraya ke rumah terbuka tu, hati-hatilah ya. Makan memang sedap, tapi kalau terlebih makan, boleh mendatanglah mudarat pula. Mungkin kita akan berkata, “kalau kita tak makan, siapa yang nak makan pula? Kesian tuan rumahnya dah sediakan penat-penat sejak awal pagi, tiba-tiba kita pandang saja.”

Itu pun betul juga. Seeloknya, makan sedikit-sedikitlah saja, buat rasa-rasa supaya tuan umah tak kecil hati. Jangan pula kita melahap sampai kita pula jadi tuan yang empunya rumahnya hik hik..


Alahaii...

1 comment:

m.q said...

pokcik..nk p mkn kt rumah pokcik!!!! nk duit raye!!!