Friday, October 02, 2009

bukan sekadar...


Raya ni bukan hanya sekadar makan-makan saja.

Suasana di rumah Pak Dolloh tetap meriah. Selepas sembahyang sunat Aidil Fitri, pokcik dan Tok Lipat singgah ke sana sekejap. Kami duduk-duduk di anjung dapur. Meja penuh terhidang dengan beraneka jenis makanan. Pokcik mengurut dada. “Uish, banyak nya makanan... sapalah yang nak menghabiskannya ni?’ soal pokcik dalam hati. Namun melihatkan seisi rumah Pak Dolloh yang riuh rendah dan ramai tu, mungkin tiada masalah pembaziran makanan akan berlaku. Bila dah ramai-ramai tentulah seronok dapat beramah mesra, bertanya khabar atau berborak-borak.

Maklomlah, raya ni bukan hanya sekadar makan-makan saja.

Pokcik mengambil ketupat, kuah lodeh, sambal kacang dan serunding. Penih satu pinggan. Suapan yang pertama sungguh menyelerakan. Suapan kedua menjadi laju. Seronok juga dapat makan siang-siang setelah sebulan berpuasa ni. Sambil-sambil tu jengah juga kut-kut ada lauk lain yang terselit di atas meja.

“Raya ini, tak ada bezanya macam dulu-dulu. Sama juga,“ ujar Tok Lipat sambil turut mengambil lauk ayam. “Cuma itulah, rumah makin riuh rendah. Maklomlah, anak cucu dah bertambah.” Tambah Pak Dolloh pula sebaik saja habis menghirup teh tarik.
“Untung kalau orang berkeluarga ramai ini. Sesekali berkumpul memang gamat.” Pokcik berkata lagi setelah habis sepinggan ketupat.

Raya ni bukan hanya sekadar makan-makan saja.

"Eh, ada kek la pulak.” Tiba-tiba pokcik terpandangkan kek yang berwarna warni di sudut meja.
“Hmm... makanlah. Anak menantu aku bawa dari Sarawak. Itulah dia kek lapis serawak. Memang banyak kaler-kaler. Rumit nak membuatnya.” Pak Dolloh macam tau-tau saja asal usul dan cara proses kek tersebut.

“Ha;ah…hedapp.. hedappp.. “ jawab pokcik dengan mulut penuh. Ada sesekali bila cucu Pak Dolloh menyergah, hampir-hampir tersembur kek dalam mulut pokcik ni. Mujurlah teh tariknya sedikit kaw-kaw. Selepas itu beberapa kali pokcik sendawa.

Raya ni bukan hanya sekadar makan-makan saja.’

Anak Pak Dolloh datang membawakan lemang yang sudah dipotong-potong bersama rendang daging. Aroma dari rendang yang dimasak kering-kering tu menyucuk lobang hidung pokcik.
“Wah, ini dari mana pula? Setahu aku... kau tak masak lemang pun,“ soal pokcik sambil mengambil pinggan yang lain.
“Siapa lagi, anak menantu akulah yang bawa. Dia dari rumah emaknya pagi tadi. Kat sana memang tak sah kalau tak ada lemang ni,” jawab Pak Dolloh.

Tok Lipat menggeleng kepala. Memang banyak betul rezeki pagi ini. Kami pula di layan mengalahkan VIP pula. Pokcik menarik nafas panjang. Ish ish..

Raya ni bukan hanya sekadar makan-makan saja.

Tidak lama kemudian, pokcik sudah tersandar kekenyangan. Lemang pun sedap dimakan. Tok Lipat sendawa beberapa kali sambil mengusap perutnya yang sedikit gendut. Pak Dolloh memperlawa lagi,“ Aii... apa pulak dah berhenti, banyak lagi makanan ni. Sila la.. sila la.. jangan malu-malu.“
Tok Lipat angkat tangan surrender. Dia sudah kuyu mata. Agaknya nak tidur lah tu. Malahan sejak dari mesjid tadi pun dia sudah nampak terlelap-lelap. Barangkali malam tadi amazing race merebus ketupat hingga subuh.

Tidak lama kemudian, entah anak Tok Lipat yang nombor berapa pula datang membawakan mee kari. Pak Dolloh giat memperlawa lagi.Tok lipat sudah terkebil-kebil. Pokcik sudah terkedu.

Dalam keadaan tubuh yang tersandar, dengan keluhan yang berbaur-baur, dengan jemari yang terketar-ketar.. pokcik mencapai pinggan yang lain

Ra..ra..raya ni bu.. bu..kan ha..ha..hanya se.. se..kadar ma.. makan-ma.. ma makan sa sa jaaaa..
adehh..
Alahaiii
Nota cagu :
Semoga masih lagi dalam mood raya dan selamat beraya atau menghadiri rumah-rumah terbuka di sana sini. Layannz.. hik hik

1 comment:

HappyIrfa said...

salam aidilfitri utk pokcik.masih belum terlewat kan?