Tuesday, July 28, 2009

Siapa dulu...


Pokcik, Tok Lipat dan Pak Dolloh masih berborak lagi di warung tepi simpang. Kali ini kami bercerita fasal adik beradik pula. Di temani kopi dan teh yang lemak manis serta kuih-kuih yang sedap buatannya. Perbualan menjadi semakin rancak.

“Dulu, masa kecik-kecik, masa sekolah-sekolah, kitaoang adik beradik selalu berlumba, menunggu-nunggu, siapa yang habis dan dapat kerja dulu.“ Pak Dolloh menceritakan hal adik beradiknya yang seramai 8 oang tu. Walaupun mereka dah jarang berjumpa dan mempunyai keluarga masing-masing, perhubungan mereka tetap erat.

“Betul tu, aku pun sama. Lepas dah semua habis sekolah dan dah kerja, kita tengok pula, siapa yang kahwin dulu,“ jawap Tok Lipat separuh mengekek. Pokcik dan Tok Lipat mengangguk setuju.

“Dan lepas tu, lepas tu.. tengok pula siapa yang dapat anak dulu, lepas tu... anak siapa masuk sekolah dulu...“ Pokcik menambah, tak mau kalah. Teringat zaman-zaman sekolah dan menjadi budak-budak nakal.

“Lepas tu, bila dah lama-lama keja, dah jadi tua, tengoklah pula... siapa yang pergi haji dulu. Itu pun kalau mampulah.“ Sampuk Pak Dolloh lagi menceritakan sebahagian dari adik beradiknya yang berpeluang mengerjakan haji.

“Lepas tu, kita tengok lagi. Bila dah lama-lama keja, siapa pula yang pencen dulu.“ Tokok pokcik pula. Yalah, takkan nak keja sampai mati. Bila dah cukup tempoh dan badan pun tak kuat, maka bersaralah kita.

“Lepas tu, bila anak semua dah besar panjang, kita tengok pula siapa dapat menantu dulu.“ Tok Lipat menambah pula. Sememangnya dalam hal adik beradik dan hidup masing-masing sentiasa ada yang mendahului antara satu sama lain dalam beberapa hal.

“Komdian, siapa dapat cucu dulu..“ Tok Lipat menokok, sambil tangannya melambai-lambai untuk memesan air teh lagi. Memang bersungguh betul kami ngeteh2 petang itu.

“Lepas tu? Lepas tu?“ Pokcik jadi seronok pula berborak fasal adik beradik ni.

“Err... err.. lepas tu, kita tengok... siapa yang “jalan“ dulu.“ Tok Lipat pula menjawab sepontan membuatkan pokcik dan Tok Lipat sedikit terkejut.

Selepas itu, teh dan kopi yang dihirup terasa sangat pahit sekali.

Alahaiii...

4 comments:

miloais said...

bab jalan dulu tu yg menginsafkan... tak gitu pokcik???

hiks

zara said...

Mengingatkan kembali nostalgia memang mengasyikkan sambil berlumba-lumba mencapai tahap kehidupan. Tapi bila tersebut tentang 'jalan dulu' tu memang meremang dan insaf. Kita disarankan untuk saling ingat mengingat di antara kita.

INTAN said...

hahhaha

Mersik said...

miloais - Betullak tu. Jalan yang tak ramai oang nak ambil peduli.. hu huu


zara - Dunia ini hanya sementara. Akhirat jugalah sebenar2 tempat. Justeru saling2 la mengingati sesama manusia..


intan - Hmmm..