Wednesday, July 02, 2008

Yang terlampau...


Kami sedang duduk-duduk di warung ditemani tiga cawan kopi O yang kaw kaw. Tidak teringin pula hendak makan apa-apa memandangkan baru sebentar tadi kami dijamu dengan masakan kampung yang sangat sedap di rumah Nek Salemah. Ada sambal petai, pucuk paku masak lemak, asam pedas, sambal belacan, ulam raja dan lain-lain hidangan yang laju saja habisnya (diterjah kami).

“Aku pun ingat nak naikkan harga minyaklah,” usul Tok Lipat. Barangkali sudah agak lama dia ingin berbuat demikian. Apabila segala urat dan benda yang diurutnya naik-naik belaka, takkan minyak urutnya tak naik harga juga.

“Eloklah tu. Naikkan saja. Takkan orang nak marah. Sekarang ni semua barang dah naik harga, tak larat dah nak tengok,” tambah pokcik sekadar menyokong. Pokcik tak kisah. Lagi pun pokcik selalu dapat urut free.

“Aku pun dah tak tahan dah ni…” sampuk Pak Dolloh dengan muka berkerut. Barangkali kenaikan harga barang bukan setakat dirasai di kota, malahan di kampung pun turut terasa bahangnya.

“Dulu, tuang minyak singgit dah sampai ke pekan. Sekarang ni kalau tuang singgit alamat sampai depan rumah jelah jawabnya,“ Tok Lipat membuat contoh yang paling skema, yang diulang-ulang cakap sejak hari tu lagi. Entah kenapa, taksub benor dia dengan motor honda lampu bulat dia tu. Antik katanya.

“Aku dah tak tahan nii..,“ Pak Dolloh menjerkah lagi. Dahinya berkerut seribu.

“Sabar Dolloh, sabor... kita ni kira golongan marhain. Apa oang kata tu... hah, ibarat mentimun. Dilenyek pun kita kena, melenyek pun kita kena. Kadang-kadang, aku pun naik hairan, mereka tu tak pernah terfikir ke akan kesusahan rakyat? Main belasah saja naikkan harga barang sesuka hati.“ Tok Lipat semakin tertekan.

“Itulah, politik sekarang. Haru biru, kacau bilau, rambu ramba, carca marba. Lagi masalah rakyat belum habih…oang-oang yang atas dok di atas sana asyik berbalah sesama sendiri. Tuduh sana sini, hasad sana sini, sampai naik muak aku baca suat kabo hari-hari. Tak abih-abih dengan cerita yang sama,” tambah pokcik dengan nada jengkel.

“Aku dah semakin tak tahan sesangat dah ni!,” Pak Dolloh sudah macam cacing kepanasan. Berpeluh-peluh dahinya menahan kemelut perasaan. Perubahan kos hidup yang melanda sangat-sangat membebankan semua.

"Sabo Dolloh.. semua rakyat terasa susahnya, termasuklah kita-kita ni semua," pujuk pokcik lagi. Pak Dolloh semakin berpeluh-peluh.

“Kenapa kita tak mogok saja ek? Wat piket ramai-ramai ke,” cadang Tok Lipat. Pokcik tersenyum sinis. Perkara itu pernah juga orang buat buat. Tapi, tak jadi apa pun. Lantas pokcik teringatkan negara jiran yang suatu ketika sanggup memberontak membantah kenaikan harga bahan mentang dah kos sara hidup.

“Kita ni... sebab masih mampu lagi. Masih ada duit di tangan. Masih mampu membeli walau merungut-rungut selalu. Esok-esok, kalau nak beras pun tak mampu nak beli, barulah kita makin terhimpit dah akhirnya memberontak,“ jawap pokcik dengan yakin. Lagi pun, apabila manusia sudah tersepit terdesak, mereka akan sanggup berbuat apa saja.

“Betul cakap kau tu...!“ Tok Lipat ingin menambah apabila tiba-tiba..

Puuutttttt!

“Aahhh.... aku dah tak tahann… tak tahann….”

Pak Dolloh mengangkat kain pelikatnya tinggi-tinggi lalu berlari terkengkang-kengkang ke belakang warung, meninggalkam kami dengan segala macam bau-bauan yang menyengit lobang hidung.

Kembang kempis hidung kami menghidu sambal petai versi kitar semula dan bau-bau lain yang meloyakan anak tekak...

“Ceh... kurang asam betul oang tua ni. Nak lepas angin pun, bagilah salam dulu..tak menyempat-nyempat dah,“ getus Tok Lipat sambil menekup hidung. Pokcik pun turut menekup sama sambil mengipas-ngipas udara setempat dengan tangan.

“Memang betul-betul dia dah tak tahan tuu..,” ujar pokcik sebelum mengekek ketawa.

Alahaii….

11 comments:

masni qisrine said...

pak dolloh bt spoil org ja
sakspen sy...eheheh

nurazzah8 said...

pokcik,

saya booked satu buku Dol Leman yg terbaru utk anak2 saya.

lla said...

Saya pun nak naik jugaklah . Nak naik minyak dan naik angin . Muahahaha.......

Mersik said...

masni qisrine - Hik hik.. biasa la.. bior yg bc jd lebih suspensionnyer kekek


nurazzah8 - Oh, bley saja.. Nanti la ye, bila dah siap cetak dan mulai di jual..Mungkin dlm seminggu dua gituu...


ila - Kekekek.. naik jangan tak naik.. silap2 badan plak yg naik.. kekekek

kak ila said...

sapa nak turun, semua nak naik. kan? nak maju, nak terkehadapan, nak duduk paling atas. tinggi.....

Hasrul Halid said...

sekarang orang dah masuk bab 'lewat' pokchik! khekhekhe!

"Orang Tua Gila" tu dah makin gila nampaknya. Saya pun dah tak 'tahan' nih!

masni qisrine said...

pokcik
bile nk ngeteh laie???
jom la ngeteh kt kedai abglong..eheh

Rina said...

angin petai yg dikitar semula?? hahaha... sure harum tak ingat tu!

Mersik said...

Kak Ila - Amboi.. bersemangat nampak cite pasal2 naik2 ni..saboo.. saboo..Maih kita pekena "roti naik" (roti canai) dulu hik hik


Hasrul Halid - Alahaii.. ye ke? hmm sahih la pokcik ni.. memang oang tua yg terlewat , eh liwat.. eh lawat eh eh.. melatah la plak kekekekek


masni qisrine - Kekek bley jek.. Bila2 free nnt kite miscall2 aa kekek..


rina - Uii jgn wat main angin tu. Lebih dahsyat dari angin kus-kus.. hik hik

yOnnA said...

ahaha..
sangat suspens la pakcik :p

kentut rupenye..
hampeh! :p

sampai ketat2 muke huhu

Mersik said...

yonna - Alah biasa la tu.. cam cite thriller gak.. kena wat sesak2dada dulu.. hik hik