Monday, July 14, 2008

durian...

Entah apalah yang dikautim dek Tok Lipat pada Pak Saidi tu. Tetiba jek diajaknya kami duduk-duduk sambil dibelahkannya beberapa biji durian yang sudah masak menguning dan harom baunya.

“Ni hah durian Siam, baru sampai pagi tadi.” Orang tua itu menghulurkan kepada kami. Isinya yang tebal dan padat membuatkan selera kami memuncak-muncak.


Pokcik terus mencuba seulas lalu diikuti dengan cubaan-cubaan lain ( tanpa henti). Tok Lipat pun begitu.

“Ni yang jenis lain pun ada, durian tembaga, D24 , D40, UB40 semua ada,” promo Pak Saidi yang entah apa-apa. Setahu kami kebunnya hanya ada seekar dua di belakang sana, hanya durian biasa-biasa saja. Ini tidak, macam-macam adoo! Agaknya, sebab dia sudah biasa terpromosi cara begitu dengan pelanggan yang singgah di sepanjang jalan ini. Tak kisahlah tuu.

Orang yang lalu lalang dan yang singgah-singgah lalang di gerai Pak Saidi tidak kami hiraukan. Kami terus melantak lagi, mengalahkan budak-budak.

Hinggalah, apabila perut sudah penuh dan sendawa-sendawa mulai bergema-gema, kami terduduk lesu.

Agak-agak dah larat bangun, kami pun berlalu. Sempat jugaklah pokcik mengendeng sebiji durian kecil saiz kelapa komeng yang tetap mengancam baunya. Sambil menenggek motor buruk Tok Lipat, kami pulang ke rumah. Perjalanan semakin perlahan, maklomlah... beban semakin bertambah.. hik hik

Nek Salemah tercegat di muka jendela sebaik saja bau durian mengharum di pekarangan rumahnya.

“Uui… boli satu je, cukup ke tuu?” usiknya sambil tersengih-sengih memandang pokcik yang menjinjit sebiji durian.

“Jadila tu , kami pun bukannya kuat makan sangat,” sahut Tok Lipat sambil mengekeh ketawa.

“Kalau tak cukup, makan nasi la..” jawap pokcik sambil turut ketawa..


"Ye laa tu ," balas Nek Salemah dengan cebikan kurang percaya.

Hik hik..

4 comments:

Jie said...

owhh..lama tak dtg
rupanya pakcik dah jadi tokei durian

sy paling hot..kalo sorang je mkn durian
sbb bau dia kita dpt hidu je
moral of the story
ajak kawan..hahahaha

Mersik said...

jie - kekek bkn tokei durian.. tukang perabih jek kekeke..

Amboi jgn la hot.. skg kan tgh musim.. merata2 ada dijual. maih kite terjah dan makan sampai kenyang.. yihaaa

masni qisrine said...

durian ub40 pun ada?
cheh..

Mersik said...

masni qisrine - Uii jgn cakap.. skg ni.. macam2 adooo.. kekekek