Tuesday, September 13, 2011

Seorang tua dan hari raya...

Eh, sedar-sedar sudah masuk Syawal ke 16 rupanya. Bermakna sudah setengah bulan kita menyambut raya. Isy isy cepat sungguh masa berlalu. Sangat cepat…

Belum sempat pokcik mengucapkan kedatangan Syawal nan syahdu dan gumbira, tup-tup sudah sampai ke pertengahan beredarnya. Ya lah, rasanya kalian semula tentu sekali sudah merasai kehadiran Syawal yang ditunggu-tunggu, hari kemenangan sekalian umat islam yg berjaya mengharungi lapar dan dahaga. Kini masanya untuk bergembira, bermaaf-maafan, saling kunjung- mengunjungi sesama sahabat dan taulan. Daripada di kampung sampailah di kota, tradisi ini masih diteruskan lagi terutama pada hujung minggu.

Maafkan pokcik kerana lama menyepi. Adapun sejak awal tahun ini kesihatan diri tidak berapa mengizinkan untuk pokcik berlebih-lebih untuk mengarang cerita hatta bertanya khabar semua. Pokcik lebih banyak menguruskan hal diri sendiri. Ya lah, hal orang-orang tua gitu. Memang leceh dan rencah gitu. Kadang-kadang berulang cerita yang sama. Kelak anda semua akan bosan membacanya.

Kemeriahan raya, di sambut seperti biasa. Mujurlah ada Kampung Parit Sangap yg masih sudi menerima. Ada rumah kawan-kawan menumpang ceria selain menjamu selera. Raya bagi orang-orang macam pokcik ni adalah nostalgia gitu. Kami tidak tahu apa yg ada di depan. Memikirkannya sangat-sangat membuat hati jadi getar dan ngeri. Justeru, cerita kami adalah terkebelakang-belakang saja. Kisah masa kecil-kecil, kisah masa remaja, kemudian jadi remaja tua dan betul-betul tua jua. Suka duka bersilih ganti selain mengukur perjalanan kehidupan dan pencapaian-pencapaian yang telah diraih. Penghabisnya adalah cerita yg hakikat menuju negeri abadi.

Sebelum terlewat, selamat menyambut syawal. Teruskan beraya dengan ceria dah gumbira.

3 comments:

miloais said...

selamat hari raya pokcik..

ekceli kan pokcik... cerita2 yg dulu lah yg sedap di baca...
nolstalgia sangat2 kekdahnya!

maza said...

selamat hari raya..

senang2 boleh belanja.. hehehe

LediAgli said...

selamat ari raya pokcik