Tuesday, March 22, 2011

Bumi yang indah...

Sejak seminggu yang lalu, pokcik merasa cuaca akan panas hingga ke petang, rupa-rupanya, hujan di tengah hari pula. Bahkan bukan setakat tengah hari, pagi, petang dan juga malam pun turun hujan juga. Dan bumi kembali basah dicurah nikmat Tuhan.

Kadang pokcik tertanya-tanya juga, adakah hujan yang kembali ini berpunca dari kejadian gempa yang melanda negara matahari terbit baru-baru ini? Ataupun sememangnya, fenomena alam yang asal sudah berkalih sistemnya menjadi tidak menentu? Hujan dan panas menjadi tidak tentu musim? Ataupun, dunia secara amnya sudah kucar-kacir aktivitinya hingga mengubah hawa dan iklim semulajadi?

Entahlah, barangkali ada benarnya juga fikiran pokcik ini. Almaklomlah, kita ini jarang hendak mendengar hal-hal yang berkaitan dengan alam, kajian-kajian geografi, awan, gunung, sungai serta ais. Hendak tengok tiwi pun lebih suka akan hiburan dari rancangan berinformatif. Lagipun, benda ini jarang sekali ditekankan kecuali orang-orang yang kerja di bidang tersebut.

Barangkali dunia sudah semakin rapuh. Sebab itu banyak kejadian gempa dan tsunami kerap melanda di bahagian-bahagian tertentu dunia. Itu belum termasuk hal manusia sendiri yang kian panas, bertengkar, memberontak, berperang dan sebagainya.

Pokcik teringat kata-kata dari seorang penulis barat iaitu Earnest Hemmingway ,

Katanya, "Dunia adalah tempat yang indah untuk diduduki, dan berbaloi kita untuk merebutnya."

Pokcik hanya setuju pada ayat pertama saja, kerana dunia ini kalau dikejar bagaimana pun tetap tidak akan puas selagi bernama manusia.


Akhirat jualah yang kekal buat selama-selama.

Alahaiii…

1 comment:

Tuan Nakhoda. said...

Penat dah bumi ni nk melayan manusia pok sik..haha. ;))