Thursday, September 30, 2010

Raya yang basah...


Beberapa hari selepas raya ini, pokcik rasa hujan kerap benar turun. Komdian selepas memikirkan bahawa kita sedang berada di penghujung tahun maka sayugialah angin-angin monsun tenggara, barat daya, timur daya err err apa-apa daya lah dia nak tiup pun (hik hik) akan segera bertiup membawa segala macam angin yang sejuk-sejuk dan awan yang semadang je kelabunyake serata alam termasuk Asia ini. Ya, kita sekarang berada di dalam musim hujan.

Maka saban pagi atau petang hatta malam sekalipun, aka nada titis-titis air yang turun, gerimis atau lebat bergantung kepada ketentuan Tuhan yg maha Esa. Dan kita sebagai hambanya, harus menerima dengan lapang dada dan syukur yang bertambah-tambah.

Ada oang kata musim hujan ni leceh sikit. Ya lah, kalau hujan pagi-pagi tu, memang leceh orang nak buat aktiviti. Budak-budak nak ke sekolah, orang tua nak pergi ofis, nak masuk kebun toren getah dan macam-macam lagilah halangannya. Tapi ibaratnya laut yang ada pasang surut begitulah keadaan hawa dunia ini berputar. Mujur di tempat kita tiada empat musim, kalau tidak, setiap musim berganti, maka banyaklah perubahan yang kita kena buat. Tukar baju, tukar kerja, tukar waktu tidur dan lain-lain lagi. Ya lah, takkan nak pakai singlet time musim salji, ada yang mati kejang nanti.

Apa pun, Cuma pokcik nak nasihatkan supaya terus menjaga kesihatan. Musim hujan ni orang cepat selsema dan demam. Pokcik pun hari tu nyaris-nyaris terlantar pening kepala yang teramat. Mujurlah ada panadol standby.

Bak kata pepatah, sediakan payung sebelum hujan. Sediakan panadol selepas hujan.

Akhir sekali, walau bagaimana keadaan dan cuaca sekali pun melanda, sisa-sisa raya akan kita teruskan hingga ke suapan ( di rumah-rumah terbuka ) yang terakhir. Yippaaa!

Hik hik

3 comments:

miloais said...

jangan telan panadol banyak sangat ye...
tak elok utk kesihatan
ada kesan samping tu
kalo telan banyak sangat
hiks

maza said...

masa akhir2 puasa maza deman seminggu dan 3 hari terpaksa kantol kan puasa. alahai...

Purpleheart said...

jgn makan panadol bnyk sangat..bahaya..