Monday, May 03, 2010

Sekadar keluhan...

Sejak beberapa menjak ni, pokcik selalu mengeluh. Entah kenapa mulut ini kerap sangat berkata, Haahh, alahaii, hmmm.. dan sebagainya. Apatah lagi dengan kehadiran dunia IT yang bersifat keterbukaan ini, menyebabkan keluhan menjadi satu budaya yang perlu di sua-sua kepada semua. Dan hakikatnya pokcik tidak berseorangan dalam hal ini.

Lihat sajalah bicara-bicara di alam maya masakini. Kadang-kadang dirasakan lebih banyak orang mengeluh dari bercerita tentang sesuatu yang positif.

Dari sekecil-kecil keluhan hinggalah sebesar-besar keluhan, semuanya hendak dicerita pada orang. Cuaca yg mendung atau hujan, tubuh badan yang sakit, masalah kekasih yang menyakitkan hati, boss yang menjengkelkan, perkhidmatan yang menegangkan kepala otak, kawan-kawan yang suka mengata, makanan yang tak sedap, belian-belian yang terasa mahal, hatta tak tahu nak buat apa pun perlu dicerita juga.

Hinggakan pokcik yang dah tua ni pun kadang-kadang terikut sama. Maka, apabila usia sudah berlebih meningkat, lagilah ada banyak yang hendak dikeluhkan, darihal hidup ini dan pengalaman-pengalaman yang dirasakan tidak berpihak kepada kehidupan yang sempurna.

Pokcik bukan nak mengata, tapi kalau terlalu banyak mengeluh takut kelak satu apa pun tak jadi. Satu kerja pun tidak terbuat. Dan masalah semakin bertambah-tambah pula.

Adalah sesekali kita baru tersedar, ah.. mudahnya bibir ini mengungkap sebuah keluhan. Seolah-olah apabila kita mengeluh masalah kita akan selesai. Tidak dinafikan juga, ada teman2 yg sudi membantu, sekurang-kurangnya bersetuju dan perihatin pada rungutan kita tu. Tapi takut lama kelamaan ianya akan jadi satu perkara mesti pula. Bangun pagi saja, dah mula nk komplen itu ini. Segala hal yg tak puas hati perlu di khabarkan pada semua.

Rasanya, kehidupan pada zaman ini, zaman2 maklumat di hujung jari ini menuntut kita untuk menjadi super “sabar”. Setiap dugaan yg melanda ada hikmah disebaliknya. Kalau ia pun hendak dikongsi eloklah disertakan sekali tindakan (positif) yg kita ambil supaya menjadi satu pelajaran lengkap. Keluhan – jalan penyelesaian. Apa juga maklumbalas yang diterima dicerna dan difikiri dengan mendalam supaya ramai dapat mengambil panduan darinya.

Maka, apa kata, dari sekarang kita ubah pemikiran kita. Jangan terlalu mudah mengeluh. Hidup tanpa dugaan akan jadi tawar dan tidak mematangkan diri. Sama-samalah kita berfikiran positif dan sentiasa ingat pada Tuhan. Kerana tujuan kita hidup di muka bumi ini pun adalah untuk mentaatiNYA.

Semoga kita menjadi orang-orang yang dirahmati.


3 comments:

m.q said...

pokcik tabaik mengeluh
tuhan marahh o0o0o

p3chandan said...

seronok dapat mengeluh sekali sekala..legaaa!

tashastep.blog said...

mengeluh hanya sekadar keluhan...kekadang masalah yang kita hadapi bukan semua org akan faham...saya sendiri mengalaminya...
hanya banyakkan bersabar...