Friday, February 22, 2008

Semusim ngundi...


Musim mengundi datang lagi.

Seperti biasa sebagai seorang rakyat Malaysia yang penuh dengan semangat patriotik yg membara2 , sayugialah pokcik turut sama berasa teruja merasai kemelut yang menjadi hangat tiba2.

Maklom la, senario politik hari ini tidak sama dengan zaman pokcik muda2 dulu, yakni zaman sebelum merdeka. Rasanya seperi baru semalam pokcik pergi membuang undi ke dalam peti. Tiba2 sudah ingin membuang lagi. Isy... cepat sungguh penggal berubah.


Dalam sebulan inilah manusia boleh berubah sikap jadi 180 darjah. Ditambah pula dengan aktiviti yang paling banyak memberikan harapan selain menambah molek senyum di setiap insan yang terlibat. Banyak pula janji2 yang ditabur serentak dengan uwang bersama maksud serba tersirat.

Pokcik sebagai seorang rakyat Malaysia yang sudah muak dengan percaturan politik semasa jadi terlalu maleh nak bergolmal sama. Kalau ditekakkan di warung kopi pun, oang akan kata pokcik sudah nyanyuk agaknya. Maklomlah, oang tua kalau merapu2 nampak buruk gitu. Dari itu pokcik lebih baik diam saja. Seboleh2nya buat saja apa yang perlu.

Apa2 pun, pokcik tidak lah membenci apa jua parti yang bertanding. Cuma orang2 yg didalam parti itu saja yg kadang2 terlalu melebih dalam menabur janji. Alangkah kesiannya, kalau2 janji itu tidak ditepati. Akan merana serta makan hatilah rakyat nanti.

Apa2 pun, pokcik seperti zaman2 muda dulu akan sentiasa memberi peluang kepada sesiapa saja untuk mempimpin dan pokcik juga sentiasa menganggap yg baik2 sahaja.

Kerana, kalau tidak bahagia disini.. mana tahu di alam lain, pokcik akan lebih dikasihi, diberkati hasil kerja dan fikirbaik yang yang pokcik lakukan didunia ini.

Alahaii....

8 comments:

mama ranggie said...

mama masih berpk2,nak ngundi ke tidak?

---> kelat said...

ai pokcikkk... samat ngundi ekkk... uiks... kelat hengat pokcik zoullll... rope nyer... pokcik laen la pulakkkk... pape pongggg... salam kenal ye pokcikkk... ngeh ngeh ngeh.. rame jugak pokcik2 lam dunia ni ek... ekekekeke..

Lily.Lulu. said...

selamat mengundi pokcik !!
:)

Mersik said...

mama ranggie - Uiii ngundi la.. demi negaro yg tercinta.. ku curahkan bakti penuh setiaa... kekeke ternyanyi la plak alahaiii..


kelat - Selamat mengundi gak. Uishh. ada plak pokcik tu.. biasa la, ibarat pepatah lain pondok, lain pokciknyer..

Selamat kenal gak.. hik hik *wink* patplo kali..


lily.lulu - Hu huu terima kasih.. maih ler kite sama2 memeriahkan suasna mengundi

Fith_Nur said...

hehehe pokcik perasaan sy ni sgtlah membara...berkobar...siap berkibar lagi tu nak mengundi tp malangnya umur tak mencapai target..kena tunggu penggal depan lah gamaknya.
O ya sy suka 'dgr' sebutan 'patplo' hehehehehe

nurazzah8 said...

undilah tuan dan puan
....
....
....
dah lupa lirik...ingat tak lagu ni?

masa saya kecik2 dulu bila tiba musim mengundi selalu keluar lagu ni kat TV..(TV hitam putih lagi)

serisinggahsana said...

Jemput melawat blog butik perkahwinan kami:

http://serisinggahsana.blogspot.com

Mersik said...

fith_nur - Alahaii.. kesiannya. Tak pat mengundi pun tak pe la.. Janji musti sokong DUN Parit Sangap aa.. kekekek

Patplo? kekek hah.. mulai hr ni sebutla byk kali pun. Masa2 sebut ti ingatla pokcik selalu hu huu.. hik hik *wink*


nurrazah8 - Uii tu dulu2.. skg dah canggih dah.. siap ada mujik2 segala.. Apa2 pun bior leh kite mengundi dengan ikhlas dan telus. Moga segalanya berjalan dengan lancar gitu.

(Tetap sokong DUN Parit Sangap )


serisinggahsana - Err.. err.. malu aa nak gi sana.. Maklom la.. pokcik masih bujang gak.. ( tapi yg jenis terlajak2 laa kekekek ) hu huuu